Šūkiu naudojosi ir anksčiau

Pirmą kartą premjeras Saulius Skvernelis šūkiu „Tėvynės labui“ pasinaudojo dar 2019 m. šalies Prezidento rinkimuose, o prašymą dėl jo rezervacijos pateikė vasaros pabaigoje. Šiandien prašymą registruoti prekių ženklą teikiantis politikas argumentuoja nenorįs, kad juo pasinaudotų kitos politinės jėgos. Registro pažymoje su šūkiu siejamos prekių ar paslaugos įvardijamos kaip „politinių susirinkimų rengimas“.

Į tokį ministro pirmininko sprendimą netrukus sureagavo ir visuomenės veikėjai. Socialiniuose tinkluose išplatintame laiške teigiama, kad šie žodžiai negali būti vieno asmens nuosavybė. Žodžiai „Tėvynės labui“ tariami kariškiams bei statutiniams pareigūnams duodant priesaiką ar atsiimant apdovanojimą. Anot laiško autorių, šis žodžių junginys turi didelę simbolinę vertę, todėl net įstatymiškai šio prekių ženklo registracija turi būti pripažinta negaliojanti.

Tinkamumą vertina Valstybinio patentų biuro ekspertai

Prekių ženklų registraciją Lietuvoje vykdo Valstybinis patentų biuras. Jis remiasi Lietuvos prekių ženklų įstatymu, kurio 7 straipsnio 1 dalies 11 punktas teigia, kad negalima registruoti prekių ženklo, jei jis „sudarytas iš didelę simbolinę vertę turinčio žymens“. Tai įvertinti turi paties patentų biuro specialistai.

Pateikus žymenį registracijai, įsigalioja laikinoji jo apsauga ir juo naudotis galės tik pareiškėjas, šiuo atveju – ministras pirmininkas. Šią teisę jis išsaugotų ir ilgo bylinėjimosi metu. Pastarasis gali užtrukti: keletą mėnesių trunka paraiškos nagrinėjimas, o jei byla dėl apeliacijos ar skundo keliauja į teismą, tai pareikalauja dar metų. Visą tą laiką S. Skverneliui nebūtų draudžiama naudoti šį šūkį, nes jis turėtų laikiną apsaugą.

Procesas gali užtrukti

Motyvuotas rašytines pastabas dėl vieno ar kito prekių ženklo Valstybiniam patentų biurui gali pateikti bet kuris asmuo. Šias pastabas galima reikšti tiek registracijos proceso metu, tiek po jos. Pastabas teikiantys nebūtinai taps formalaus proceso dalyviais, bet institucijos turės įsiklausyti į jų argumentus ir priimti sprendimą dėl prekių ženklo registracijos galiojimo.

Kadangi Valstybinis patentų biuras turi aiškų kriterijų sąrašą, pagal kurį pripažįsta registraciją negaliojančia ar atsisako registruoti ženklus, visos emocijos turi virsti teisiniais argumentais. Žinoma, matydamas, kad klausimas kelia per daug aistrų, registracijos atsisakyti gali ir pats pareiškėjas.

Gali formuoti naują precedentą

Iki šiol nėra analogiško simbolių teisinio vertinimo precedento, tad sunku teisiškai įvertinti šį premjero žingsnį. Tą turės padaryti už prekių ženklų registraciją atsakinga institucija ir galbūt teismas. Šis specifinis klausimas daliai visuomenės yra labai jautrus – tą parodo ir visuomenininkų nuogąstavimai, kurie pagrįsti rimtais argumentais. Vis dėlto, nežinia, ar svarstant šūkio klausimą jie bus pakankami, kad įtikintų Valstybinį patentų biurą neregistruoti žymens.

Kad ir kaip pasibaigtų šio šūkio registravimo procesas, jis kurs teisinį precedentą. Viena vertus, sprendimu būtų aiškiai atsakyta, kur yra verslo ir prekių ženklų simbolikos ribos. Kita vertus, jis gali atverti galimybę visiems verslo subjektams naudotis valstybiniais simboliais marketingo tikslams – pavyzdžiui, šūkiu pasirinkti himno eilutę.