Apie tai, kas rūpi šiandienos ir rytojaus vaikams bei ką reikėtų žinoti prekių ženklams ir turinio kūrėjams, dirbantiems su jauniausia auditorija, savo įžvalgomis dalijasi prekių ženklų „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ vystymo komandos vadovė Simona Krasauskienė.
Alfa karta jau turi perkamąją galią ir įtakos visuomenėje
Alfa vaikai jau ne kartą yra pavadinti įtakingiausia kada nors gyvenusia karta. Dar būdami vaikais, jie jau turi didelį poveikį juos supančiai aplinkai ir kultūrai. „Alfa karta aktyviai įsitraukia šeimai priimant sprendimus ir, kaip parodė naujausi tyrimai JAV, turi įtakos net tam, kokį automobilį nusipirks tėvai. Ši tendencija stebima jau seniai, todėl alfa karta praminta namų ūkio CEO – aukščiausiais vadovais. Tačiau šios kartos vaikų įtaka siekia kur kas toliau nei šeima. Vienas ryškesnių to įrodymų – „ROBLOX“ platformoje pernai įvykęs pirmasis skaitmeninis vaikų politinis protestas, subūręs net 275 tūkst. dalyvių. Apskritai, šios kartos interesai visai ne vaikiški – tai ekologija, lygybė bei įvairovė ir verslumas. Skaičiuojama, kad pasaulyje 30 proc. 6–9 m. vaikų turi savo pinigų, o dažniausias jų pajamų šaltinis – ne kišenpinigiai, o turinio kūrimas skaitmeninėse platformose“, – apibendrina alfa kartos svarbiausius bruožus S. Krasauskienė.
Šalia pažangiausių technologijų, kurios alfa kartai yra kasdienybė ir leidžia naujai mokytis bei pramogauti, kita svarbi tema yra emocinė bei fizinė sveikata. „Pandemija, su kuria susidūrė alfa karta, paliko neišdildomą įspaudą jų vertybėse – jie anksti sužinojo apie emocinės sveikatos svarbą, todėl pokalbius apie emocinius sunkumus priima kaip savaime suprantamus. Vienas to įrodymų mūsų komandai buvo filmo „Kakė Makė: mano filmas“ sėkmė ir po peržiūrų kilusios diskusijos apie baimes ir kūrybiškus būdus jas nugalėti bei drąsą atrasti pasaulį ir save“, – pastebi S. Krasauskienė. Pernai pavasarį pasirodęs animacinis filmas „Kakė Makė: mano filmas“ tapo vienu žiūrimiausių Lietuvoje ir pateko į TOP30 visų Lietuvoje rodytų filmų.
Verslui, dirbančiam su vaikais ir šeimomis, turinčiomis vaikų, stiprėjanti alfa kartos įtaka reiškia, kad atsirado vertybinį stuburą ir pajamų turinti auditorija, kurios poreikius sunku ignoruoti. Tai taip pat reiškia, kad alfa kartai svarbiomis temomis turi pradėti vis garsiau kalbėti ir prekių ženklai, kurie tradiciškai nėra orientuoti į vaikus, pavyzdžiui, automobilių pramonė, finansinės paslaugos ir kita. „To priežastis paprasta – net neturėdama didelių pajamų, ši karta lemia visos šeimos vertybinę orientaciją, yra principinga ir gana priekabiai vertina visų prekių ženklų bei nuomonės formuotojų reputaciją bei vertybių atitikimą“, – sako S. Krasauskienė.
Kokia bus beta karta?
Nuo 2025 m. gimę vaikai jau priklausys beta kartai, kuri kartais dar vadinama Gen AI, todėl sparčiai daugėja prognozių, kokia gali būti ši karta bei jos poreikiai. Sutariama, kad beta karta pasižymės skaitmenine intuicija. „Augdama tarp dirbtinio intelekto ir pažangių skaitmeninių ekosistemų, ši karta pradės trinti ribą tarp fizinio ir virtualaus pasaulio ir gyvens interaktyvių patirčių pasaulyje. Dirbtinis intelektas taip pat reikš ir didesnį personalizavimą, tad prekių ženklams vertėtų atkreipti dėmesį į prognozę, kad beta kartai viskas turės būti sukurta ir suasmeninta pagal individualius poreikius, norus ir skonį – nuo švietimo sistemos iki produktų,“ – pastebi S. Krasauskienė.
Spėjama, kad iš alfa kartos beta karta paveldės tęstinį rūpestį aplinkosauga ir dar aktyviau propaguos planetą saugančias praktikas. „Sąmoningas požiūris į aplinką, tvarumas santykyje su savimi ir aplinkiniais – tai greičiausiai bus beta kartos atstovų gyvenimo moto. Beje, įdomu tai, kad dėl biotechnologijų pažangos šiai kartai žadamas ir sveikiausios kada nors gyvenusios kartos titulas, tad jų vertybės galės būti praktiškai įgyvendintos su ateities technologijomis“, – pastebi S. Krasauskienė.
Tarp kitų beta kartos bruožų žadamas kosmopolitiškumas ir globalumas, viso pasaulio kaip savo namų suvokimas, lanksčios švietimo sistemos poreikis, kurį galės patenkinti tik naujos mokymosi formos ir karjeros trajektorijos, kurias šiandien sunku nuspėti. „Aišku, šios prognozės – tik bandymas įsivardinti beta kartos išskirtinumą iš šiandienos pozicijos. Šios kartos formavimąsi lems daugybė geopolitinių veiksnių ir technologinių proveržių, kurių negalime nuspėti, bet kuriuo atveju, laukia įdomūs laikai, kuriems prekių ženklai, norintys išlikti aktualūs, turėtų pradėti ruoštis jau dabar“, – sako pašnekovė.
Svarbiausia užduotis – kuo teisingiau atliepti vaikų pasaulėžiūrą
Pasaulinių tendencijų ir nuotaikų išmanymas ne kartą pasitarnavo vystant ir „Kakės Makės“ prekių ženklą, neslepia S. Krasauskienė. „Mūsų prekių ženklo esminė užduotis – kuo jautriau ir tiksliau reflektuoti ir atliepti vaikų pasaulį, o to būtų neįmanoma padaryti be nuolatinio domėjimosi kertinėmis prognozėmis bei tyrimais ir nesilankant pasaulinės reikšmės renginiuose, kuriuose viskas sukasi aplink vaikus, jų dabartį ir ateitį“, – pasakoja pašnekovė.
Svarbiausios tendencijos turi įtakos ir renkantis verslus, su kuriais prekių ženklas nori bendradarbiauti. „Įžvalgos ir tendencijos padeda mums tobulėti kaip komandai, kurti ilgalaikę prekių ženklo strategiją ir pasirinkti tinkamus partnerius: nuo kitų prekių ženklų iki kūrėjų, kurie kartu su mumis vysto Kakės Makės visatą įvairiose medijose. Būtent todėl mums svarbu dalintis savo įžvalgomis su didesne auditorija ir megzti naujas partnerystes su tais, kuriems mūsų vertybės artimos. Visada kviečiame tuos, kuriems rezonuoja mūsų darbas ir idėjos bei kryptys, susisiekti“, – sako S. Krasauskienė ir priduria, kad jos kvietimas drauge stebėti pasaulines tendencijas ir prisidėti prie geresnės ateities vaikams kūrimo, turi ir praktinį aspektą: „Kviečiu visus, kuriems įdomios vaikų turinio tendencijos, atsisiųsti mūsų prezentaciją apie alfa ir beta kartas bei jų poreikius.“
TOP 9 tendencijos prekių ženklams, kurių auditorija – šeimos su vaikais:
Tėvai vis dažniau perka prekes ir paslaugas, kurios patinka vaikams.
Vaikai vis dažniau tampa namų ūkio CEO, nurodančiais viso namų ūkio kryptį ir vertybes.
Alfa karta kūrybiškumas skaitmeninėje erdvėje virsta tikromis pajamomis ir įtaka bendraamžiams.
Pasaulis vis labiau yra ir bus „Kid-first“ (liet. pirmiausia – vaikai).
Vis daugiau prekių ženklų keis savo paslaugų bei prekių dizainą ir pateikimą taip, kad jis būtų patrauklesnis vaikams.
Tradiciškai neorientuotos į vaikus industrijos taip pat stengsis pelnyti vaikų dėmesį.
Progresyvi pasaulėžiūra, elgesys ir vertybės – tai dalykai, kuriuos vaikai neišvengiamai perduos šeimai.
Tvarumas, etiškumas ir vertybės bus svarbesnės visiems prekių ženklams.
Aukštų standartų nesilaikymas turės neigiamos įtakos prekių ženklo reputacijai, kurią vertins jaunoji karta.