Argumentuoja vartotojų klaidinimu
„Daktaras Desertas“ feisbuke pasidalino įrašu, pasakojančiu, su kokia situacija jie šiuo metu susiduria: bendrovei nurodyta pasikeisti pavadinimą, logotipą, keisti visą komunikacijos koncepciją. Nepadeda ir tai, kad dar šių metų pradžioje buvo apdovanota už gražiausią lietuviškos įmonės pavadinimą – tokius rinkimus kasmet skelbia Valstybinė kalbos inspekcija.
Tačiau kalbos inspektorių ir visuomenės simpatijos verslui nepadeda.
„Nesinorėtų biurokratinėmis rankomis jūsų tą verslą suvalgyti“, – tarė Veterinarinės Tarnybos (VMVT) Vilniaus departamento direktorė Vaida. Ir tuo pačiu pasiūlė gražiuoju pasikeisti pavadinimą (kuris metų pradžioje Valstybinės kalbos inspekcijos buvo išrinktas gražiausiu), logotipą, pašalinti neįprastą ir įdomų interjerą, nusivilkti baltus chalatus, sustabdyti konceptualią komunikaciją ir sėkmingai tęsti veiklą“, – desertinės „Daktaras Desertas“ įkūrėjai pasakoja socialiniame tinkle.
„Daktaras Desertas negali egzistuoti. Nes klaidina žmones. Neva nacionalinis vidutinis vartotojas nėra įgalus atpažinti mūsų kaip desertinės, o parduodamų pyragaičių kaip pyragaičių, o ne vaistų ar gydomųjų savybių turinčių produktų. O net jei ir geba, tai mūsų desertinės konteksto „teikiama netiesioginė užuomina apie sveikatingumą“ jį vis tiek suklaidintų, jis bet kokiam produktui tokiame kontekste “priskirtų ligų gydymo ar profilaktinių savybių teikimo pobūdį“. Humoras VMVT neegzistuoja, viskas vertinama ir suprantama tiesiogiai. Kaip ir kiekvienas jūsų komentaras po mūsų postais, kurie taip pat nugulė rašte kaip argumentai dėl vartotojų klaidinimo.
Ilgai trukome, bet išsamiai ir argumentuotai atsakėme į gautą raštą, stojo ilga tyla. Klaidingai manėme, kad argumentai įtikino VMVT. Deja...“, – dalinasi „Daktaras Desertas“ įkūrėjai.
Jie sako vakar gavę naują raštą, kviečiantį per dvi dienas pateikti prašomą informaciją, kvietimą sudalyvauti pažeidimo protokolo surašyme ir įpareigojimą sustabdyti teisės aktų reikalavimų neva neatitinkančios informacijos.
„O ji, anot VMVT aprėpia visą mūsų konceptą) skleidimą, nors, mūsų manymu, minimi aktai šiuo konkrečiu atveju yra taikomi netinkamai“, – pastebi „Daktaras Desertas“ atstovai.
„Panašu, kad nuosprendis buvo padarytas dar iki pirmojo susitikimo ir konstruktyvaus argumentavimo kelio nebus. Greičiausiai Daktarą Desertą teks ginti teisme. Deja, bet kuo toliau, tuo mažiau laiko lieka tiesioginiam mūsų darbui. Senka ne tik jėgos, entuziazmas, bet ir materialūs resursai“, – rašo jie.
Įmonės atstovai: laimėsim arba bankrutuosim
Bendrovės „Daktaras Desertas“ vadovas Marius Dijokas sakė esantis nusiteikęs, kad bendrovė arba kovos, kol gaus palankų sprendimą, arba teks bankrutuoti, tačiau sumanymo neketina atsisakyti.
„Konsultavomės su teisininkais, panašu, kad VMVT aukščiau savęs nieko neturi, tai jei jie nusprendė mus nubausti ir nepakeis tos nuomonės, nes tame rašte, kurį gavome, mes kviečiami surašyti protokolą, jie laiko mūsų logotipą, interjerą ir visa kita klaidinančios informacijos skelbimu ir yra įpareigojimas viską keisti, tai nėra kito kelio. Jeigu jie mus už tai bandys nubausti, tai kaip teisininkai sako, kad vienintelis kelias yra apskųsti teisme ir leisti pinigus ne verslo plėtrai, kokybės gerinimui, o teismams. Na, ką darysi, bent dabar tikimės, kad žmonės papirks aktyviau, kad surinktume, nes teisininkai labai brangūs“, – kalbėjo jis.
„Bet juk nepasiduosi, metus laiko be išeiginių dirbome, tiek jau atidavėme visko, eisime iki paskutinio, arba laimėsime, arba bankrutuosime, bet nesitrauksime pakeliui“, – sakė M. Dijokas.
Pasak, iki šiol jokių nesklandumų nekilo nei registruojant įmonės pavadinimą, nei prekės ženklą pateikiant patentų ekspertizei, kurią jis sėkmingai praėjo.
„Čia toks įdomus dalykas, kai institucijos viena kitai prieštarauja. Jie remiasi labai keistu ES reglamentu, kur sunkiai pritempiama, bet jiems pavyko pritempti. Yra reglamentas, kad negalima gydytojų ar sveikatos asociacijų, tai jie mūsų interjerą, vardą, logotipą traktuoja kaip nuorodą į gydytojus. Na, jei jiems lašelinė prijungta prie augalo atrodo nuoroda į gydytojas, tebūnie, tegyvuoja įvairovė, bet man taip neatrodo“, – sakė jis.
Armonaitė: nereikia bausti verslo už kūrybiškumą
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė socialiniame tinkle "Facebook" pranešė, kad po anksčiau iškilusios „Sviesto sviestuoto” istorijos daug bendradarbiauta su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba dėl jų vykdomos verslo įmonių priežiūros.
"Gaila, bet panašu, kad daliai sistemos darbuotojų formalus ir šabloniškas požiūris į savo darbą kiek per giliai įaugęs į kraują ir pokyčiams vienerių metų neužtenka.
Linksmą verslo idėją ir „Daktaras desertas“ pavadinimą VMVT priėmė pernelyg rimtai. Manau, daugeliui yra aišku, kad suvalgius pyragaitį imuniteto nuo COVID neįgysi.
Su VMVT vadovu jau aptarėme, kaip svarbu sveikatingumo teiginių nevertinti pernelyg plačiai. Reikia koncentruotis į tuos pažeidimus, kurie kelia didžiausią pavojų gyventojų sveikatai, o ne bausti verslą už kūrybiškumą.
VMVT kaip ir dauguma kitų verslo priežiūros institucijų nepavaldžios Ekonomikos ir inovacijų ministerijai, tačiau mes nuolat bendradarbiaujame su jomis siekdami, kad verslas pirmiau būtų konsultuojamas, o ne baudžiamas", - rašė ministrė.
Primename, kad metų pradžioje kilo skandalas, kai VMVT įmonei „Sviestas sviestuotas“ liepė pakeisti jos gaminamo riešutų kremo analogišką pavadinimą. Galiausiai į ginčą dėl prekės ženklo įsivėlusi įmonė jį pardavė kitiems savininkams.
Marketingo ekspertė: vartotojui akivaizdu, kad įmonė prekiauja desertais
Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narė Ornela Ramašauskaitė sako, kad situacija kelia keletą klausimų – visų pirma, ar valstybinės institucijos, pradėdamos analizuoti kūrybiškus įmonių pavadinimus, užsiima prioritetiškai svarbiausia veikla, antra – kaip veikia tarpinstitucinis bendradarbiavimas, kai viena institucija įregistruoja įmonės pavadinimą, o kita, jai jau įsibėgėjus veikti, jį uždraudžia.
„Rinkodaros požiūriu – juridinio asmens pavadinimas, pasirinkta vizualinė komunikacija ir kuriamas įspūdis, turimas reputacijos kapitalas yra neatskiriama verslo strategijos dalis. Tai, kaip įmonė pozicionuoja ir pristato save, savo produktus ar paslaugas, yra verslo dalis. Kūrybiški kokybiški sprendimai padeda išsiskirti konkurencinėje aplinkoje ir atliepia pasikeitusios visuomenės poreikius – ne tik gauti produktą ar paslaugą, bet ir patirti visą vartotojo kelionę: aptarnavimą, susitapatinimą su prekės ženklo vertybėmis ir pozicija, net norą paremti atitinkamą verslo idėją.
Institucijoms siūlome pavadinimus analizuoti holistiškai: įmonė „Daktaras desertas“ užsiima sveikų desertų gamyba ir prekyba, visa vizualinė komunikacija, aptarnavimo stilistika ir kiti vartotojui kuriamos patirties elementai kūrybiškai flirtuoja su gydymosi malonia patirtimi tematika. Tokios rinkodaros strategijos dažnai taikomos vaikų paslaugoms ir prekėms, neretai pasitelkiamos ir kitų tikslinių auditorijų dėmesio pritraukimui“, – sako O. Ramašauskaitė.
„Atkreipiame dėmesį ir į leksiką bei semiotiką. Žodis „daktaras“ nėra tapatus žodžiui „gydytojas” ir yra vartotinas mokslo laipsniams įvardinti (pavyzdžiui, gamtos mokslų daktaras), antra, sąvokos yra suvokiamos kontekste. Vartotojui akivaizdu, kad įmonė prekiauja desertais, kad žodis „daktaras“ šiame prekės ženkle bei analogiška tematika visame jo kuriamame įspūdyje yra naudojami perkeltine reikšme. Jeigu tai kelia abejonių, skatintume atlikti vartotojų nuomonės tyrimą, siekiant patikrinti hipotezę, jog vidutinis vartotojas gali būti suklaidintas pavadinimo „Daktaras desertas“ ir galimai gali pradėti lankytis įmonėje, ieškodamas vaistų ar gydymo paslaugų. Jei paaiškėtų, kad toks pavadinimas išties klaidina visuomenę – tikėtina, reikėtų iš esmės užsiimti ir seniau vartotinų pavadinimų keitimu: pavyzdžiui „daktariška dešra“, „kepta duona“ ir panašiai“, – pastebi ji.
LiMA taip pat išsiuntė kreipimąsi dėl šio klausimo VMVT.
„Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) vardu skatiname institucijas partneriauti, kolegiškai pagelbėti verslo ir bet kokių kūrybiškų projektų vystymui jiems netrukdant. Esame atviri suteikti konsultacijas rinkodaros klausimais, kartu analizuoti verslo procesų logiką ir teikti rekomendacijas. Kviečiame bendradarbiauti, užtikrinant tvarų visų institucijų ir verslo subjektų bendradarbiavimą, įnešant kuo daugiau šiuolaikinės gerosios praktikos“, – sako Lietuvos marketingo asociacijos, vienijančios daugiau kaip tūkstantį šalies rinkodaros specialistų ir įmonių, atstovė.
Tokia situacija, švelniai tariant, neatrodo logiška ir komunikacijos ekspertui Linui Kontrimui.
„Na, jei žodis daktaras naudojamas tik su medicina, tai atsiprašau tada, linkėjimai visiems socialinių, humanitarinių mokslų daktarams. Rytoj jus ta tarnyba aplankys ir pasakys, niekada daugiau prie savo pavardžių nerašykite žodelio dr.“, – laidoje „Delfi diena“ ironizavo jis.
VMVT neigia draudžiantys pavadinimą
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT), reaguodama į „Daktaras desertas“ skelbiamus priekaištus, teigia – jie prasilenkia su tikrove ir klaidina visuomenę.
„Kitaip sakant, bendrovė, pasakiusi A, pamiršta pasakyti ir B. Pirmiausia, VMVT prioritetas – visuomenės sveikata ir saugūs maisto produktai, todėl Tarnyba visuomet bus principinga tais atvejais, kai tai susiję su vartotojų sveikata.
Antra, norime aiškiai pažymėti, VMVT neketina ir neketino reikalauti keisti ar uždrausti įmonės „Daktaras desertas“ pavadinimo. VMVT siekis – kad įmonė susitvarkytų savo produktų ženklinimą ir vartotojams pateiktų visą privalomą informaciją. Produktai buvo pardavinėjami be etikečių, o ženklinimo pažeidimai iki galo nėra ištaisyti ir šiandien. Tikrinimo metu pasigesta esminių dalykų – privalomos nurodyti vartotojui būtinos informacijos apie produktų sudėtį, alergijas arba netoleravimą sukeliančias medžiagas, galiojimo laiką, kas yra būtina užtikrinant maisto saugą. Be to, įmonė neturi susitvarkiusi visų reikiamų leidimų prekybai.
Trečia, VMVT yra gavusi skundų dėl klaidinančios informacijos ir galimai netinkamo maisto produktų ženklinimo. Visus tokius atvejus privaloma ištirti. Todėl VMVT pakvietė įmonės „Daktaras desertas“ atstovus konsultacijai, siekiant išklausyti verslo atstovų paaiškinimus, pakonsultuoti apie reikalavimus, patarti, kaip ištaisyti trūkumus. Tai nuolatinė ir nuosekli skundų nagrinėjimo praktika.
Apmaudu, kad įmonė, užuot bendradarbiavusi ir ištaisiusi tam tikrus trūkumus, net nesulaukusi VMVT sprendimo, paleido viešų kaltinimų laviną. Dar kartą visiems norime akcentuoti, kad jokie sprendimai „Daktaras desertas“ atžvilgiu nepriimti, administracinės nuobaudos netaikytos, o visos kalbos apie tai yra tik spekuliacijos. Tad ši istorija yra ne apie rinkodarą ir verslininkų išradingumą, o apie maisto saugumą“, – skelbiama VMVT komentare.