Teisės aktas buvo priimtas paskutinę minutę pasiekus susitarimą šiek tiek sušvelninti privalomas taisykles, kurioms įnirtingai priešinosi bendrovės „Facebook“ ir „Google“, mainais į jų sutikimą mokėti Australijos žiniasklaidos įmonėms.
Naujasis įstatymas paruošia dirvą „Google“ ir „Facebook“ investuoti dešimtis milijonų dolerių į sutartis dėl dalijimosi vietos žiniasklaidos turiniu. Jis gali tapti pavyzdžiu, kaip galėtų būti sprendžiami šių bendrovių nesutarimai su priežiūros institucijomis kitose šalyse.
„Google“ dabar turės mokėti už naujienų turintį, skelbiamą per jos paslaugą „Showcase“, o „Facebook“ turėtų mokėti kūrėjams už turinį, skelbiamą per šio socialinio tinklo sistemą „News“, planuojamą Australijoje paleisti vėliau šiais metais.
Priežiūros institucijos kaltino bendroves, dominuojančias reklamos internetu rinkoje, kad jos atima pajamas iš tradicinių žiniasklaidos priemonių ir nemokamai naudoja jų turinį.
Technologijų milžinės nuo pat pradžių griežtai priešinosi šiam įstatymui, baimindamosi, kad naujosios taisyklės gali sukelti grėsmę jų verslo modeliui.
Bendrovės ypač prieštaravo taisyklėms, numatančioms privalomas derybas su žiniasklaidos įmonėmis ir suteikiančiomis nepriklausomam arbitrui Australijoje teisę nustatyti piniginį sprendinį.
Šis reikalavimas buvo reikšmingai sušvelnintas paskutinę minutę vyriausybės pateiktomis pataisomis.
„Svarbu, kad teisės aktas skatina šalis rengti komercines derybas ne vien įstatymu numatytais atvejais. Vyriausybei malonu matyti pažangą, pasiektą tiek „Google“, tiek, vėliau, „Facebook“, stengiantis sudaryti komercinius susitarimus su Australijos naujienų žiniasklaidos verslu“, – sakoma iždo ministro Josho Frydenbergo pranešime.
„Google“ taip pat stengėsi išvengti precedento, kad platformos turėtų mokėti visiems, skelbiantiems nuorodas į turinį. Baimintasi, kad dėl tokios schemos gali sutrikti bendrovės internetinės paieškos sistema, kuri yra populiariausia pasaulyje.
Socialinis tinklas „Facebook“, daug mažiau priklausomas nuo naujienų turinio, iš pradžių pareiškė, kad reikalavimas mokėti už naujienas yra nuostolingas, todėl visiems savo vartotojams Australijoje išjungė prieigą prie naujienų turinio.
„Į visuomenės interesą orientuota žurnalistika“
Vyriausybė nurodė, kad Naujienų žiniasklaidos ir skaitmeninių platformų privalomųjų derybų įstatymas (News Media and Digital Platforms Mandatory Bargaining Code) užtikrins, kad žiniasklaidos įmonėms bus „sąžiningai atlyginama už jų kuriamą turinį, ir tai padėtų palaikyti Australijoje į visuomenės interesą orientuotą žurnalistiką“.
„Facebook“ ir „Google“ dabar turės papildomus du mėnesius sudaryti tolesniems susitarimams, kad būtų išvengta privalomo arbitražo.
„Google“ jau sudarė milijonų dolerių vertų sandorių su Australijos žiniasklaidos bendrovėmis, įskaitant dvi didžiausias iš jų – Rupertui Murdochui priklausančiomis „News Corp“ ir „Nine Entertainment“.
„Facebook“ savo ruožtu antradienį atšaukė Australijos naujienų blokavimą, taikytą protestuojant prieš naująjį įstatymą, ir paskelbė pateikusi pirmąjį pasiūlymą šios šalies žiniasklaidos bendrovei „Seven West“.
Tiek „Facebook“, tiek „Google“ sakė planuojančios per ateinančius metus į naujienų žiniasklaidą visame pasaulyje investuoti maždaug po 1 mlrd. JAV dolerių (822 mln. eurų).
Įstatymo kritikai sako, kad juo baudžiamos inovatyvios bendrovės ir kad šiuo teisės aktu sudaromos sąlygos pelnytis sunkius laikus išgyvenančioms, bet svarbių politinių ryšių turinčioms tradicinėms žiniasklaidos priemonėms.
Technologijų sektoriaus šaltiniai sakė, kad prastumti šį įstatymą ypač stengėsi R. Murdocho „News Corp“, dominuojanti Australijos žiniasklaidos rinkoje ir palaikanti glaudžius ryšius su šalies konservatyvia vyriausybe.
Ketvirtadienį „Facebook“ pasaulinių reikalų vadovas Nickas Cleggas sakė, kad pirminės redakcijos įstatymas būtų privertęs bendrovę mokėti „potencialiai neribotas pinigų sumas tarptautiniams žiniasklaidos konglomeratams pagal arbitražo sistemą, sąmoningai klaidingai apibūdinančią ryšį tarp leidėjų ir „Facebook“.
Vis dėlto vien Australijos žurnalistikos sektoriuje per pastaruosius dešimtmečius buvo prarasta tūkstančiai darbo vietų, taip pat buvo priverstos užsidaryti daug žiniasklaidos priemonių, pajamų iš reklamos srautams nukrypus į skaitmeninės rinkos milžinių sąskaitas.
Mūsų dienomis iš kiekvieno 100 dolerių, išleistų Australijos reklamos užsakovų, 49 doleriai atitenka „Google“, o dar 24 – „Facebook“, rodo šalies konkurencijos priežiūros tarnybos duomenys.