Seka „vz.lt“ pavyzdžiu
Portalas „15min“ antradienį pranešė apie bendradarbiavimo susitarimą su informaciniu puslapiu „118.lt“. Skelbiama, kad tokia partnerystė gimė siekiant skaitytojams patogiau pateikti reikalingą informaciją. Tačiau tokio žingsnio akivaizdžiausia nauda portalui bus matoma skaitomumo statistikoje. Jei skaitytojai ieškos informacijos portale „118.lt“, statistikoje jie atsispindės kaip portalo „15min“ lankytojai. Lygiai taip, kaip visi apsilankę „Rekvizitai.lt“ patenka į bendrą portalo „vz.lt“ skaitytojų skaičių.
Portalo „15min“ generalinis direktorius Tomas Balžekas sako šioje situacijoje nieko neigiamo neįžvelgiantis. „Mes darome taip pat, kaip „vz.lt“ yra padarę su „Rekvizitai.lt“. Ne apie tai kalba, dirbtinis čia didinimas ar ne dirbtinis – juk visus kiekvieno sektoriaus duomenis reklamos rinka mato“, – sako jis.
Tačiau problema būtent tokia, kad jei išties vadovautis „vz.lt“ pavyzdžiu, jie savo duomenų, kiek skaitytojų iš tiesų ateina per „Rekvizitai.lt“, neatskleidžia – todėl tyrimų bendrovės „Gemius“ rinkai pateikiamose ataskaitose matomas tik bendras skaitytojų skaičius. „Mes iš tikrųjų dar nesugalvojome, pažiūrėsime pagal mūsų svetainės medžio „Gemius“ struktūrą, bet turbūt duosime“, – konkretaus atsakymo, ar rodys atskirus lankytojų, atėjusių per „118.lt“, duomenis kol kas neturi T. Balžekas.
Įtvirtina dvejopus standartus
Žvelgiant į šias tendencijas, kyla klausimas: kas šiandien yra naujienų portalas ir pagal kokius parametrus galime juos vertinti? „Apmaudu, kad rinkoje pradedami kurti dvejopi standartai. Ar neklaidinami naujienų portalų skaitytojai ar reklamos davėjai, kuriems teigiama, kad naujienų portalą skaito naujienų ieškantys, o ne įmonės ar asmens rekvizitų ieškantys interneto vartotojai? Kur yra riba tarp turinio, kurį kiekvieną dieną kuria savo srities profesionalai ir turinio, kurį galime rasti telefonų knygoje ? Kaip skiriasi reklaminių kampanijų efektyvumas? Turime nusistatyti vieningus standartus ir baigti mulkinti rinką, bandydami dirbtinai užauginti savo mėnesinį portalo lankytojų kiekį“, – sako DELFI direktorius Vytautas Benokraitis.
Portalo Alfa.lt vykdomasis direktorius Audrius Grinys sako, kad šis „15min“ žingsnis dar kartą atkreipė dėmesį į įsisenėjusią problemą. „Visi žino, kad tie skaičiai yra išauginami ir pristatomi kaip bendras lankomumas. Mano asmeniniais skaičiavimais, bet manau, kad jie arti tiesos, vienu metu „vz.lt" apie 60 proc. srauto sudarė ateinantys iš „Rekvizitai.lt“. Tuomet, pamenu, jie padarė pranešimą, kad žurnalistai labai gerai padengė Ukrainos įvykius ir dėl to portalas tapo dar įdomesnis skaitytojams, nors iš tiesų skaičiai išaugo dėl šio prisijungimo. Čia irgi rugsėjį bus gera proga pasigirti, kaip per olimpiadą buvo gerai skaitoma", – spėja jis.
A. Grinio nuomone, tokie ėjimai žemina visą kartelę, keliamą žiniasklaidai. „Mums irgi galima sakyti, juokiasi puodas, kad katilas juodas, nes turime pažinčių svetainę. Bet mes visi turime kalbėti apie tai, kad yra per daug vaikomasi „Gemius" skaičių, kurie neparodo nei tavo įtakos, nei švietėjiškumo, nei apskritai keliamos kartelės. Jie parodo tik skaičius, kuriais galima manipuliuoti žinant technines priemones. Nesakau, kad tai yra grynas sukčiavimas, bet gudresnis rinkodaros specialistas su trupučiu IT žinių gali tą skaičių išspausti geresnį", – sako jis.
A. Grinys meta akmenį ir į žiniasklaidos planavimo agentūras. „Problema ta, kad reklamos agentūros, jų darbuotojai arba sąmoningai užsimerkia, arba nesupranta, kaip yra mulkinami. Bet nelabai tikiu, kad žmonės, dirbantys su tam tikromis media priemonėmis, nesuprastų, kaip veikia jų matavimai ir kaip galima juos pagerinti. Tie „Gemius" skaičiai žiniasklaidoje veikia kaip vėžys, žmonėms jie nieko nesako, jie tik pardavimų valiuta, kuri jau darosi nebevertinga", – svarsto jis.
„Kalbant apie „15min" dauguma jų pastarųjų žingsnių yra savireklaminiai dėl aukštesnių pardavimų, bet tikrai nekeliant kažkokių aukštesnių standartų, tiesiog toliau grimstant į dugną ir tempiantis visus kartu. Kad ir jų higienos akcijos, prie kurių esą kviečia visus jungtis. Jei taip išties būtų, pirmiausia eitum, susėstum, kalbėtumeisi ir darytum bendrą akciją, o ne kaip tai vyksta. Bet manęs tai nestebina, tiesiog liūdna", – sako A. Grinys.
Tuo tarpu bendrovės „Lrytas" vadovas Ričardas Baltaduonis prisipažįsta, kad jo toks ėjimas nenustebino. „Gyvename demokratinėje visuomenėje, kur visi subjektai laisvi daryti savo sprendimus. Trūks plyš reikia aplenkti jus (DELFI - red. pastaba), taip ir daro. Mes turime integraciją su įmonės.lt, bet tai daugiau, vadinkime, informacijos apsikeitimo pagrindai. Tokie „pasikišimai" – primityvu, bet jie laisvi daryti sprendimus ir linkime sėkmės. Viskas dėl to vieno „Gemius" skaičiaus, kuris niekam nebeįdomus, nes visi viską supranta", – įsitikinęs jis.
Esminis klausimas – kaip rodys duomenis
Žiniasklaidos planavimo agentūros sako tikruosius pokyčius ir įtaką rinkai galėsiančios įvertinti tik tada, kai paaiškės, kaip portalas nuspręs pateikti duomenis „Gemius“. Kai kurios agentūros nusprendė susilaikyti nuo komentarų, kol nebus priimtas šis sprendimas. Tačiau preliminariai galima pažiūrėti, kaip atrodo „15min“ verslo rubrikos skaitomumas be „118.lt“ duomenų ir su jais. Pirmuoju atveju birželį turėtume 475 tūkstančius skaitytojų, o skaičiuojant bendrai – daugiau nei 634 tūkst., taigi portalo verslo rubrika iškart pagal skaitomumą atsirastų antroje vietoje.
Bendrovės „Publicum Media“ verslo vystymo vadovas Šarūnas Mikelevičius tokius veiksmus įvardina priemonėmis pasiekiamumui auginti. „Žiniasklaidos planavimo agentūros paprastai ieško geriausio konteksto ir geriausios kontakto kainos mikso, atsižvelgdamos į tai, kur reikėtų reklamuotis, kokia yra tikslinė auditorija, koks produktas, kam skirtas ir tt. Dažnai taip atsitinka, kad mums reikalingas labai platus bendrinės auditorijos pasiekiamumas su pakankamai žema kontakto kaina. Tokiu atveju dažniau yra renkamasi visa portalų aplinka, neskaidant atskiromis rubrikomis, ir taip gaunamas pigesnis kontaktas.Portalui „15min“ po savimi „pasikišus“ portalą „118“, bendro kanalo pasiekiamumas keletu procentų paaugs. Šiuo atžvilgiu jis užsitvirtins antrą poziciją, nes DELFI vis tiek liks pirmuoju. Tačiau dalyje kampanijų tie keli procentai didesnio pasiekiamumo gali reikšti ir biudžeto didėjimą“, – sako jis.
„Inspired UM“ vadovas Vasaris Oržekauskas tikisi, kad portalai visgi nuspręs rinkai pateikti visus duomenis. „Bet kokiu atveju, planuodami mes labai retai kada žiūrime į „Gemius TOP“ – mums tai nėra labai svarbu. Svarbu yra tai, kiek per reklamines kampanijas iš tiesų mes pasiekiame auditorijos ir kiek ta auditorija praleidžia laiko. Tad mūsų turimi skaičiai gerokai skiriasi nuo „Gemius“, – aiškina jis.
Kaip V. Oržekauskas jau komentavo portalui M360, problema dėl netikslių duomenų atsiranda, kai tampa nebeaišku, kiek iš tiesų portalas turi auditorijos, kaip atsitiko „vz.lt” atveju. Jis tikisi, kad „15min.lt” pavyzdys bus kitoks.
Pasak jo, kol kas sunku pasakyti, kaip bus iš tiesų su „118.lt” ir „15min.lt”. „T. Balžekas šneka apie informacijos integraciją, tad, jei tai sklandžiai pavyktų, tikriausiai skaitytojams šis papildomas funkcionalumas turėtų būti naudingas. Klausimas taip pat bus, kaip šiuo atveju vartotojų skaitomumas bus pateiktas „Gemius“ tyrime – ar bus galima matyti atskirai „15min.lt” statistiką, ar viskas bus jungiama kartu. Žinoma, linkėčiau, kad būtų galima matyti tiek tą tiek tą statistiką“, – sako jis.
„Gemius Baltic” vadovė Baltijos šalims Gryta Balserytė teigia, kad tai, kaip statistikoje atsispindės duomenys priklauso tik nuo pačių portalų. „Mes negalime pasakyti, kaip jiems vystyti verslą. Tai žiniasklaidos grupės pasirinkimas, kaip jie plėtoja savo portalus ir mes tokiems duomenims tikrai negalime daryti įtakos. Vieninteliai, kas gali daryti įtaką, yra pati rinka, tai yra, reklamos agentūros ir kitos žiniasklaidos grupės", – sako ji.