Vis dėlto apie šią kūrybišką IT profesiją, kurioje ne vienoje įmonėje vis aktyviau reiškiasi moterys, žino nedaugelis. Kuo išskiria verslo analitiko pozicija ir kodėl ji tampa vis perspektyvesne?

Dinamiška pozicija


Kaip teigia Lina Bisikirskienė, IT įmonės „Devbridge“, kuri priklauso „Cognizant“ kompanijai, verslo analitikė ir technologijų srities mokslų daktarė, verslo analitiko pozicija yra labai spalvinga ir įvairiapusė.

„Visada turime labai daug laisvės nuspręsti, kaip susidėlioti kasdieninius darbus. Dažniausiai mūsų darbą sudaro dvi sudedamosios dalys: komunikacija ir reikalavimų analizė. Komunikacija apima tiek bendravimą su klientais, jų reikalavimų surinkimą, įvairaus pobūdžio diskusijas (tai gali būti projekto inicijavimo etapas, tiek projekto vykdymas), tiek ir darbą su programuotojų komanda – „Agile“ ceremonijos, įvairūs su projekto reikalavimais susiję klausimai, tiek bendradarbiavimas su projektų vadovais bei dizaineriais. Reikalavimų analizė, jų detalizavimas ir „suguldymas“ į užduočių sąrašą (angl. backlog‘ą) yra antroji bei sudedamoji darbo dalis, reikalaujanti susikaupimo“, – teigia L. Bisikirskienė.

Jei susidaro įspūdis, kad verslo analitikas žino labai daug, tai taip ir yra. Ar gali viską žinoti nuo pirmos dienos, kai pradedi savo karjerą? Tikrai ne – visko išmokstama palaipsniui.

Pradedama nuo jaunojo verslo analitiko pozicijos, dėmesys yra kreipiamas į detales, t.y. išmokti analizuoti esamas sistemas, perprasti parengtus dizainus, parengti reikalavimus tam tikrai būsimos sistemos daliai. Be abejo, jis visada dirba su mentoriumi, kuris padeda susidėlioti darbus, užtikrinti tinkamą jų išpildymą bei pristatymą. Jei verslo analitikas gali susitvarkyti su mažos apimties sistemos funkcionalumu, tuos pačius principus jis galės taikyti ir sudėtingesniems projektams.

Lina Bisikirskienė

Tolimesni karjeros žingsniai yra verslo analitikas ir vyresnysis verslo analitikas. Jų kompetencijų pagrindinis skirtumas yra projekto sudėtingumas. Verslo analitikas dažnai dirba su viena komanda ir jai paskirtu funkcionalumu.

Vyresnysis verslo analitikas gali koordinuoti kelias komandas, perprasti ir vystyti visą kliento produktą, užtikrinti nuoseklų bendradarbiavimą su klientu, dirbti su skirtingomis sritimis, įsigilinti į sudėtingas sistemas ir jas perprasti. Kitas etapas galėtų būti principal verslo analitikas, jo patirtis tam tikroje srityje leidžia ne tik efektyviai vystyti projektus, bet ir gerąsias praktikas taikyti tiek įmonėje, tiek edukuoti klientus. Šiame etape verslo analitikas jau turi sukaupęs platų spektrą kompetencijų ir jas gali plėsti bei taikyti labai plačiai, t.y. išpildyti produkto vadovo, projekto vadovo, techninio produkto vadovo pozicijas.

„Galimybių yra daug ir jų pasirinkimas priklauso nuo paties analitiko norų, pasirinktos mokymosi krypties, o galbūt ir įmonės veiklos pobūdžio. Labai dažnai pasitaikanti situacija yra, kai klientas tiksliai nežino, ko nori arba tai, ko nori, yra nebūtinai tai, ko jam reikia. Čia dedame labai daug pastangų jau ankstyvoje projekto fazėje, kad projekto tikslas būtų aiškus ir kurtų vertę klientui. Kartais norimas funkcionalumas yra smagus ir įdomus, bet niekaip neprisideda prie siekiamo tikslo (angl. North Star), link kurio keliauja klientas.

Tad kaip bebūtų keista, pirmiausiai klientui padedame susistyguoti savo norus ir procesus, o tik tada įgyvendinti IT projektą. Taip ne tik sutaupome jų laiką bei finansus, bet ir prisidedame prie vertės jų išoriniams ar vidiniams klientams. Turime labai platų spektrą įvairių projektų nuo elektroninės prekybos pasauliniu mastu iki sudėtingų finansinių sprendimų ar dedikuotų produktų nišinėms sritims. Kiekvienas klientas unikalus, tad ir darbas su juo yra lyg nauja patirtis. Dėl ko ir džiaugiamės, kad kolegos turi nuolatinę galimybę augti“, – įvardija pašnekovė.

Abi lytys atstovaujamos tinkamai


Anot Henrikos Bivainienės, atrankų ir HR sprendimų kompanijos „Amston“ vadovaujančios partnerės, IT srityje vis dar matoma ryški specialistų vyrų skaičiaus persvara – moterų atstovavimo vis dar reikšmingai stinga, nepaisant to, jog jų skaičius IT srityje auga.

„O verslo analitikų moterų yra bemaž pusė ir stereotipo, kad ši sritis „vyriška“ tikrai nėra. Abi lytys čia yra tinkamai atstovaujamos“, – vertina H. Bivainienė.

Kaip pastebi verslo analitikė, moterų analitikių skaičius jos atstovaujamoje įmonėje per pastaruosius metus paaugo beveik dvigubai, ir dabar šioje pozicijoje jų dirba dvigubai daugiau nei vyrų.

„Verslo analitikos srityje pradedantiesiems (angl. junior) specialistams „į rankas“ siūlomas atlygis prasideda nuo 900 eurų, o komandų vadovams – siekia 3200 eurų. Vidutiniškai kasmet atlyginimas tokiems specialistams gali augti 8–10 procentų.

Kompanijose, kuriose dirbama pagal „Agile“ metodologiją, verslo analitikai dažniausiai užauga į produkto savininko (angl. Product Owner) poziciją, kitose – į produkto vadovo (angl. Product Manager). Produkto šeimininkai atsakingi už esamą produkto kūrimo būseną ir produkto vertės didinimą.

Produkto vadovai – už naujų produktų kūrimą organizacijai, kuriant jo strategiją, nurodant funkcinius reikalavimus ir valdant funkcijų leidimus. Produkto vadovai koordinuoja daugelio kitų specialistų – programuotojų, duomenų mokslininkų ir produktų dizainerių – atliekamą darbą ir yra atsakingi už produkto rezultatus. Šiose pozicijose atlygio rėžiai kiek didesni nei verslo analitikų.

Produkto šeimininkai, priklausomai nuo patirties, „į rankas“ gali tikėtis gauti nuo 1200 iki 3600 eurų, kai produkto vadovai – nuo 1250 iki 4200 eurų. Žinoma, šie rėžiai gali kiek varijuoti priklausomai nuo organizacijos, darbuotojo patirties“, – rinkos situacija dalijasi ji.

Henrika Bivainienė

Tačiau L. Bisikirskienė pabrėžia, kad darbą svarbu rinktis ne tik dėl perspektyvų, atlygio – svarbūs ir kiti aspektai.

„Vienas iš pagrindinių aspektų man asmeniškai yra darbas su žmonėmis. Dirbdamas su skirtingais klientais, komandomis, tu susipažįsti su labai daug žmonių. Jie atneša daug naujų žinių, idėjų, tu mokaisi kartu su jais. Vienas iš mokymosi aspektų yra naujos sritys. Gali gerai išmanyti savo darbo principus, bet naujas kliento projektas leidžia suprasti, kokia jo darbo veikla, kaip jis kuria vertę, kaip tu gali būti to dalimi. Labai įdomus socialinis/psichologinis aspektas, kartais sakoma, kad jis toli nuo IT, bet man atrodo, kad labai arti, t. y. tiek kuriant produktus, tiek juos naudojant“, – dalijasi pašnekovė.

Pasak jos, karjeros sėkmė yra tada, kai tave džiugina tai, ką tu darai, kai prie kavos puodelio gali pasidalinti savo įžvalgomis, kai iššūkiai suvienija ieškoti sprendimo: „Dažniausiai kolegos džiaugiasi ne tada, kai viskas yra paprasta ir prognozuojama, o tada, kai pavyksta išspręsti sudėtingą situaciją, rasti sprendimą bei grįžtamasis ryšys iš kliento yra pozityvus arba labai pozityvus. Tai užgrūdina ir skatina judėti į priekį. Man labai patiko per vienus mokymus išgirsta frazė, kad ąžuolai šiltnamiuose neauga.“