Prieš savaitę bronzinio Kanų liūto nugalėtoja, copywriterė Stefanija Jokštytė savo feisbuko paskyroje pasidalino socialiniuose tinkluose rastu vaizdu iš sostinės viešojo transporto stotelėje paskelbtos LPT reklamos.
Jai ne tik pasirodė stipriai nepataikyta į pagrindinės projekto misijos rėmus – suteikti informaciją apie azartinių lošimų keliamus pavojus bei pagalbą problemų dėl lošimų turintiems asmenims ir jų artimiesiems – tačiau dar ir tarsi piktnaudžiaujama dviprasmiškais išsireiškimais sudėtingu karantino laikotarpiu, kai psichologinės priklausomybės ypač paaštrėja.
Sukritikuotas tiek reklamos šūkis, tiek vizualizacija. Tekstinė žinutė yra tokia: didelėmis raidėmis šaukiama „Atostogos!“, o apačioje rašoma – „Viską pralošiau, nebeliko rūpesčių“. Vizuale vaizduojamas visiškai nuogas senyvo amžiaus barzdotas, tatuiruotas vyriškis, iškėlęs į viršų nykštį.
Stefanija Jokštytė savo feisbuko paskyroje neslėpė nuostabos.
S. Jokštytė: klaidinanti reklama
Susisiekus su pačia S. Jokštyte, ji atvirai išreiškė kilusias emocijas, pamačius šią reklamą, teigdama, kad ją „švelniai tariant, šokiravo“, ir išdėstė savo susirūpinimą tiek LPT sprendimu ją publikuoti, tiek reklamos autorių darbu, kuris jai pasirodė klaidinantis ir neatitinkantis įstatymų.
„Mano žiniomis, lošimus skatinanti reklama yra uždrausta. Ši, tarytum, turėtų stabdyti lošimus, bet, mano galva, yra klaidinanti.
Visų pirma, šūkis iš karto pasirodė klaidinantis. Aš pati jau dešimt metų dirbu reklamoje ir niekada negalėčiau sau leisti parašyti tokio šūkio, nes eičiau prieš savo moralinius įsitikinimus.
Antra, jei žmogus, kuris mato šį plakatą, išgyvena sunkų etapą, yra pasimetęs, ypač dėl viruso, kai daug žmonių netenka darbo, tai skelbiama žinutė gali pasirodyti kaip sprendimas, išeitis iš problemos“, – teigia moteris.
Jos nuomone, lošimai nėra ta sritis, kurioje galima ironizuoti ir žaisti žmonių emocijomis, sukelti dviprasmiškas mintis, ypač tiems, kurie turi priklausomybių ir išgyvena sunkų laikotarpį. Tokiems reklama šiuo metu gali pasirodyti net kaip siūlanti išeitį iš finansinių problemų.
„Pats nuotraukoje panaudotas modelis atrodo gyvenantis gana neblogai, rodo liuksą. Iš pirmo žvilgsnio užmetus akį atrodo, kad reklamos kūrėjai patys pergudravo save. Bet kai mes pergudraujame save reklamuodami kruopas, tai čia nieko baisaus.
Tuo tarpu šiuo atveju tai yra labai jautri tema – lošimai, priklausomybė, su kuria kovoti ir gydytis ją žmonėms reikia iš tikrųjų daug metų“, – sako S. Jokštytė.
Skatina atkreipti atsakingų institucijų dėmesį
Reklamos ekspertė šį darbą pavadino neprofesionaliu, klaidinančiu ir net pažeidžiančiu pagrindines užsakovų – LPT – funkcijas.
„Tai man nei juokinga, nei talentinga, nei gudru. Ir dar klaidina. O liūdniausia visame tame dar ir tas, kad ši reklama transliuojama Lošimų priežiūros tarnybos. Iš tos institucijos, kuri turėtų jausti didžiausią socialinę atsakomybę, kuri prižiūri tvarką.
Aš jų vietoje tikrai nedėčiau nuogo roko žvaigždės, kuris rodo liuksą ir atrodo visai gerai išsilaikęs, su tokiu šūkiu kaip „Atostogos! Viską pralošiau, nebeliko rūpesčių“.
Laikais, kai mes nežinom, kada galėsim važiuoti atostogų, pasirodo tokia reklama, kuri, mano galva, gali pasimetusius žmones, kurie karantino metu neteko darbo, pastovių pajamų, nuvesti neteisingu keliu“, – teigia S. Jokštytė.
Reklamos srities profesionalė tvirtina, kad lygiai taip pat, kaip ir komercinės reklamos, ši negali praslysti pro įstatymus.
„Aš dažnai matau reklamų, kuriose, panašu, nepasistengta ir kurias kūrė savo amato neišmanantys žmonės. Šiuo atveju aš nenorėčiau galvoti, kad nagus prikišo tam tikros lošimų bendrovės ir tokiu būdu pergudravo mus pačius. Na, bet mintys kyla įvairios.
Tikiuosi, kad bus atidžiai pasižiūrėta į šią reklamą ir imtasi visų priemonių“, – išreiškia viltį pašnekovė.
Studentų darbas, gimęs jau prieš keletą metų
LPT atstovas Olegas Mackevič pasakoja, kad ši reklama Lošimų priežiūros tarnybai nėra pirmoji ir pabrėžia, kad jau šešerius metus veikia socialinės reklamos srityje, anot jo, „suprasdami, kad tai yra vienas iš galimų būdų atkreipti visuomenės dėmesį į probleminį lošimą, ypač kreipiantis į lošiantį asmenį. Tam, kad jis aktyviau siektų pagalbos sau“.
Kaip teigia O. Mackevič, šiame straipsnyje aptariamos reklamos idėja kilo gerokai seniau, nei Lietuvą palietė virusas ir jo sukelti ekonominiai padariniai. Jis pasakoja, kokiomis aplinkybėmis ir kada ji buvo sukurta.
„Tai vienas iš dvylikos plakatų, kurie buvo sukurti 2017 metais bendradarbiaujant su Vilniaus dailės akademijos (VDA) grafinio dizaino katedros docentu Robertu Jucaičiu ir jo studentais.
Atskirame susitikime jauniems grafikos dizaineriams buvo skaitoma paskaita apie probleminį lošimą, buvo dalinamasi sukaupta specialistų patirtimi šioje srityje, atsakoma į kylančius klausimus.
Viskas, kas buvo pateikta galutinėse plakatų versijose, tai jaunų žmonių, menininkų vizija, kuri, mūsų akimis, tiksliai atspindi lošiančiojo asmens gyvenimą, realybę, kuri daugumai yra labai skausminga“, – pasakoja vyras.
O. Mackevič atkreipia dėmesį, kad reklama pirmą kartą buvo parodyta jau prieš dvejus metus.
„Pirmą kartą plakatus demonstravome 2018 metų gruodžio mėnesį vykusioje diskusijoje Seime, kurioje buvo kalbama apie probleminį lošimą.
Vyras tikina, kad pagrindinė mintis, kurią buvo siekta iškomunikuoti, yra skausminga priklausomybės nuo lošimo kamuojamo asmens realybė – priešinga tam, kas, iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti aptariamame plakate.
„Konsultacijų metu lošiantieji dalinasi, kad „likau basas“, „likau nuogas“, „pralošiau savo gyvenimą“, „atostogas palikau lošimo namuose“ ir pan.
Plakate vaizduojamas nuogumas simbolizuoja asmens pažeidžiamumą, o jo kūnas nusėtas lošimo simboliais. Tai savotiška aliuzija į pasekmes, į gyvą istoriją, skausmingą realybę, kuri neišvengiamai paliečia beveik kiekvieną probleminį lošėją.
Šiuo plakatu siekėme pritraukti lošiančiųjų dėmesį, kviesdami būti sąmoningais ir nerizikuoti, nes azartiniai lošimai – ne ta vieta, kurioje gali pagerinti savo materialią padėtį“, – sako O. Mackevič.
Bet kuriuo atveju pašnekovas džiaugiasi, kad net ir negatyviame kontekste reklama šiandien atkreipė auditorijos dėmesį ir buvo iškelta itin skaudi azartinių lošimų tema.
„Iš kitos pusės, jei plakatas sulaukė dėmesio ir kai kam kilo minčių, ar tai nėra azartinių lošimų reklama, vadinasi, einame teisinga linkme, ir žmonės pradeda labiau suvokti, kad azartiniai lošimai gali kelti pavojų. Tai yra mūsų tikslas, kurio siekiame jau daug metų“, – teigia jis.
Reklamos iškritikavimą pavadino neadekvačiu
M360 pavyko susisiekti ir su pačiu reklamos kūrybos vadovu, atsakingu už studentų darbą – Robertu Jucaičiu. Jis teigė, kad šį ir kitus kampanijos plakatus sukūrė VDA Grafinio dizaino katedros trečiojo kurso studentai.
Kaip sako pats meno lincenciatas, jiems buvo paskirta „užduotis – vengti tradicinės didaktiškos reklamos, dominuojančios valstybinių įstaigų komunikacijoje ir ieškoti nestandarinių, netikėtų bei originalių idėjų“.
VDA GDK Bakalauro programos vadovas įsitikinęs, kad į šią reklamą buvo sureaguota per daug jautriai, pasižiūrėta niūrių karantino nuotaikų aptrauktomis akimis.
„Šiame plakate – akivaizdu – sukurta intriga, panaudotas sarkazmas ir ironija. Tačiau, kaip matyti, dalis lietuvių įelektrinti karantino ir depresyvių naujienų, tad informaciją mato tokią, kokią norėtų matyti (nors antroje plakato teksto eilutėje aiškiai parašyta „Viską pralošiau“, o dar žemiau – nebenoriu-losti.lt).
Tai jau antra kampanija, panaudojant 2018 m. sukurtus plakatus. Pirmoji įvyko 2019 m. ir pasipiktinimų negirdėjome. Panašu, kad visuomenė pernai vertino aplinką adekvačiau“, – teigia R. Jucaitis.