Smegenys išsijungusios. Pripažink, nė nemąstai, kodėl vienas įrašas tau pasirodo svarbesnis už kitą. Tai yra, kodėl vieną laikini, o kito ne.
Tyrimų duomenimis, savo išmanųjį per dieną lieti vidutiniškai 2,5 tūkst. kartų. Vienetai naršydami telefone praleidžia iki 90 minučių per dieną, kai tuo tarpu aktyvūs socialinių tinklų vartotojai, pasak tyrimų, tam gali skirti iki 5 valandų per parą.
Gyvenant influencerių visuomenėje ir leidžiant laiką „Instagram“, „Youtube“ ar „Pinterest“, natūraliai susiduri su laiko (taip pat ir – širdelių ar emoji fenomenu). Ir nors išsamių psichologinių tyrimų šioje srityje nėra daug dėl technologijų raidos, kai kurias išvadas mes jau žinome.
Prekės ženklams, pirmiausia, svarbu žinoti, kaip jie gali padidinti savo auditoriją socialiniuose tinkluose. Štai „Synopse“ duomenimis, bemaž pusė (49 proc.) „patiktukų“ po prekės ženklo oficialia paskyra padedama turint tikslą palaikyti mėgstamą prekės ženklą.
42 proc. apklaustųjų tikisi gauti nuolaidą ar kuponą, 35 proc. tikisi laimėti prekės ženklo organizuojamame konkurse. Įdomu, kad bemaž 20 proc. „laikina“ prekės ženklų paskyras internete vien dėl to, kad jų draugai tą patį jau padarė anksčiau.
Socialinė įtaka. Žmogus turi aibę įvairiausių poreikių. Nesuklysi, jei pasakysi, kad „laiką“ po įrašu jis gali padėti dėl bet kurios iš šių priežasčių. Fiziologinių (skaniai pavalgė), psichologinių (gerai išsimiegojo), kultūrinių (nori pademonstruoti palaikymą konkrečioms vertybėms) ir t.t. Kita vertus, socialiniai tinklai tokie jau yra – socialinė įtaka čia yra reaktyvinis kuras varikliui.
Todėl jau kuris laikas interneto platybėse sklando psichologinių priežasčių, kodėl žmonės laikina, apibendrinimai. Taigi 12 „Like“ tipų, kokie jie būna, ir kaip juos atpažinti?
1. Nuoširdusis „Like”
Ech, tas tikrasis „patinka“. Ką tik perskaitei, kad kažkas ant savo sienos pasišaipė iš nepopuliaraus politiko. Kas vyksta toliau? Tau palengvėja – smegenyse išsiskiria endorfinai, ir širdį užplūsta palaima. Nes supranti, kad esi ne vienintelė asmenybė, kuri įžvelgė politiko dviveidystę. Dedi laiką ir scrollini toliau.
2. Abipusis „Like“
Tau patinka tavo draugo viršelio nuotrauka (na, ta, su nauju BMW), nes ką tik jis palaikino tavo viršelio nuotrauką (tą, kur vairuoji skolintą „Audi“). Nuoširdumo čia nedaug, bet tikrai draugystei nuoširdumas nėra būtinas. Apie ką jūs? „Sub4sub“ ir „like4like“ yra populiarus jaunųjų youtuberių žargonas.
3. Padlaižūniškas „Like“
Iš esmės tau visiškai nerūpi užkalniai ar tapinai, jagelavičiūtės ar meschinos (šimtąkart neįdomiau, ką jos ten rašo!), tačiau aktyviai „laikini“ jų įrašus su viltele, kad kažkada tapsite tikrais draugais ir galėsite pasimėgauti abipusiais „patiktukais“.
4. „Visi palaikino, o tu dar ne?“ „Like“
Visas socialinis burbulas jau palaikino grupę „Apsimetam, kad čia 2000-ųjų internetas“? 365 žmonės palaikino naujieną „pirmasis corona viruso atvejis Lietuvoje“? Ką darai? Žinoma, būsi 366-asis! Kiekvienas ankstesnis „laikas“ pakelia algoritme naujieną per srauto rumbą viršun. Nežinai, kad įtaką tau daro netgi tie „laikai“, kurie buvo padėti prieš tave? Šventas naivume, tu visada su manimi!
5. Kolegos „Like“
Tu laikini savo kolegų įrašus? Žinoma! Ir aš laikinu. Aš! Aš irgi! Kodėl? Noriu, kad kolega jaustųsi geriau – gi dirbam kartu, palaikom draugiškus santykius, domiuosi juo ne tik kaip kolega, bet ir kaip asmenybe. Žinoma, liaujuosi domėtis vos tik kolega išeina iš darbo. Pažįstamas jausmas? Dabar kolega turi geresnių draugų – lai jie ir laikina!
6. Šviežas „Like“
Su naujuoju feisbuko draugu suvedė likimas – susipažinai darbo vakarėlyje, verslo susitikime ar jogos studijoje. Susifriendinote – ir va, šviežia pažintis. Ką tai reiškia? Feisbuko algoritmas naujosios pažinties įrašus rodo dažniau, tad dažniau ir laikini. Nes šviežia. Nes nauja. O, žiūrėk, dar ir kokia galimybė išnirs? Nežiopsok.
7. Savivertės „Like“
Jautiesi blogai, nes nė gyva dvasia per pastarąsias 24 val. nepalaikino tavo feisbuko draugės „Jolanta Geliniai Nagučiai“ įrašo. Tau gaila Jolantos, nes kartu su ja mokeisi pradinėje, ir žinai, kad jos šeimoje ne viskas buvo gerai. Laikini Jolantos įrašą, nes tau negaila. Taip, tau negaila! Ir, kai vyksta „Maisto banko“ akcijos prekybos centruose, visuomet perki aliejaus ir kruopų. Tai nesunku ir padeda pakelti savivertę.
8. Numatytas „Like“
Sraute matai naujieną/ nuotrauką/ mintį, kuri tau patinka. Iš esmės gali dėti laiką nieko nelaukdamas, tačiau to nedarai. Nenori būti pirmas. Nori pasitikrinti. Pasimėgauti. Išlauki savo momento, o jau tada...
9. Liguistas „Like“
Stebi ir lauki, kol feisbuko draugų „Miglės ir Antano Jonauskų“ katinėlis sraute pasieks 99 „patiktukų“ ribą. Dar akimirka... Ir bac! – tu nugalėjai, padėjai 100-ąjį! Aplodismentai.
10. Žioplas „Like“
Netyčia (kam nepasitaiko?) naršai po savo buvusios antros pusės instagramo paskyrą. Kūnas toks pažįstamas, sportiškas šiandien, ir lūpos papūstos, o jau akys... Neatsispiri pagundai dar kartą priartinti ir pasižiūrėti iš arčiau – tapt! – ir raudona širdelė atsiduria po savimylos nuotrauka. Jautiesi sumišusiai. Širdis kala kaip gripuodama. Juk žinai, kad „eks“ jau gavo pranešimą. Bet jau geriau žioplio laikas nei atsiimti širdelę.
11. Priminimo „Like“
Iš esmės jis panašus į žioplą „Like“. Tik tą „žioplą“ padedi tyčia. Šiaip tu kaip ir nebendrauji su savo draugės drauge, tačiau retkarčiais „papatinkini“ jos įrašą, nelygu siųstum priminimą: „Pameni mane?“ Mintys materializuojasi! Atmink, jei tau patinka jo ar jos įrašai, ir apsisprendi padėti „patiktuką“, autorius bent mažą akimirką pagalvoja apie tave! Patikėk, net ir vienas mažas paspaudimas gali reikšmingai pakeisti kažkieno gyvenimą.
12. René Descarteso „Like“
„Laikinu, nes egzistuoju“. Matai, kaip eilinė nuomonės formuotojų cirko arenos auka įkėlė eilinės dienos eilinių pusryčių eilinio patiekalo eilinę nuotrauką šalia eilinio angelėlio... ir padedi „Like“, kad parodytum pasauliui, kad vis dar gyveni.