„Įmonėms, norinčioms sparčiai augti, būtina galvoti apie skaitmeninių produktų, paslaugų kūrimą ir elektroninių parduotuvių galimybių išnaudojimą. Tačiau pastebime, kad skaitmeninimą lietuviai vis dar vertina atsargiai – galbūt trūksta žinių ar įgūdžių, todėl labai svarbu dalintis sukaupta patirtimi ir taip skatinti įmones žengti žingsnį į priekį, – įžvalgomis dalinasi SEB Inovacijų centro vadovas Andrius Bolšaitis. – Kai kurios įmonės renkasi dalyvauti spartaus verslo augimo programose: mentorių ir profesionalų padedamos stengiasi geriausiai pritaikyti skaitmeninius kanalus savo verslui. Kitas populiarėjantis būdas yra „Google Ventures“ darbuotojų sukurta „Design Sprint“ metodika. Ją taikant vos per savaitę koncentruoto darbo galima išvystyti su tikrais klientais patikrintą skaitmeninimo ar verslo augimo planą“, – pranešime žiniasklaidai sako A. Bolšaitis.
Remiantis SEB banko atlikto tyrimo rezultatais, situacija Baltijos šalyse gana panaši – Estijoje interneto kanalus prekybai pasitelkia 33 proc., Latvijoje – 26 proc. jaunų įmonių, veiklą pradėjusių per pastaruosius trejus metus.
Būsto paieškos programėlę kuriančios jaunos įmonės „Tiltus“ vadovas Martinas Brazauskas sako, kad, žvelgiant iš startuolių perspektyvos, internetu ir mobiliuoju ryšiu sujungtas pasaulis atvėrė galimybes pasiekti milijardus vartotojų nemokamai arba labai pigiai. Jis atkreipia dėmesį, kad išmanieji įrenginiai, tokie kaip telefonas ar planšetė, pradeda nurungti kompiuterius, tad įmonėms verta į tai atsižvelgti, galvojant apie pardavimų strategijas ir komunikacijos kanalus.
„Išmanieji įrenginiai priverčia keisti verslo žaidimo taisykles. Dabar žmogus pats turi įrenginį, kuriame viską gali rasti, paspausti mygtuką ir gauti paslaugą, tad verslininkai priversti permąstyti, kaip reikia vystyti verslą. Taip atsirado „Uber“, „Netflix“ ir kitos sėkmingos įmonės. Skaitmeninė era padeda atlikti seną procesą visiškai nauju būdu. Manau, visos industrijos eina panašiu keliu ir turi išmokti žaisti pagal naujas taisykles“, – sako M. Brazauskas. Pardavimų pradžiai besiruošianti jauna įmonė komunikaciją planuoja vykdyti internete, pasitelkdama socialinius tinklus ir paieškos sistemas.
SEB tyrimo duomenimis, šiemet skirti dėmesio skaitmeninimui ketina 55 proc. jaunų įmonių. Tyrimas taip pat parodė, kad šiemet šalies startuoliai kiek atsargesni, planuodami investicijas ir pokyčius – 44 proc. jų neketina inovuoti, produktų ar paslaugų inovacijas planuoja 37 proc. jaunų įmonių. Pernai tokių startuolių, ketinusių investuoti į produktų bei paslaugų inovacijas, buvo daugiau nei pusė (51 proc.).
Pasak studentus ir įmones bendriems projektams suvedančio startuolio „Match My Thesis“ bendraįkūrėjo Kristupo Šaikaus, elektroninė prekyba turi daug pranašumų, tačiau renkantis pardavimų kanalus būtina atsižvelgti į vystomo verslo pobūdį – ar klientas yra fizinis asmuo, ar juridinis. Taip pat daug lemia ir parduodamo produkto vertė.
„Parduoti savo kuriamą paslaugą ar prekę internetu gerokai sunkiau, kai jos kaina siekia kelis tūkstančius eurų. Tokie sprendimai nepriimami spontaniškai, pirkėjui dažnai reikalingos konsultacijos ir papildomas laikas apsvarstymams, juolab, jei siūloma tam tikra naujovė rinkoje. Tačiau elektroniniai kanalai net ir tokiu atveju puikiai patenkina poreikį užmegzti kontaktą su potencialiu klientu – startuoliai per internetines duomenų bazes, socialinius tinklus ir reklamą suranda reikalingus kontaktus, be kurių neįmanomi jokie pardavimai“, – pastebi K. Šaikus.
Pernai Lietuvoje įsikūrė 10,5 tūkst. naujų įmonių – 6 proc. daugiau nei užpernai. Aktyviausiai, kaip ir ankstesniais metais, verslai kūrėsi Estijoje – įregistruota 23,3 tūkst. naujų įmonių. Latvijoje naujų įmonių skaičius buvo panašus kaip Lietuvoje – 10,6 tūkstančių. Daugiausia Lietuvos įmonių buvo registruotos Vilniuje (47 proc.), 23 proc. – Kaune, 9 proc. – Klaipėdoje. Populiariausi nauji verslai mūsų šalyje transporto priemonių prekyba ir remontas, statybos, pervežimo ir sandėliavimo paslaugos, gamyba, administravimo ir kitos paslaugos.
Tyrime dalyvavo 268 jaunos įmonės Baltijos šalyse.