Pritarta 5G ryšio naudojimui lėktuvuose
Naudojimasis radijo ryšiais orlaivyje – nėra naujiena. Pasak dr. Mindaugo Žilinsko, Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) elektroninių ryšių išteklių valdymo grupės vyriausiojo patarėjo, taip vadinamas GSM1800 sistemas Europos Sąjungoje leista naudotis jau 2008 metais.
Pradėjus vystyti naujus radijo dažnius ir naujas ryšio sistemas, buvo nustatytos ir jų naudojimo sąlygos lėktuvuose: orlaiviuose turėjo būti įdiegtos tinklo valdymo stotys, kurios slopina tam tikrus radijo dažnius lėktuve, rašė RRT.
„Tai yra būtina sąlyga, kad galiniai radijo ryšiai įrenginiai, t. y. keleivių naudojami telefonai, skrydžio metu nesijungtų su antžeminėmis judriosios tarnybos bazinėmis stotimis, veikiančiomis tokiais dažniais ir palaikančiais įvairias ryšio sistemas, pavyzdžiui, „Wimax“, UMTS, LTE“, – aiškino M. Žilinskas.
Tačiau 2016 metais Europos pašto ir telekomunikacijų administracijų konferencijai (CEPT) atlikus papildomus tyrimus, Europos Sąjungoje buvo priimtas sprendimas, kad tinklo valdymo stotys lėktuvuose nebeslopins LTE bei „Wimax“ sistemų. Šis reikalavimas liko tik UMTS sistemoms. Orlaiviai, turintys radijo ryšio duomenų perdavimo sistemas, turėjo registruotis kiekvienoje šalyje.
„Atsiradus 5G radijo ryšiui ir CEPT atlikus būtinus tyrimus, nutarta leisti lėktuvuose naudoti ir 5G ryšį“, – sakė M. Žilinskas.
Tokia galimybė keleiviams priklauso nuo oro linijų
„Tele2“ tinklo planavimo ir strategijos vadovas dr. Evaldas Stankevičius teigia, kad Europos Sąjunga suteikė teisinį reguliavimą, leidžiantį Europos skrydžių bendrovėms savo orlaiviuose diegti 5G technologiją nuo birželio 30 d.
„Tačiau kada ir kaip technologija bus pradėta naudoti ir kada keleiviai jau galės skrydžio metu naršyti internete, priklauso nuo kiekvienų oro linijų“, – pabrėžia E. Stankevičius.
Anot jo, ir iki šiol kai kurios oro linijos už papildomą mokestį jau leisdavo naudotis bevieliu „Wi-Fi“ ryšiu.
„Oro bendrovės gali naudotis palydoviniu ryšiu, kurį siūlo keli tiekėjai, arba sukurti prieigą naudotis antžeminiais tinklais. Prieš įsigaliojant sprendimui leisti diegti 5G ryšio technologijas orlaiviuose, buvo atliktas ilgus metus trukęs tyrimas, kuris tikrino, ar tai gali turėti įtakos saugumui“, – dėsto pašnekovas.
Galima skambinti, naršyti, siųstis filmus
Pasak jo, priimtas sprendimas, kad naudotis ryšiu yra saugu: 5G technologijai lėktuvuose yra skirta tam tikra dažnių juosta, kuri nesikerta ir netrukdo kitoms orlaivio funkcijoms.
„Naujos kartos 5G ryšys keliautojams suteiks dar daugiau galimybių keliaujant lėktuvais greitai ir patogiai naudotis mobiliuoju ryšiu. Būdami ore keliautojai galės naudotis visomis įprastomis funkcijomis ir programėlėmis, o tam reikės tik 5G palaikančio telefono ir šį ryšį garantuojančio plano“, – teigia E. Stankevičius.
Jis pastebi, kad galimybė skambinti skrydžio metu bus itin naudinga keliautojams, kuriems reikia atlikti svarbius skambučius, susisiekti su artimaisiais ar susiderinti kelionės planus skrydžio metu.
„Keleiviai, turintys su 5G suderinamus įrenginius, naudodamiesi mobiliojo duomenų perdavimo ryšiu per kelias minutes galės atsisiųsti filmus, tinklalaides ar televizijos laidas. Skrendant per užsienio šalis, kurių paslaugų teikėjas neapima, teks naudotis tarptautiniu tarptinkliniu ryšiu“, – pabrėžia jis.
Lietuvoje šios galimybės dar reikės palaukti
Pasak jo, ne visos šalys naudoja tuos pačius 5G protokolus ir skrydžių dažnius kaip ES, daugelis jų stengiasi orlaivius pritaikyti 5G ateičiai.
„Pavyzdžiui, JAV atidėjo šios technologijos diegimą šalia oro uostų – šios šalies 5G dažniai yra artimesni lėktuvuose naudojamiems dažniams, todėl skrydžių saugos įrangos trikdžių tikimybė yra didesnė. Nors iki 2023 m. vidurio lėktuvai turėtų būti pritaikyti 5G ryšiui, technologijos pažanga gali ir užsitęsti“, – sako ekspertas.
Tiesa, Lietuvoje šios galimybės dar reikės truputį palaukti – mūsų šalies keleivius skraidančios oro bendrovės kol kas tokios paslaugos neteikia.