Charlesas Darwinas savo evoliucijos teorijoje dar 1859 m. konstatavo, kad gamtoje išlieka tik patys stipriausi ir geriausiai gebantys prisitaikyti prie aplinkos. Gamta ypač negailestinga naujokams – jiems po kojomis metami didžiausi iššūkiai.
Startuoliai – geriausias pavyzdys. Jauno verslo įkūrėjai be pinigų, be patirties ir be gausios padėjėjų komanduos puola stačia galva į nežinomybės bangas. Juos užveda tik begalinis entuziazmas ir jaunatviškas naivumas. Karjeros pradžioje šie faktoriai užtikrina jų išgyvenimą, tačiau ilgainiui tampa sunkiu akmeniu po kaklu. Kaip greitai paaiškėja, be pinigų ir gražiausia idėja tėra tik trapi haliucinacija.
TOP 10 žlugimo priežasčių (daliai startuolių jos gali būti ir kelios):
1. Baigėsi pinigai…
... ir nepavyksta pritraukti naujo kapitalo. Problema gal ir banali, bet esminė. Tinka 38 proc. visų atvejų.
Pinigai – kapitalistinio pasaulio kraujas. Nuo jų trūkumo „užsilenkia“ ne tik jauni startuoliai, bet ir patyrę verslo vilkai. Gali būti pritraukęs A, B ar net C serijos investiciją, gali džiaugtis multimilijoniniais biudžetais. Augant verslui, pinigų deginimas didėja geometrine progresija ir rizika pristigti net ir apyvartinio kapitalo būna labai didelė.
Ši tema ypač aktuali šiandien – ekonominės recesijos metu rizikos kapitalo fondai labai atsargiai žiūri į dideles investicijas ir jei paskutiniame raunde neužsitikrinote kapitalo bent 18 mėn. į priekį, teks greitai veržtis diržus – atleidinėti darbuotojus, uždarinėti padalinius, mažinti atlyginimus ir t.t. Jei sėkmingoji „Tesla“ neseniai pranešė atleisianti iki 10% savo darbuotojų, tai ką kalbėti apie kitus?
2. Rinkai jūsų nereikia
35 proc. visų žlugimo atvejų.
Nauji technologijų verslai vis dar užkliūna už to paties akmens – sprendžia problemas, kurias tiesiog įdomu spręsti. Įkūrėjai labai dažnai klaidingai mano, kad jų problema atitinka rinkos poreikius. Geriausias testas – atsakykite į klausimą, ar jūs pats savo paslauga naudotumėtės? Daug kartų įrodyta, kad didžiausią šansą išgyventi ir sėkmingai augti turi ta idėja, kuria startuolio founder’is pats gyvena – sprendžia problemą, kurią pats patyrė.
3. Nužudė konkurentai
Tinka 20 proc. visų žlugimo atvejų.
Nepaisant daug kartų girdėtos mantros, kad startuoliai neturėtų kreipti dėmesio į konkurentus, realybė sako ką kita – jūsų rinkoje jau išbandytą idėją gali tiesiog nukopijuoti, ištobulinti ir paleisti į pasaulį greičiau, nei jūs patys. Tai ypač skausminga beprotiškai didelės kapitalo konkurencijos sąlygomis – kol jūs nuosavu kapitalu vystote savo „unikalią idėją“, daugiau investicijų pritraukęs startuolis tai gali tiesiog padaryti greičiau už jus. Juk „Google“ irgi nebuvo pionierius savo rinkoje – prieš tai jau buvo sukurta šimtai paieškos sistemų, bet „Google“ tiesiog tai padarė geriau už kitus.
4. Kreivas verslo modelis
19 proc. visų žlugimo atvejų.
Gera idėja be stipraus įgyvendinimo – tik ore sklandanti fantazija. Galite turėti puikią idėją, sužavėti ja investuotojus ir žiniasklaidą, ne vieną kartą pritraukti kapitalo. Atrodo, kad jūsų verslas tiesiog klesti – visa komanda dega tuo, ką daro. Tačiau dienos pabaigoje paaiškėja, kad iš to sunkiai sekasi uždirbti pinigų, o abejotinas verslo modelis reikalauja vis naujų kapitalo injekcijų. Investuoti dideli pinigai neleidžia „visko stabdyti“, nes tai būtų viešas pripažinimas klydus nuo pat pradžių.
5. Įstatyminiai suvaržymai
18 proc. visų žlugimo atvejų.
Taip, kartais iš tiesų ne viskas priklauso nuo jūsų. Sukūrėte paslaugą ir staiga vyriausybė įvedė papildomą reguliavimą – jūsų produkto komponentus apmokestino didesniais importo mokesčiais, sugriežtino atitikties reikalavimus ar dar galai žino, kokią nesąmonę sugalvojo. Jei didžiosios korporacijos pasisamdžiusios lobistus ilgus dešimtmečius gali išmušinėti sau palankias sąlygas, jūs kaip startuolio „founder’is“ šiame karo lauke stovite nuogas kaip Adomas rojaus sode. Prisimenate C. Darvino teoriją? Taip, naujokams gamta negailestinga.
6. Bloga kainodara ir išaugę kaštai
15 proc. visų žlugimo atvejų.
Kuriant naują produktą ar paslaugą teisingai sudėlioti kainodarą yra menas, kuris reikalauja daug patirties ir žinių. Startuoliai dažnai pasiklysta tarp per mažos ar aukštos kainos. Pasirodysi pigus – niekas netikės, per brangus – visi atstums. Kur viduriukas? Ar nemokama paslauga iš viso turi ateitį? Ir kas galėjo pagalvoti, kad pakeliui taip išaugs paslaugos kaštai? Klientų priežiūra, aptarnavimas, papildomi marketingo kaštai ir t.t. Klampi pelkė vis labiau traukia ir skandina.
7. Netinkama komanda
14 proc. visų žlugimo atvejų.
Stipri komanda – kiekvieno startuolio stuburas. Kuriant technologijų verslą būtina turėti bent vieną stiprų technologijų srities įkūrėją, kuris gerai suprastų programuotojų komandos poreikius, galimybes ir potencialą. Vienos ar kitos srities specialistas, taip vadinamas industry insider – taip pat būtinybė. Jei kuriate sveikatos ar energetikos startuolį ir neturite žmogaus iš medicinos ar energetikos srities – jūsų likimas gali būti liūdnas. Skirtingų kompetencijų apjungimas komandoje – viena svarbiausių startuolio sėkmės sąlygų.
8. Netinkamas laikas
10 proc. visų žlugimo atvejų.
Turime be galo daug pavyzdžių, patvirtinančių, kad atsidurti „tinkamu metu tinkamoje vietoje“ yra labai svarbu. „Amazon“ 10 m. virino nuostolius, kol rinka subrendo pirkimui internetu. „Youtube“ pakeliui į sėkmę galėjo jau 10 kartų žlugti – lėtas internetas ir labai ribota žmonių video turinio gamyba ilgus metus dusino platformą.
Tik plačiajuostis internetas ir mobilieji telefonai su geromis kameromis pagaliau leido įsukti šio video turinio giganto variklį. Gerą pavyzdį turime ir Lietuvoje – kol elektra buvo pigi, nuotolinių saulės jėgainių online platformos vystėsi lėtai. Šiandien, pabrangus elektrai, nuotolinės saulės elektrinės, kurias galima patogiai užsisakyti internetu, graibstomos kaip karštos bandelės.
9. Netikęs produktas
8 proc. visų žlugimo atvejų.
Iš tiesų net keista, kad prastas produktas yra gana reta startuolio žlugimo priežastis. Tai dalinai galima paaiškinti tuo, kad startuoliai pakeliui ieškodami „aukso gralio“ labai dažnai keičia tiek verslo modelį, tiek ir patį produktą. Sėkmingas startuolis nevengia tobulinti ir eksperimentuoti. Tik tie, kas beviltiškai prisiriša prie savo kreivo produkto ir nesutinka nieko keisti – eina į dugną. Taip, tokių pasitaiko. Norite susikurti savo dizaino batus? Jei taip – jūs būsite tik vienas toks iš milijono. Absoliuti dauguma nori sekti madas ir nešioti tai, ką nešioja žvaigždės. Jūsų unikalus pasiūlymas „susikurti savo batus“ daugumai bus nieko vertas.
10. Nesutarimai viduje ir su investuotojais
7 proc. visų žlugimo atvejų.
Nesutarimai griauna ne tik šeimas, bet ir verslus. Išsiskyrusios nuomonės, gilėjanti antipatija ir abejingumas, varžymasis dėl įtakos gali sužlugdyti net ir sėkmingą startuolį. Vidinės problemos dažniausiai virsta išorinėmis ir kai jūsų nesutarimai pasiekia investuotojų tarybą – geruoju tai nesibaigia.
Nors Silicio slėnio kraujo tyrimų supernova „Theranos“ į dugną nuėjo dėl investuotojų ir vartotojų apgaudinėjimo, didžiąja žlugimo priežastimi tapo darbuotojų nepasitikėjimas verslo įkūrėja Elizabeth Holmes. Darbuotojai matė, kad ji meluoja ne tik aplinkiniams, bet ir jiems patiems. Pasitikėjimo atmosferos griūtis ir išaugusi abipusė neapykanta tapo šio 10 mlrd. USD valuacijos verslo griūties priežastimi.