Tik apie 8 proc. respondentų jaučiasi užtikrintai rinkdami dovanas, tuo tarpu beveik trečdaliui (31 proc.) tai yra nemenkas galvos skausmas, sukeliantis daug rūpesčio, paieškų ir svarstymų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Visiems, kas dirba su dovanų sektoriumi, labai svarbu suprasti žmonių emocijas – kaip jie jaučiasi rinkdami ar gaudami dovanas. Ieškant dovanų, žmonėms būdingas rūpestis, pasirinkimo sunkumas, dovanas išrinkti tarsi koks atsakingas darbas, reikalingas analitinių, paieškos gebėjimų. Tačiau visai kitokia situacija priimant dovanas – jos daugiausia priimamos lengvai, draugiškai ir džiaugsmingai“ , – tyrimo duomenis analizavo „Kantar“ rinkos tyrimų vadovė Skaistė Varnienė.
Teikdami dovaną, trečdalis gyventojų tikisi, jog bus įvertintas jų pastabumas ir atida renkant dovanas (33 proc.), o linksmumo ir džiugesio iš gavėjo tikimasi mažiau – penktadalis (22 proc.). Tuo tarpu dovanų gavėjai, atvirkščiai, iš dovanos labiausiai laukia būtent šilto jausmo ir linksmumo.
„Gaudami dovanas, žmonės, kaip rodo tyrimas, tikisi patirti švelnių jausmų, jausmą, kad jie rūpi, nori pasijusti atsipalaidavę ir linksmi – žmonės nesitiki kažkokių prabangių dalykų ar pranašumo, įvertinimo jausmo per dovaną. Tai yra gera žinia visiems renkantiems dovanas – verta daugiau atsipalaiduoti ir prisiminti, jog svarbiausia – kad dovana suteiktų džiaugsmo ir gerų emocijų“, – sako S. Varnienė.
Iš nedidelės dovanos tikimasi staigmenos
Tyrimo metu aiškintasi, kokioms dovanoms gyventojai teiktų prioritetą trijų kainų kategorijų segmentuose: dovanos iki 10 eurų, brangesnės dovanos (iki 50 eurų) ir prabangios dovanos (svajonės).
„Nedidelės dovanos kategorijoje, statistiškai žmonės labiausiai tikisi (apie 24 proc. respondentų) malonios staigmenos, provokacijos, pokšto ar netikėtumo arba kažko apgalvoto, reikalingo bei asmeniško. Tarkime, panašios emocijos, kokią sukelia įprastoje kiaušinių dėžutėje supakuoti šokoladiniai kiaušiniai arba taikliai su mintimi parinkta knyga. Taip pat ketvirtadalis rinkosi dovaną grožiui ar malonumui – pavyzdžiui, kosmetiką kosmetinėje arba krepšį įvairių gardėsių“, – sakė „Kantar“ ekspertė.
Brangesnėje kategorijoje vertinamos patirtys
Brangesnės dovanos segmente labiausiai trokštamos dovanos yra patirtys: bilietai į renginius, koncertus, varžybas, taip pat dovanų čekiai ir laiką kartu ar rūpestį rodančios dovanos – tarkime, romantiška vakarienė arba šiltas vilnonis megztinis.
Svajonių dovanų kontekste dominuoja nauji potyriai ir atrakcijos, energingos, azartiškos dovanos, dažniausiai taip pat kartu su artimaisiais ar draugais – pvz. slidinėjimo kelionė su draugais, vakarėlis siurprizas mieste arba skrydis oro balionu (apie ketvirtadalis respondentų).
Prabangiame segmente vertinamas asmeninis dėmesys
Praktiškumas prabangių dovanų segmente vertinamas mažiau – labiau tikimasi asmeninio dėmesio, įtraukiančios, įkvepiančios dovanos ar nuotykių bei laiko, praleisto kartu.
„Asmeniškos, atitinkančios individualius pomėgius, taip pat linksmumą ar pramogą suteikiančios dovanos – taip galima trumpai apibūdinti trokštamiausias gyventojų dovanas. Labai mažai yra tokių, kurie tikisi prabangos, garsių prekinių ženklų ar įspūdingų dovanų – tad verta atsipalaiduoti ir susitelkti į tai, kaip suteikti tiesiog paprasto džiaugsmo tiems, kam teikiame tas dovanas“, – apibendrino „Kantar“ rinkos tyrimų vadovė Skaistė Varnienė.
Emocinių poreikių tyrimas apie dovanas pagal „Needscope“ metodologiją buvo atliktas „Kantar“ atliktas 2018 m. lapkritį. Internetinio tyrimo metu apklausti 441 Lietuvos gyventojų, 15-64 metų amžiaus.