Kaip ir su bet kokiu projektu, kaina gali svyruoti nuo už dyką iki šimtų tūkstančių eurų ir daugiau. Prekės ženklo fanas, nufilmavęs reklamą ir patalpinęs ją internete, nepaims nei skatiko, o profesionalios paslaugos kainuos atitinkamai.
Pirmiausia reikėtų atsakyti į klausimą, kas įeina į video reklamos kūrimą?
Išskirkime keturis pagrindinius etapus:
- Konkursas (nuo kelių iki dešimčių dalyvių)
- Preprodukcija (pasiruošimas filmavimui)
- Produkcija (realios filmavimo dienos)
- Postprodukcija (užbaigiamieji montažo, garso, kompiuterinės grafikos ir kiti darbai)
Konkursas
Klasikiniu atveju Lietuvos rinkoje šioje stadijoje dalyvauja prodiuserinė įmonė ir vienas laisvai samdomas režisierius (lietuvis arba užsienietis). Kūrybinė agentūra arba rinkodaros skyrius pateikia reklamos idėją, o režisierius aprašo įgyvendinimo viziją (su foto bei video pavyzdžiais). Tai užtrunka nuo kelių dienų iki bemiegių naktų. Tuo tarpu prodiuseris sudaro gamybos laiko planą bei skaičiuoja darbų sąmatą. Dažnai tam reikia pasitelkti vidinius ar/ir išorinius resursus (operatorius, dailininkus, stilistus bei kitus techninius specialistus), kurie iš savo profesinio bokšto padeda tiksliau nustatyti galimas išlaidas. Ši darbo dalis Lietuvoje nėra apmokama. Sėkmės atveju – projekto patikėjimas, kurį užtrunka įgyvendinti nuo kelių savaičių iki kelių mėnesių ir daugiau, priklausomai nuo klipo kalibro.
Preprodukcija
Tai ‒ daugiausiai pastangų reikalaujantis procesas, nes jo metu yra surandami ir suderinami visi elementai, kurie lemtingą dieną atsidurs ir veiks filmavimo aikštelėje.
Pirma - tai filmavimo grupė, kurią sudaro 5-10 pagrindinių atlikėjų ir iki 50 ar daugiau techninių specialistų. Atitinkamą vaidmenį atliekantis departamentas, bendradarbiaudamas su režisieriumi ir kuruojamas prodiuserinio sektoriaus, kuria visumą. Ieško tinkamų lokacijų ir jų apstatymo galimybių, aktorių ir jų kostiumų, rekvizito ir jo adaptacijų būdų. Planuojami kameros judesiai, apšvietimas bei tolimesnės nufilmuotos medžiagos apdirbimo galimybės postprodukcijoje. Čia vyksta didžioji kūryba ir talentų patirties demonstravimas. Tačiau daugiausiai laiko užtrunka ne realus atskirų departamentų darbas, o sąskambio derinimas tarpusavyje bei su užsakovu.
Filmavimas
Standartinė filmavimo pamaina Lietuvoje trunka 12 val. Lemtingą dieną departamentai susirenka filmavimo aikštelėje apsiginklavę kameromis, garso įrašymo technika, apšvietimo įranga ir užsiima magija. Jeigu pasiruošimas buvo sklandus ir viskas tiksliai apgalvota - filmavimas bus vienas malonumas ir šventė stebėti, kaip didžioji vizija tampa realybe. Tačiau niekada nesame apsaugoti nuo nenumatytų aplinkybių ir išlaidų, kurios gali ištikti filmavimo dieną ar likus vos kelioms valandoms iki jo.
Postprodukcija
Šiame etape visas sunkus darbas suvedamas į galutinį rezultatą. Klipo likimas atiduodamas į specialiomis kompiuterinėmis programomis kuriančias žmonių rankas. Montažas ir jo korekcijos užtrunka nuo kelių valandų iki dienų, savaičių. Patvirtinta montažo medžiaga spalvojama, kad įgautų kinematografišką vaizdą. Kompiuterinės grafikos žinovai keičia atitinkamus vaizdo parametrus bei papildo jį tekstu ir kitais animuotais elementais pagal unikalų poreikį. Kuriama arba perkama jau sukurta muzika, tvarkomas garsas iš filmavimo aikštelės, pastiprinamas garso efektais ir užkadriniu balsu, įskaitytu studijoje. Taip gimsta garso takelis. Visi šie sluoksniai specialių programų pagalba suskaičiuojami į specialius reikalavimus atitinkantį finalinį failą ir patalpinami į serverius, iš kur keliauja žiūrovų dėmesiui.
Tad kas daro didžiausią įtaką biudžeto dydžiui?
Klipo trukmė (kuo ilgesnė reklama, tuo daugiau medžiagos reikia nufilmuoti ir apdoroti, bet jeigu klipo trukmė yra tik montažo reikalas, o scenų skaičius nesikeičia, tai 10 ar 20 sec. – labai didelio skirtumo nebus).
Scenarijus (sudėtingumas daro įtaką visai gamybai, viena yra nufilmuoti kalbančią galvą baltame fone, kita – karvę laive, plaukiančią upe miesto ir fejerverkų fone).
Pagrindinės komandos honorarai (skirtingų gabumų bei patirties specialistų skiriasi ir kaina: režisierius, operatorius, dailininkas, kostiumų stilistas, grimo dailininkas ir pan.).
Techninės komandos dydis (esminės asistentų pozicijos būtinos: kameros, apšvietimo, lokacijų, tačiau kuo sudėtingesnis filmavimas ir trumpesnis pasiruošimo laikas, tuo daugiau pagalbininkų reikės).
Kastingas / aktorių kiekis ir kokybė (įvertinkime, kas brangiau: pensininkų pora parke, ar penkiasdešimt supermodelių naktinio klubo aplinkoje).
Maitinimas (daugiau žmonių filmavime lygu daugiau alkanų pilvų)
Lokacijų kategorija ir kiekis (filmavimas privačiame bute kainuos pigiau nei filharmonijoje, o jeigu yra daugiau nei viena lokacija – filmavimas ir užtruks ilgiau, nes komanda turės išsirinkti įrangą ir pervažiuoti iš vienos vietos į kitą)
Filmavimo pamainų kiekis (jis priklauso nuo scenarijaus sudėtingumo ir minėtos reklamos trukmės bei lokacijų kiekio, biudžetui tai daro bene didžiausią įtaką)
Filmavimo įrangos tipas ir kiekis (begalės kombinacijų – nuo kameros ant trikojo, iki kameros pritvirtintos ant automobilio kapoto, krano, bėgių ir pan., būna klipų, kuriuos galime nufilmuoti ir su fotoaparatu, tačiau kuo įspūdingesnio efekto siekiame, tuo daugiau įmantresnės įrangos prireiks jį sukurti, pavyzdžiui, operatorinio krano ar net malūnsparnio).
Apšvietimo įranga (kartą filmuodami saulėtą dieną gamtoje galime apsieiti su keliais atšvaitais, kas yra pigu, o jeigu reikia lempomis apšviesti visą prabangaus viešbučio vestibiliulį? Viskas priklauso nuo lokacijos ir efekto, kurio siekiame – diena/naktis, prieblanda/saulėta ir panašiai).
Lokacijos apstatymas bei kiti reikiami rekvizitai (puiku, kai į lokaciją užtenka atvežti vieną papildomą sofą, o jeigu turime beveik nuo nulio apstatyti tuščią erdvę arba dar daugiau – sukurti patį rekvizitą, taip padidėja ne tik daiktų nuoma, bet ir darbo kiekis dailininkų departamentui).
Postprodukcijos etapas
Kuriama muzika (elementarių elektroninių garsų rinkinys nekainuos labai brangiai, tačiau norint kūrinį praturtinti originaliu vokalu ar specialiai įgrotais muzikos instrumentais teks pakloti stambesnę sumelę).
Perkama muzika (kūriniai iš užsienio internetinių parduotuvių dažniausiai būna įkandami, tačiau žinomos dainos kaina gali viršyti net pačios reklamos gamybos biudžetą, o jos autorinių teisių gavimas gali užtrukti mėnesiais).
Kompiuterinės grafikos tipas ir kiekis (klipo pabaigoje atsirandanti su produktu susijusi grafika nėra labai didelis ir brangiai kainuojantis iššūkis, tačiau kalbantis šuo kadre - jau visai kitos kategorijos darbas).
Ir galiausiai...
Mokesčiai (visų laisvai samdomų atlikėjų honorarai vainikuojami 20 proc. mokesčiu, o aktorių 50-70 proc. autorinių mokesčių, kas finale sudaro išties nemažą dalį sąmatos).
Taigi esminiai kainą lemiantys elementai būtų šie:
- Scenarijaus sudėtingumas
- Klipo trukmė
- Lokacijų kiekis ir tipas
- Aktorių kiekis
- Filmavimo pamainų skaičius
- Komandos sudėtis
- Mokesčiai
Paanalizuokime kelis reklamų pavyzdžius ir galimas jų kainų gaires filmuojant Lietuvoje.
0,5 filmavimo pamainos, 1 lokacija, keli aktoriai, nesudėtingas kameros darbas, apie 12-18 tūkstančių eurų.
Skittles
1 filmavimo pamaina, 1-2 lokacijos, nesudėtingas interjerinis apstatymas, 2-4 pagrindiniai aktoriai + epizodiniai aktoriai - nuo 22 iki 30 tūkstančių eurų.
Pizza Hut
Pizza Hut - Puppies from Evan Silver on Vimeo.
Nokian Tyres
1-2 filmavimo pamainos, 1-3 lokacijos, kardinaliai besiskiriančios viena nuo kitos, keli ir daugiau aktorių, 28-34 tūkst. eurų.
Hyundai
2 filmavimo pamainos, 4-8 lokacijos, interjerai ir eksterjerai, daug aktorių, kaina 35-40 tūkst. ir į viršų priklausomai nuo scenarijaus sudėtingumo.
Dacia
3 ir daugiau pamainų, daug lokacijų, aktorių, pastatymų, produktinių kadrų, klipo kaina 40-60 tūkst. ir iki begalybės...
CAS service
Hello Bank
Corona
O čia viena geriausių metų reklamų, kurią šįsyk žiūrėdami pabandykite pasidaryti testą ir suskaičiuoti, kiek čia yra skirtingų situacijų, aktorių, repeticijų, galėtų užtrukti filmavimo pamainų...
Audi
Tai štai gairės, pagal kurias galima suvokti pirmines savo galimybes, o toliau susiduriame su prodiuserinių studijų išradingumu bei profesionalumu, už kiek gi konkretų scenarijų galima įgyvendinti. Nuo nulio iki milijono...