Tyrime, kuris buvo paskelbtas 2024 m. gegužės 21 d. žurnale „Journal of Epidemiology & Community Health“, nagrinėti 2013-2017 m. Didžiojoje Britanijoje įvykusių nelaimingų atsitikimų rodikliai, rašo scitechdaily.com.
Rizika yra didesnė miestuose, todėl vyriausybės turi imtis priemonių šiam pavojaus saugumui mažinti, nes, siekdamos pagerinti oro kokybę ir pažaboti klimato kaitą, jos imasi palaipsniui atsisakyti iškastiniu kuru varomų transporto priemonių, teigia mokslininkai.
Jie pažymi, kad kelių eismo traumos yra pagrindinė vaikų ir jaunimo mirties priežastis, o 1 iš 4 eismo įvykiuose žuvusių žmonių yra pėstieji.
Vykstant perėjimui prie elektrinių ir hibridinių automobilių, susirūpinta, kad šios transporto priemonės gali kelti didesnį pavojų pėsčiųjų saugumui nei iškastiniu kuru varomi automobiliai, nes yra tylesnės, ypač miestuose, kur aplinkos triukšmo lygis yra aukštesnis, rašo „The Guardian“.
Siekdami išsamiau ištirti šią problemą, tyrėjai, naudodamiesi Kelių eismo saugumo duomenimis, palygino pėsčiųjų aukų skaičiaus skirtumus tarp elektrinių ir hibridinių bei iškastiniu kuru varomų automobilių, patiriamų nuvažiuojant 100 mln. mylių (160 mln. kilometrų) Didžiosios Britanijos keliais.
Analizė ir nelaimingų atsitikimų rodikliai
Iš viso į analizę įtraukta 32 mlrd. elektrinių ir hibridinių transporto priemonių nuvažiuotų mylių ir 3 trln. benzininių ir (arba) dyzelinių transporto priemonių nuvažiuotų mylių.
Nuo 2013 iki 2017 m. Didžiojoje Britanijoje įvyko 916 713 eismo įvykių, apie kuriuos pranešta, ir kuriuose nukentėjo žmonės. Iš jų 120 197 buvo pėstieji, iš kurių 96 285 buvo partrenkti automobilio arba taksi. Trys ketvirtadaliai šių pėsčiųjų – 71 666 (74 proc.) – buvo partrenkti benzinu arba dyzelinu varomo automobilio arba taksi. Apie 1652 (2 proc.) buvo partrenkti elektrinės arba hibridinės transporto priemonės.
Daugiausia susidūrimų įvyko miestuose, o didesnė jų dalis buvo susijusi su elektrinėmis arba hibridinėmis transporto priemonėmis nei su benzininėmis ir dyzelinėmis transporto priemonėmis: 94 proc., palyginti su 88 proc. Palyginti su 6 proc. ir 12 proc. kaimo vietovėse.
Remdamiesi šiais duomenimis, tyrėjai apskaičiavo, kad 2013-2017 m. vidutinis metinis pėsčiųjų aukų skaičius, tenkantis 100 mln. mylių kelio, buvo 5,16, kai važiavo elektrinės ir hibridinės transporto priemonės, ir 2,40, kai važiavo benzininės ir dyzelinės transporto priemonės.
„Didžiojoje Britanijoje daugiau pėsčiųjų sužeidžia benzininiai ir dyzeliniai automobiliai, tačiau, palyginti su benzininiais ir dyzeliniais automobiliais, elektromobiliai kelia didesnę riziką pėstiesiems ir ši rizika yra didesnė miesto aplinkoje“, – rašo mokslininkai.
„Vienas iš tikėtinų mūsų rezultatų paaiškinimų yra tai, kad foninis aplinkos triukšmo lygis skiriasi miesto ir kaimo vietovėse, todėl elektriniai automobiliai mažiau girdimi pėstiesiems miesto vietovėse“, – teigia jie.
Anot jų, žvelgiant iš visuomenės sveikatos perspektyvos, tyrimo rezultatai neturėtų atgrasyti nuo sveikatai naudingų aktyvių transporto formų, tokių kaip ėjimas pėsčiomis ir važiavimas dviračiu.
„Šiais rezultatais veikiau galima pasinaudoti siekiant užtikrinti, kad būtų suprasta ir apsaugota nuo bet kokios galimos padidėjusios eismo traumų rizikos“, – pabrėžia jie.