Nauja tendencija, vadinama saikingo vartojimo „trendu“ (angl. underconsumption core) skatina vartoti sąmoningai ir atsisakyti nereikalingų pirkinių.
Mažiau pirkinių, daugiau sąmoningumo
Justina Antropik, „Tele2“ skaitmeninio turinio vadovė, pastebi, kad socialiniai tinklai, tokie kaip „TikTok“, vaidina svarbų vaidmenį formuojant naujas tendencijas ir skatinant pokyčius visuomenėje. Ryškus turto demonstravimas, kuris kadaise buvo siekiamybė, dabar jaunosios kartos atstovų yra vertinamas kaip nejautrus ir prarandantis savo aktualumą.
„Daugeliui Z kartos atstovų, 12–27 metų amžiaus žmonių, „TikTok“ yra pagrindinė socialinės medijos platforma. Čia, kartu su daugybe pramoginio turinio, juos pasiekia ir paslaugų bei prekių reklamos. Nors nuomonių formuotojų rinkodaros industrija klesti, kai kurie jaunesni interneto vartotojai pavargo nuo nuolatinės produktų reklamos. Ypač daug kritikos sulaukia pirkinių peržiūrų klipai, kur žmonės rodo tiesiog krūvas įsigytų, bet nebūtinai ilgaamžių prekių“, – sako J. Antropik.
Anot jos, tai vienas iš veiksnių, galėjusių išprovokuoti mažesnio vartojimo judėjimą. Saikingo vartojimo tendencija taip pat glaudžiai siejasi su mažėjančiu pasitikėjimu influenceriais (angl. deinfluencing). Jis ragina vartotojus kritiškai vertinti žymių žmonių reklamuojamas prekes. Naujausios saikingo vartojimo tendencijos esmė – skatinti pirkti tik tai, ko iš tikrųjų reikia, o ne tai, kas tiesiog madinga.
Ekonomika formuoja vartotojų elgesį
Ekonomistai tvirtina, kad Z karta susiduria su daugybe iššūkių, kurie apsunkina jų gyvenimą ir kelia nerimą dėl ateities. Infliacija, sparčiai augančios sveikatos priežiūros, būsto ir transporto išlaidos, taip pat didžiulė konkurencija darbo rinkoje verčia jaunimą atidžiau rinktis pirkinius.
Kolumbijos universiteto verslo mokyklos ekonomikos profesorius Brett House’as teigia, kad jaunimo pasirinkimas gyventi paprasčiau yra tiesioginė reakcija į ekonominę situaciją. Panašūs pokyčiai buvo pastebėti ir po 2008 m. finansinės krizės. Anot jo, nors trendų pavadinimai ir socialinė aplinka keičiasi, esmė išlieka ta pati – ekonomika formuoja vartotojų elgesį.
„Kol kas „Gen Z“ dar nėra ta klientų grupė, kuri sudaro didžiąją pardavimų dalį, tačiau tai greitai pasikeis. Išmintingi verslai jau dabar atkreipia dėmesį į šios auditorijos poreikius“, – teigia J. Antropik.