Anot Tarptautinės prekybos administracijos duomenų, pandemijos metu elektroninė prekyba išaugo 22 procentais. Todėl atsiranda vis daugiau naujokų, norinčių žengti į elektroninės prekybos sritį. Tačiau nepaisant didelio potencialo, sėkmė nėra garantuota.

Apie pagrindines klaidas, kurias daro nauji verslininkai pradėdami prekiauti internetu ir kaip jas reikėtų spręsti, pranešime žiniasklaidai pasakoja elektroninės komercijos strategas ir „Develio“ vadovas Mindaugas Sakalauskas.

Mindaugas Sakalauskas

Nepakankamas rinkos tyrimas

Viena iš pagrindinių klaidų, kurias daro nauji elektroninės parduotuvės savininkai – nepakankamas rinkos tyrimas prieš pradedant verslą.

„Daugelis jaunų verslininkų susižavi idėja parduoti produktus, nesvarstant, ar yra paklausa, ar jie atitinka tikslinės auditorijos poreikius. Nepakankamas rinkos tyrimas gali lemti netinkamą produktų pasirinkimą, per didelę konkurenciją arba tiesiog klientų poreikių nesupratimą. Atlikti rinkos tyrimą reiškia ne tik suprasti, ko nori jūsų potencialūs klientai, bet ir įvertinti konkurenciją, nustatyti tinkamą kainodarą ir atrasti efektyviausius būdus pasiekti tikslinę auditoriją“, – sako M. Sakalauskas.

Jis pataria pradžioje apibrėžti idealų klientą – amžių, lytį, gyvenamąją vietą, interesus, pajamas. Tai padės nustatyti, kam jūsų produktas ar paslauga bus skirta.

Anot vyro, naudojant „Google Trends“ įrankį, galima išsiaiškinti, kokie terminai yra populiarūs tikslinėje rinkoje, ir stebėti tendencijų pokyčius bėgant laikui.

„Taip pat patarčiau praleisti bent kelias dienas „Google“ ir gauti naudingos informacijos apie jūsų konkurentus. Ieškokite savo konkurentų įvesdami skirtingus raktažodžius. Taip pamatysite, kaip jie pozicionuoja save rinkoje, kokias frazes naudoja savo SEO strategijoje. Nemokama „SimilarWeb“ įrankio versija leidžia analizuoti konkurentų svetainių eismo šaltinius. Taip gausite daugiau pradinių naudingų įžvalgų“, – minėjo specialistas.

Netinkama elektroninės parduotuvės platforma

Atlikus rinkos tyrimą ir jau žinant ką parduosite prieinama prie platformos, kurioje bus jūsų elektroninė parduotuvė, pasirinkimo.

Dažna klaida – rinktis platformą remiantis tik trumpalaikiais kriterijais. Nauji verslininkai dažnai remiasi išlaidomis ar žinomumu, neatsižvelgdami į verslo augimo perspektyvas.

„Netinkama platforma ribos galimybes pritaikyti svetainę prie verslo poreikių ateityje. Greičiausiai neleis integruoti visų norimų trečiųjų šalių paslaugų. Dažniausiai tai būna apmokėjimo, kurjerių paslaugos ir kt. Tai gali sukelti papildomas išlaidas, būtinybę perkelti svetainę į kitą platformą vėlesnėse verslo stadijose. Renkantis platformą, svarbu įvertinti dabartinius ir būsimus verslo poreikius, taip pat platformos lankstumą, palaikymą“, – sako pašnekovas.

Jis pataria pasidomėti kurios elektroninių parduotuvių platformos turi daugiau programuotojų, yra lankstesnės, gali plėstis ir atitikti augančio verslo poreikius.

„Jei planuojate tik „pažaisti“ su keliais produktais ir nesitikite, kad tai taps jūsų pragyvenimo šaltiniu, siūlau rinktis „Shopify“ platformą. Tai populiarus įrankis, kuris suteiks jums visas paslaugas už mėnesinį mokestį. Vis dėlto, jei viliatės plėsti pardavimus ir augti, siūlau pradėti nuo „WordPress (WooCommerce)“ platformos. Ji neturi mėnesinio mokesčio, nepriklausomai ar esate maža el. parduotuvė ar pakankamai didelis verslas,“ – pažymi jis.

Anot vyro, „WordPress“ yra populiari platforma, turinti didelę bendruomenę, tad nebus sudėtinga susirasti programuotojų, jei patiems trūks žinių augant.

„Vis dėlto, jei dar tik svarstote pradėti prekybą internetu, įvertinkite kitus kanalus. Nebūtinai reikia pradėti nuo elektroninės parduotuvės. Ji neturi būti tikslas, tai tik verslo įrankis. Jei turite produktą ar paslaugą, išbandykite pradžioje alternatyvas, pavyzdžiui, skelbimų portalus, socialinių tinklų grupes, ten, kur žmonės ieško prekių ar paslaugų. Vėliau, jei pastebėsite, kad prekyba sekasi, ženkite nedideliais žingsniais link elektroninės parduotuvės,“ – sako M. Sakalauskas.

Per mažai dėmesio vartotojo patirčiai

Vartotojo patirtis yra itin svarbus šiuolaikinės elektroninės parduotuvės sėkmės veiksnys.

Nauji verslininkai dažnai nepakankamai dėmesio skiria svetainės navigacijai, dizainui ir greičiui. Tai, pasak pašnekovo, gali smarkiai sumažinti pardavimus.

„Jei lankytojas susiduria su sudėtinga navigacija, ilgai kraunančiomis puslapio dalimis ar neintuityviu pirkimo procesu, tikėtina, kad jis paliks svetainę neįvykdęs pirkimo. Gerinti vartotojo patirtį reiškia užtikrinti, kad svetainė būtų lengvai naršoma, informacija apie produktus – lengvai suprantama ir prieinama, o pirkimo procesas – kuo paprastesnis,“ – pasakoja M. Sakalauskas.

Dažnai elektroninė parduotuvė prašo nebūtinos informacijos apie pirkėją. Tai, anot specialisto, yra viena iš pagrindinių kliūčių, mažinančių pardavimus.

„Perkant internetu vis dar susiduriame su prašymu pildyti adresą, miestą, kartais net savivaldybę, nors pristatymas bus vykdomas per paštomatą. Ir ta informacija tikrai nėra reikalinga pardavėjui. Kuo daugiau nebūtinų pildyti laukelių prašysite iš pirkėjų, tuo labiau sumažinsite jų galimybę sėkmingai apsipirkti. Pirkėją internetu įsivaizduokite kaip jau apsirengusį ir skubantį išeiti pro duris žmogų. Darykite viską, kad jis galėtų atlikti pirkimą greičiau ir išeitų pro tas duris nesukaitęs“, – dėsto pašnekovas.

Specialistas teigia, kad norint suteikti geriausią vartotojo patirtį, labai svarbu užtikrinti greitą puslapio krovimą, pritaikymą mobiliesiems įrenginiams ir aiškius kvietimus veiksmui – mygtukus pirkti ir pan.

Ignoruojama paieška „Google“

Ignoruoti paieškos variklių optimizaciją yra dar viena klaida, trukdanti naujiems elektroninių parduotuvių savininkams sėkmingai pritraukti lankytojus bei pirkėjus.

„SEO yra gyvybiškai svarbus kiekvienam verslui, kuris nori būti randamas internete. Tai leidžia užtikrinti, kad jūsų svetainė atsirastų aukščiau paieškos rezultatuose, kai potencialūs klientai ieško produktų internete. Netgi patarčiau el. parduotuvės kūrimą pradėti nuo raktinių žodžių tyrimo. Susirašykite visus raktinius žodžius, kuriuos galėtų įvesti į paiešką potencialus pirkėjas, ieškodamas prekių ar paslaugų. Tai leis susidėlioti elektroninės parduotuvės struktūrą, pagrindines kategorijas ir prekių puslapius“, – sako „Develio“ atstovas.

Norint sužinoti konkretaus raktažodžio populiarumą ir mėnesinių paieškų kiekį, jis pataria naudoti nemokamą „Google Keyword Planner“ įrankį. Jame galėsite pasirinkti šalį, kalbą, kuria vartotojai ieško konkrečių raktažodžių.

Prastos kokybės nuotraukos ir produkto aprašymai

Investicija į aukštos kokybės produktų nuotraukas ir išsamius aprašymus yra gyvybiškai svarbi norint sėkmingai konkuruoti elektroninėje prekyboje.

„Pirkėjai negali liesti, jausti ar kitaip išbandyti prekių prieš perkant, todėl vizualinis jų pateikimas ir detalus produkto aprašymas yra vienintelė priemonė, padedanti jiems priimti sprendimą. Prastos kokybės nuotraukos (ar jų nebuvimas) ir trumpi aprašymai sukelia nepasitikėjimą, mažina konversijos lygį bei didina grąžinimų skaičių“, – mini specialistas.

Aukštos rezoliucijos nuotraukos iš įvairių kampų ir detalūs, informatyvūs aprašymai padeda potencialiems pirkėjams geriau suprasti produktą, jo naudą, taip pat didina pasitikėjimą el. parduotuve.

Fotografuodami prekes, venkite tiesioginės saulės šviesos, kuri gali sukelti per stiprius šešėlius. Naudokite išsklaidytą natūralią šviesą arba fotografavimo lempas. Baltas fonas palengvins produktų integravimą į elektroninę parduotuvę.

„Taip pat prašykite nuotraukų iš jau esamų klientų, kad jie pasidalintų, kaip naudojasi gyvenimiškai jūsų produktu. Taip turėsite daugiau turinio, o potencialūs pirkėjai matys, kaip prekė atrodo naudojama kitų vartotojų. Tai suteiks jiems daugiau pasitikėjimo preke ir pačia el. parduotuve,“ – kalba M. Sakalauskas.

Netinkamas klientų aptarnavimas

Netinkamas klientų aptarnavimas gali turėti ilgalaikių neigiamų pasekmių. Klientų aptarnavimas – tai ne tik problemų sprendimas ar grąžinimų tvarkymas.

„Klientai, kurie susiduria su lėtu ar nekompetentingu klientų aptarnavimu, greičiausiai ne tik nesugrįš, bet ir pasidalins neigiama patirtimi su artimaisiais. Tai gali neigiamai paveikti jūsų parduotuvės reputaciją ir mažinti naujų klientų kiekį. Deramas dėmesys klientų aptarnavimui, įskaitant greitą atsakymą į užklausas, aiškią grąžinimo politiką ir pagalbą sprendžiant problemas, yra būtinas norint užtikrinti gerąją pirkimo patirtį“, – sako vyras.

Specialistas pataria naudotis visus komunikacijos kanalus, kuriais galėtų susisiekti klientai – tiesioginių pokalbių programą (chat), el. paštą, telefoną.

Neefektyvus el. pašto rinkodaros naudojimas

El. pašto rinkodara yra vienas iš efektyviausių būdų bendrauti su esamais ar naujais pirkėjais. Tinkamai išnaudojamas naujienlaiškių automatizavimas leidžia elektroninėms parduotuvėms ženkliai didinti pardavimus.

„Šioje srityje per daug nekalbėčiau apie klaidas – naujienlaiškiai tiesiog dar per mažai išnaudojami elektroninėse parduotuvėse. Jų savininkai dažnai pasiduoda socialinių tinklų žavesiui ir tam skiria daugiau dėmesio, be reikalo pamiršdami naujienlaiškius. Išnaudojant pamesto naršymo, pamesto krepšelio, priminimo po pirkimo ir kitas naujienlaiškių sekas, galima iki 20 proc. padidinti el. parduotuvės pardavimus,“ – minėjo M. Sakalauskas.

Jis mini, kad pagrindinės klaidos, kalbant apie elektronines parduotuves ir naujienlaiškius – per dažni pranešimai, teksto perteklius, per retai išnaudojamos automatizacijos galimybės.

„Labai svarbu kurti segmentuotą ir personalizuotą naujienlaiškių strategiją, kuri teiktų vertę gavėjui. Teikiant specialius pasiūlymus, originalų turinį ar naudingus patarimus. Efektyviai naudodami naujienlaiškius, galite padidinti klientų lojalumą ir skatinti pakartotinius pirkimus,“ – sako specialistas.

Sėkmingos elektroninės parduotuvės kūrimas yra sudėtingas procesas, kuris reikalauja daug daugiau nei vien techninės įrangos ar programinės įrangos diegimo.

„Apibendrinant, sėkminga elektroninė parduotuvė reikalauja strateginio planavimo, rinkos supratimo, klientų poreikių atitikimo ir profesionalaus produktų pateikimo. Nauji verslininkai turėtų nuolat tobulėti šiose srityse, kad prisitaikytų prie greitai kintančios elektroninės prekybos aplinkos ir išlaikytų konkurencinį pranašumą. Kaip minėjau anksčiau, elektroninė parduotuvė nėra tikslas, bet įrankis, kuris yra daugialypis ir ne toks paprastas, kaip gali atrodyti iš šono,“ – užbaigia M. Sakalauskas.