Lietuvos vartojimo dinamika toliau stiprės
JAV „Juodojo penktadienio“ tradicija jau gyvuoja daugiau nei 60 metų, o Lietuvoje – apie dešimtmetį. Anot „VILNIUS TECH“ Finansų inžinerijos katedros vedėjos doc. dr. Algitos Miečinskienės, lietuviai savo apsipirkimo įpročiais yra nuosaikesni, atsargesni naujovėms, todėl kol kas palyginti naujas „Juodojo penktadienio“ reiškinys Lietuvoje dar nepasiekė populiarumo piko.
„Stebint mažmeninės prekybos įmonių apyvartos duomenis, matome, kad nuo praeitos vasaros lietuvių pirkimo apimtys nuosaikiai auga. Prekyba ne maisto produktais suintensyvėja būtent lapkričio–gruodžio mėnesiais, o prie to neabejotinai prisideda „Juodojo penktadienio“ išpardavimai“, – sako doc. dr. A. Miečinskienė.
Teiginiui, kad gerėjanti lietuvių finansinė situacija prisideda prie augančio vartojimo pritaria ir banko „Citadele“ Lietuvos filialo vadovas Darius Burdaitis. Jo teigimu, artimiausiu metu vidaus vartojimo dinamika Lietuvoje toliau stiprės – ne tik dėl tolesnio darbo užmokesčio augimo, bet ir dėl mažėjančių palūkanų.
„Šiemet banko Lietuvos klientų išlaidos lieka itin aukšto lygio. Kadangi finansinė situacija stabilizavosi ir rodo atsigavimo požymius, vartotojai gali vis dažniau leisti įsigyti norimus pirkinius. Žinoma, „Juodojo penktadienio“ išpardavimai tokį norą skatina dar labiau, tačiau visuomet rekomenduojama nuolaidą įvertinti atidžiai ir sprendimą priimti neskubant“, – sako D. Burdaitis.
Daugėja netradicinių „Juodojo penktadienio“ pasiūlymų
Mokslinių tyrimų centro „Statista“ duomenimis, 2023 m. Europoje „Juodojo penktadienio“ metu populiariausių pirkinių trejetuką sudarė elektronikos prekės (66 proc.), apranga ir aksesuarai (54 proc.) bei namų priežiūros ir dekoro prekės (35 proc.).
Tačiau D. Burdaitis teigia, kad prie „Juodojo penktadienio“ išpardavimų tradicijos prisijungia ir kiti sektoriai, kurie nuolaidų įprastai nesiūlo arba siūlo retai.
„Į „Juodojo penktadienio“ išpardavimus reikėtų pažiūrėti kiek kitu kampu – tai galimybė pasinaudoti tokia nuolaida, kuri galėtų sumažinti finansinę naštą visais kitais metų mėnesiais. Iš finansinio raštingumo pusės, įsigyti dar vieną aprangos produktą ar buitinį įrenginį ne visuomet yra tikslinga – visgi tenka pripažinti, kad pardavėjai dažnu atveju siekia manipuliuoti žmonių emocijomis ir bando įpiršti nereikalingas ar retai naudojamas prekes. Todėl patariama fokusuotis į tuos pasiūlymus, kurie padėtų gauti didesnę, ilgalaikę naudą“, – sako banko atstovas.
Anot D. Burdaičio, „Juodojo penktadienio“ metu svarbu atkreipti dėmesį į kiek netradicinius pasiūlymus, kuriems įprastai nėra taikomos nuolaidos. Pavyzdžiui, išskirtiniai transporto priemonių ar sveikatos draudimo paketai, maržos nuolaidos paskoloms, ryšio operatorių nuolaidos mobiliojo interneto, skambučių ar trumpųjų žinučių planams.
„Juodojo penktadienio“ metu verta pasitikrinti planuojamų įsigyti paslaugų ar prekių kainas, kurioms įprastai nuolaidos nėra taikomos arba taikomos labai retai. Pavyzdžiui, dėl šios akcijos išvengus sutarties sudarymo mokesčio ar gavus nemokamai kitų papildomų paslaugų, gaunama ne tik vienkartinė nauda, tačiau gali sumažėti ir metinių finansinių išlaidų dalis. Tarkime, įsigyjant paslaugą, už kurią mokama kas mėnesį, tokiu būdu pavyks išleisti mažiau, todėl žmogaus biudžete liks daugiau pinigų“, – pastebi D. Burdaitis.
Ilgėjant išpardavimų laikotarpiui, vartotojai renkasi atidžiau
Nors šiuo metu stengiamasi aktyviai šviesti visuomenę ir mažinti perteklinį vartojimą, tendencijos rodo vis augančią „Juodojo penktadienio“ svarbą. Šiam reiškiniui persikėlus ir į virtualią erdvę, pardavimų apyvarta kilo ir toliau – vien praėjusiais metais pasauliniai pardavimai internetu išaugo beveik dešimtadaliu bei pasiekė 70,9 mlrd. JAV dolerių sumą.
Doc. dr. A. Miečinskienė sako, kad stebint pardavėjų veiksmus ir pirkėjų aktyvumą, galima užtikrintai sakyti, kad „Juodasis penktadienis“ ne tik nepraranda populiarumo, bet ir apima vis daugiau sričių. Be to, atsiranda ir naujos šios tradicijos atmainos, pavyzdžiui, „Kibernetinis pirmadienis“ (angl. Cyber Monday), o „Juodojo penktadienio“ nuolaidas vis populiariau yra taikyti ir visą savaitę po jo.
Tačiau mokslininkė pastebi, kad nors „Juodojo penktadienio“ pardavimai muša rekordus, visgi yra stebimas ir kintantis visuomenės požiūris į masinį pirkimą, kartu daugėja ir nuolaidomis nusivylusių vartotojų dalis.
„Augant finansinio raštingumo lygiui šalyje, vis didesnė visuomenės dalis į vartotojiškumą žiūri atidžiau ir sąmoningiau. Ypač tvaraus vartojimo principais yra susidomėjęs jaunimas“, – sako doc. dr. A. Miečinskienė.
Daliai prekybininkų taikant nuolaidas ir ne „Juodojo penktadienio metu“, vis didesniam žmonių skaičiui specialūs išpardavimai, pasak pašnekovės, apskritai nebėra tokie aktualūs, ypač, kai pasitaiko netyčinių ar net tyčinių neteisėto nuolaidų suteikimo atvejų.
„Teisinėse normose yra aiškiai apibrėžta, kad bet kuriame pranešime apie daikto kainos sumažinimą turi būti nurodoma ankstesnė daikto kaina. Be to, ankstesne kaina yra laikoma mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo. Jei šių nuostatų nesilaikoma, pardavėjas ne tik rizikuoja gauti baudą, bet ir pakenkti savo santykiui su pirkėju“, – sako doc. dr. A. Miečinskienė.
Tarptautiniais „Salesforse“ duomenimis, vidutinė prekybininkų taikoma nuolaida „Juodojo penktadienio“ metu siekia 27 proc., todėl ekspertai rekomenduoja aklai nepasitikėti informacija apie įspūdingus pasiūlymus, o norimų prekių ar paslaugų kainą sekti jau kurį laiką dar prieš prasidedant „Juodojo penktadienio“ išpardavimams.