Jau kelerius metus leidėjams, media planuotojams, reklamos davėjams šis klausimas neduoda ramybės, nes alternatyvą rasti nėra taip lengva. Tai viena priežasčių, kodėl „Google“ vis nukelia galutinį terminą, kuomet bus visiškai panaikinti slapukai. Šįkart – iki 2024 metų. Nors du trečdaliai leidėjų ir rinkodaristų dėl to nerimauja, vos 4 iš 10 prieš porą metų prisipažino, jog tam ruošiasi.
Į alternatyvas pradėta investuoti prieš penkerius metus
Vis dėlto ir Lietuvos rinkoje kai kas ruošėsi šiam pokyčiui, vos pasirodė ženklai, kad dėl stiprėjančios privatumo apsaugos, BDAR reglamento, slapukų laukia neišvengiamas galas.
Viena pirmųjų tuo susirūpino ir rinkos tyrimų bei duomenų analizės bendrovė „Kantar“, jau 2018 m. pradėjusi investuoti į matavimo be slapukų įrankį ir rinkti reprezentatyvų panelį žmonių, duodančių sutikimą fiksuoti jų nuasmenintus naršymo įpročius internete bei kurti atitinkamas programas ir įrankius.
„Jautėme atsakomybę laiku sukurti įrankį, padėsiantį išvengti chaoso išnykus slapukams, kuris iki tol veikdavo kaip bendras vardiklis, galimybė pasilyginti savo situaciją rinkoje su konkurentais, sektoriumi ar kitais verslais, taip pat pasiekti tikslinę auditoriją, matuoti reklamų efektyvumą. Pradėjome į tai investuoti dar gerokai iki slapukų panaikinimo datos. Pasaulis juda nuo slapukais grįsto iki reprezentatyviu žmonėmis grįstu panelio matavimo ir mes galime pasidžiaugti, kad Lietuvoje einame koja kojon su pažangia metodologija, nauju rinkos standartu“, – sakė Gytis Juodpusis, „Kantar“ direktorius.
Alternatyva – žmonėmis grįstas reprezentatyvus panelis
Pasak G. Juodpusio, žmonėmis grįstas panelis padeda fiksuoti srautą ten, kur juda žmonės – neribojant interneto svetainių kiekių.
„Slapukais grįstas vaizdas yra nepilnas, fragmentuotas, be to, neretai stebimos tik tam tikros svetainės, tad galima pražiopsoti besiformuojančias tendencijas. Nesimato palyginimo su konkurentų veiksmais, nesimato auditorijos, kuri nedavė sutikimo stebėti jų kelio. Taip pat, visada lieka didelis klausimas dėl auditorijos reprezentatyvumo. Į visus šiuos aspektus atsižvelgiame mūsų metodologijoje“, – akcentavo G. Juodpusis.
Nereikalingas svetainės noras indeksuotis
Paklaustas apie tai, kas lemia auditorijos skirtumus tarp šio įrankio ir kitų esančių rinkoje, „Kantar“ vadovas akcentavo, jog bendrovės įrankis remiasi realiais žmonėmis, atrinktais pagal reprezentatyvų šalies paveikslą (vadinamasis ang. Establishment tyrimas). Be to, padeda matyti holistinį vaizdą, nes įtraukia ir reklamos matavimo duomenis, persidengimus tarp skirtingų įrenginių, neriboja matuojamų svetainių skaičiaus. Šiuo metu aptarnaujant visus savo klientus interneto monitoringu naudojasi visos Lietuvos media agentūros.
„Tai yra, net jei svetainė nėra indeksuojama ar nėra davusi sutikimo stebėti pas save lankytojų srauto, mes jį matome, jeigu ten buvo mūsų panelistas. Matuojame socialinius tinklus, reklamą juose ir srautą ateinantį per programėles (apps). Matome demografinius auditorijos pjūvius. Dabar dirbame ties tuo, kad būtų matomas naršymo kelias ir pačiose programėlėse. Tad rinkoje, mano galva, esame arčiausiai visapusiško cross-media matavimo“, – sakė G. Juodpusis.
Neriboja stebimų svetainių kiekio – nors ir keletas tūkstančių
Kaip detalizavo „Kantar“ media projektų vadovė Austėja Daugirdaitė, interneto auditorijos ir reklamos įrankis „KANTARMetrix“ remiasi reprezentatyvia realių žmonių panele, o ne trečiųjų šalių slapukais. Naujoji metodologija leidžia tirti ne įrenginius, svetaines, o žmones ir stebėti jų kelią bei stoteles naršant internete.
„Tokiu būdu mūsų tyrime yra duomenų daugiau nei iš 4000-ių svetainių. Tyrimas leidžia tirti žmonių naršymo įpročius, nepriklausomai nuo to, ar jie naršo kompiuteriu, ar mobiliuoju telefonu. Tyrimas siūlo holistinį vaizdą, tad galime matyti duomenis ne tik apie interneto portalų auditoriją, pamatytą reklamą, bet ir apie mobiliųjų programėlių naudojimo įpročius“, – aiškino ji.
A. Daugirdaitė pasakojo, kad tyrimas nuolat juda į priekį, neseniai įvestas interneto svetainių matavimas pagal vidutinį dienos auditorijos pasiekimą, auditoriją rubrikose, įtraukiami nauji reklamos formatai, įskaitant ir video ar soc.tinklus.
„Internetas tikrai nėra tradicinė medija – jis beribis, tad negalime taip paprastai naršymo internete laiko suskirstyti į 24 valandas ir žinoti tikslų programos tinklelį. Nauji puslapiai, reklamos formatai ir mobiliosios programėlės gali atsirasti ir kiekvieną dieną, o šis įrankis padeda šiuos iššūkius įveikti ir suteikti trečiosios šalies interneto rinkos vertinimą, nepriklausomą nuo žiniasklaidos įmonių ar reklamos užsakovų“, – kalbėjo ji.