„Šį mėnesį vyksta konkurso „Solve for Tomorrow“ finalas, kuriame 9-12 klasių moksleiviai, ieškoję idėjų, kaip, pasitelkus inovacijas, atkurti pandemijos metu sugriautą balansą tarp skaitmeninio ir realaus gyvenimo, jas pristatys kompetentingai komisijai. Idėjos pristatymas yra ypač svarbus etapas, tam buvo ruoštasi ir specialiose dirbtuvėse. Tai yra dalykas, kuris bus reikalingas ne tik konkurso finale, bet ir įvairiose gyvenimo situacijose ateityje – mokykloje, universitete, darbe ar visuomeninėse veiklose. Norime ugdyti lyderių kartą, o tam būtina dalintis žiniomis ir suteikti galimybę patiems patirti, ką reiškia pristatyti savo idėją ir įtikinti jos svarba“, – pranešime žiniasklaidai cituojama Eglė Tamelytė, konkurso ir programos „Solve for Tomorrow“ vadovė Baltijos šalims.
Jūsų dėmesiui – naudingi patarimai, kurie padės sėkmingai pasiruošti ne tik idėjos, bet ir bet kurios kitos temos pristatymui bei leis užtikrintai žengti prieš auditoriją.
1. Supraskite pranešimo tikslą ir juo patikėkite
Nesvarbu, kokia būtų jūsų pristatymo tema, svarbu suprasti, koks yra jūsų, kaip pranešėjo, tikslas. Atsakykite sau į klausimą, ko savo pranešimu siekiate – įtikinti auditoriją, ją informuoti ar tiesiog pralinksminti?
Savo pristatymu jūs turite pasiekti išsigrynintą tikslą, o tam, kad tai padaryti būtų lengviau, turite juo patikėti. Jeigu galite pasirinkti temą, pasirinkite tokią, kuri jums ne tik įdomi, bet kuriai jaučiate aistrą. O jei jums paskirta tema, kuria anksčiau neteko domėtis, pasistenkite atrasti joje tai, kas jums būtų įdomu. Nes kitu atveju, kaip įtrauksite ir sudominsite auditoriją, jeigu tema nedomins net jūsų pačių?
Beje, pasirinkus temą, kuri jums įdomi ir apie kurią jau šiek tiek žinote, sutaupysite nemažai laiko, kurį reikėtų skirti su ja susipažįstant. Puikus temos išmanymas pranešėjui suteikia pasitikėjimo savimi ir padeda užmegzti ryšį su savo auditorija. Būnant sąžiningu su klausytoju, aiškiai parodant kas ir kodėl jums svarbu bei neslepiant entuziazmo, auditorija atsako tuo pačiu.
2. Sutelkite dėmesį į auditorijos poreikius
Jūsų pristatymas turi būti pagrįstas tuo, ką auditorija gaus iš pristatymo. Ruošdami pristatymą visada turite turėti omenyje, ko auditorijai reikia ir ką ji nori žinoti, o ne tai, ką galite jiems pasakyti.
Pristatydami temą ar idėją taip pat turite sutelkti dėmesį į auditorijos reakciją ir į tai reaguoti. Turite padėti auditorijai suprasti ir atsakyti. Šypsokitės ir užmegzkite akių kontaktą su savo auditorija. Tai skamba labai paprastai, tačiau stebėtinai daug pranešėjų to nepadaro. Jei šypsotės ir užmezgate akių kontaktą, užmezgate ryšį. Tai taip pat padeda jaustis mažiau nervingam, nes kalbate su pavieniais asmenimis, o ne su daugybe nežinomų žmonių.
Norėdami, kad pristatymas būtų dar efektyvesnis, nepamirškite išjungti visų šviesų, kad būtų matomas tik skaidrių ekranas. Jūsų auditorija turi matyti jus ir jūsų skaidres.
3. Naudokitės ne tik savo balsu, bet ir kūno kalba
Ištartas žodis nėra pati efektyviausia komunikacijos priemonė, nes jis orientuojamas tik į vieną iš penkių auditorijos pojūčių. Štai kodėl pranešėjai yra linkę naudoti vaizdines priemones.
Tačiau efektyviai naudodami savo balsą galite padėti pagerinti ištartą žodį. Keičiant kalbėjimo greitį ir pabrėžiant aukščio bei tono pokyčius, jūsų balsas taps įdomesnis ir pritrauks auditorijos dėmesį.
Kitas svarbus dalykas, kurį rodo skaičiavimai, kad daugiau nei trys ketvirtadaliai bendravimo vyksta neverbaliniu būdu. Tai reiškia, kad ne tik balso tonas, bet ir kūno kalba yra labai svarbi norint perduoti žinią. Įsitikinkite, kad transliuojate teisingas žinutes. Kūno kalba, kurios reikia vengti, apima sukryžiuotas rankas, rankas už nugaros ar kišenėse, bei žingsniavimą scenoje. Naudokite gestus, kurie atskleistų jūsų atvirumą ir pasitikėjimą savimi, natūraliai judėkite scenoje ir, jei įmanoma, tarp auditorijos.
4. Papasakokite istoriją
Bendravimas yra būdingas kiekvienai žmonių kultūrai, o pasakojimas padeda mums kurti emocinį ryšį. Jei galite sukurti empatiją savo auditorijoje, esate kelyje į sėkmingą pristatymą. Ką visa tai reiškia? Svarstydami vizualinio pristatymo idėjas, rinkitės tas, kurios leidžia papasakoti istoriją, susijusią su jūsų auditorija.
Istorijos padeda ne tik atkreipti ir išlaikyti auditorijos dėmesį, bet ir įsiminti svarbius dalykus. Savo pristatymą galite pradėti nuo istorijos, arba dar geriau – padaryti, kad jūsų pristatymas veiktų kaip istorija.
Norėdami efektyviai papasakoti istoriją, savo pristatyme naudokite bent vieną iš dviejų pagrindinių pasakojimo mechanizmų. Pirma, tai dėmesys veikėjams – žmonėms – o ne daiktams, duomenims ir objektams. Antra – tai istorijos dinamiškumas, joje vykstantys pokyčiai.
5. Pasirinkite tinkamą vaizdinę medžiagą ir įrankius
Ruošdamiesi temos ar idėjos pristatymui, nepamirškite, kad tai apima ne tik kalbos sakymą. Apsvarstykite, kokios vaizdinės priemonės gali papildyti informaciją, kokius vaizdus galėtumėte įtraukti. Tai gali būti infografikai, animacija ar vaizdo įrašai. Ieškokite originalesnių idėjų, neapsiribokite jau daugybę kartų matytomis skaidrėmis.
Duomenys yra labai svarbūs efektyviam pristatymui, tačiau mažai tikėtina, jog auditorija įsitrauks į skaidrėse pateiktą skaičių seką. Tam geriau rinktis iškalbesnes priemones, pavyzdžiui, infografikus. Svarbu, kad duomenų atvaizdavimas būtų patrauklus ir lengvai suprantamas auditorijai.