„Stereotipas apie prie ekranų prilipusius vaikus iš tikro yra paviršutiniškas ir neleidžia mums laiku pažinti didžiulę įtaką verslams visame pasaulyje jau darančių vaikų ir pasiruošti nuo 2025 m. ateinančiai beta kartai, kuri, kaip spėjama, bus dar įtakingesnė ir turės dar daugiau perkamosios galios“, – sako prekių ženklų „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ vystymo komandos vadovė Simona Krasauskienė, kuri savo pranešime LOGIN konferencijoje pakvietė verslus naujomis akimis pažvelgi į vieną įtakingiausių pirkėjų segmentą – alfa kartą, ir pasekti Vakarų verslo pavyzdžiu bei pradėti ruoštis beta kartos pasirodymui, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Per šeimos biudžetus valdo milijardus
Įrodymų, kad alfa karta iš pasyvių rinkos stebėtojų tampa įtakinga vartotojų grupe atsiranda vis daugiau. Neseniai atliktame tyrime, kuriame dalyvavo šeimos iš JAV, paaiškėjo, kad net 62 proc. įsigyjant automobilį įtakos turėjo vaikų nuomonė. Tačiau tai, pasak S. Krasauskienės – tik ledkalnio viršūnė.
„Alfa karta nuo pat gimimo turi didžiulę įtaką juos supančiai aplinkai ir labai aktyviai įsitraukia į šeimoje priimamus sprendimus. Ne veltui ši karta kartais pavadinama šeimos CEO. Atsiranda ir skaičių, kurie leidžia spėti, kad alfa karta tam tikra prasme tampa ir rinkos CEO. Skaičiuojama, kad vaikai iki 12 metų turi įtakos tam, kur išleidžiami nuo 130 iki 670 mlrd. dolerių. Į vaikus orientuoti reklamos biudžetai jau dabar yra didžiuliai ir, pavyzdžiui, JAV siekia 15–17 mlrd. dolerių. Šie skaičiai išduoda, kad vis daugiau verslų atkreipia dėmesį į vaikus, net jeigu jų veikla tiesiogiai nesusijusi su vaikais, pavyzdžiui, finansų sektorius, automobilių pramonė ir t. t.“, – sako S. Krasauskienė.
Ar alfa karta Lietuvoje irgi turi daug įtakos tėvams?
Kaip pastebi S. Krasauskienė, Lietuvoje tyrimų, kurie matuotų vaikų galią, kol kas nėra. Vaikų įtaka finansiniams tėvų sprendimams plačiau nesidomi nei mokslininkai, nei verslas.
„Skaitydama užsienyje atliktus didelius tyrimus, kurie ne visada įtraukia Lietuvą, nusprendžiau atlikti labai nedidelės imties eksperimentą ir paklausiau įvairių žmonių, ar vaikų nuomonė svarbi darant bendresnius šeimos pasirinkimus. Savo patirtimi pasidalijo daugybė žmonių. Tam tikras procentas labai abejojo, ar šiuo metu vaikų nuomonė galėtų turėti įtakos perkant namus ar automobilį, tačiau buvo pavyzdys, kai būtent vaikas nusprendė, kad šeima turi pirkti ne bet kokį elektromobilį, o „Tesla“. Didelė dalis tėvų pastebėjo, kad vaikų pasirinkimai ir net rekomendacijos, turi įtakos tam, koks maistas perkamas, kokie receptai išbandomi, į kokius restoranus einama, kur keliaujama ir kokie kultūriniai maršrutai aplankomi užsienyje. Nemaža dalis pripažino, kad perka vaikų pageidaujamus drabužius su jų mėgstamais personažais ir prekių ženklais, ir net mobiliuosius telefonus. Įdomi buvo ir vienos mamos įžvalga, kad neseniai ji vaikui nupirko jo norimus sportbačius už kainą, už kurią sau niekada nėra pirkusi sportinių batelių. Absoliuti dauguma tėvų galėjo lengvai išvardyti daugybę prekių ženklų, kurie yra svarbūs ir pageidaujami vaikų, o tai, ko gero, svarbiausias signalas verslui. Šia prasme Lietuvos alfa karta turi įtakos tiek pat, kiek ir Vakarų šalyse“, – pasakoja S. Krasauskienė.
Alfa kartos verslumas auga ir Lietuvoje
Kaip pastebime ne viename tyrime užsienyje, alfa kartos atstovai pradeda uždirbti ir savo pinigų. Vertinama, kad pasaulyje 30 proc. 6–9 m. vaikų turi savo pinigų. Tarp jų pajamų šaltinių – ir turinio kūrimas virtualioje erdvėje, ir tvari ekonomika, kai vaikai patys perparduoda savo daiktus.
„Vakaruose nieko nebestebina paaugliai, uždirbantys milijonus iš kompiuterinių žaidimų, socialinės medijos ar kitų skaitmeninių platformų. Jaunų nuomonės formuotojų bei kitokio turinio kūrėjų vis dažniau pastebime ir Lietuvoje. Pavyzdžiui, mano pačios 11 metų sūnus Rojus turi savo tinklalaidę apie knygas, tad galiu iš arti stebėti, kaip jam sekasi įsitvirtinti šioje srityje. Jo tinklalaidė susilaukia dėmesio ir gerų vertinimų, klausytojų ratas auga, o svarbiausia – leidėjai jau pradeda siųsti jam knygas apžvalgoms. Tai tik turinio kūrimo bei monetizacijos pradžia, bet jau gavome pasiūlymų perkelti tinklalaidę iš „Spotify“ į kitus medijos kanalus. Sprendžiant iš šio pavyzdžio, galima sakyti, kad tikrai jaučiamas įdomaus ir vertingo turinio poreikis, o alfa kartai labai svarbu, kas tą turinį kuria. Tai karta, kuri labiau pasitiki rekomendacijomis negu reklama“, – pasakoja S. Krasauskienė.
Turtingiausia karta, galinti sau leisti nesirinkti pagal kainą
Alfa karta turi ne tik perkamąją galią, bet ir aiškų vertybinį kompasą, pabrėžia S. Krasauskienė ir priduria, kad tai antras svarbus dalykas, kurį verslams reikėtų įsidėmėti.
„Ką įsigyti ši karta renkasi ne aklai. Labai svarbi vertybinė dedamoji. Prekių ženklai turi atitikti alfa kartos vertybes, tokias kaip ekologija, lygybė, įvairovė, emocinė sveikata, technologijos ir nuolatinis mokymasis. Apskritai, kadangi ši karta yra turtingiausia karta žmonijos istorijoje, kaina jai turi ne tokį didelį poveikį. Kitaip tariant, šiuolaikiniai vaikai gali sau leisti rinktis vertybes, o ne kainą. Be to, jie yra tvarumo šalininkai, tad mieliau pirks padėvėtą savo mylimo prekių ženklo daiktą, nei naują, bet jiems nežinomą. Nereikia pamiršti ir to, kad alfa karta – pragmatikai ir stabilumo mylėtojai, todėl jie tikrai nesišvaistys pinigais“, – pasakoja S. Krasauskienė ir priduria, kad vertybinį filtrą alfa karta taiko ne tik verslams, bet ir savo mėgstamoms įžymybėms, turiniui, pramogoms ir t. t.
Vertybinius pasirinkimus neabejotinai darys ir nuo 2025 m. atsirasianti beta karta. „Beta iš alfa kartos paveldės rūpestį aplinkosauga, emocine sveikata, lygybe, gerą technologijų išmanymą. Tačiau įsibėgėjantis dirbtinis intelektas leis jiems gauti dar daugiau informacijos dar greičiau ir iš esmės keis jų mokymosi ir sprendimų priėmimo procesą, užtikrindamas individualizuotą, geresnės kokybės išsilavinimą bei pramogas“, – sako pašnekovė.
Kaip pasiruošti didėjančiai alfa ir beta kartos įtakai?
Alfa kartai augant ir įgaunant vis daugiau savarankiškumo bei atsiradus beta kartai, reikalavimai verslui – augs. „Skaidrumas ir tvarumas jau nebegalės likti tik lozungais. Šioms kartoms tikrai nebepakaks žinutės apie „tvarią pakuotę“. Jie reikalaus tvarumo ir gerųjų praktikų laikymosi visose prekių ar paslaugų vystymo etapuose ir nuožmiai boikotuos nesąžiningus prekių ženklus. Be to, reikės daug didesnės personalizacijos kalbant ne tik apie prekes bei paslaugas, bet ir apie mokslą bei pramogas“, – sako S. Krasauskienė.
Šie pokyčiai reiškia, kad keisis ir tai, kaip ir kokios istorijos pasakojamos viešojoje erdvėje. „Pavyzdžiui, su „Kakės Makės“ prekių ženklu nuolat sekame alfa kartos poreikius ir judame link to, ko reikės beta kartai. Nuolat apie tai mąstydami ir analizuodami, jau turime duomenis, leidžiančius mūsų naujausią kūrinį – „Kakės Makės“ serialo adaptaciją, kurią darome su britų studija „3Megos“, pritaikyti prie alfa ir beta kartos pasaulėžiūros ir ją atliepti“, – patirtimi pasidalija pašnekovė.
S. Krasauskienė apibendrina, kad jau dabar laimi prekių ženklai, kurie atsižvelgia į alfa kartos vertybes ir peržiūri savo veiklos procesus pagal naujus reikalavimus: „Alfa karta neabejotinai įtakinga ir turtinga. Beta karta, greičiausiai, šia prasme bus tokia pat. Žinoma, prie ateities galima prisitaikyti, bet galima prisidėti ją kuriant, todėl rekomenduoju kiekvienam verslui jau dabar pradėti galvoti, kaip atliepti alfa kartos vertybes bei poreikius ne tik reklaminiuose šūkiuose, bet ir kuriant visą veiklos filosofiją.“