Kaip nepasiklysti kalėdinių dovanų labirinte nei tėvams, nei verslams, receptais dalijasi Londone įsikūrusi rinkos tyrimų bei kūrybos agentūra „KidsKnowBest“ ir Simona Krasauskienė, prekių ženklų „Kakė Makė“ ir „Nelly Jelly“ vystymo komandos vadovė.
Populiariausios Kalėdų dovanos
Remiantis vasaros pabaigoje „KidsKnowBest“ atliktu tyrimu, kuriame buvo apklausti tėvai, turintys 3–17 metų vaikus Jungtinėje Karalystėje ir JAV, paaiškėjo, kad daugiausia – net trečdalis vaikų – po Kalėdų eglute norėtų rasti kompiuterinį žaidimą. Antroje vietoje – pinigai bei kuponai, suteikiantys pasirinkimo laisvę. Tokių dovanų norėtų 36 proc. vaikų. Vaikų susidomėjimo nepraranda ir pliušiniai žaislai – jų norėtų 27 proc. vaikų, bei drabužiai – jų nori 26 proc. 16 proc. vaikų nurodė, kad iš Kalėdų Senelio norėtų gauti knygų.
Vaikai turi prekių ženklus, kuriais pažymėtus daiktus labiausiai norėtų gauti – tai „Nike“, „Lego“, „Apple“ ir „Adidas“. Tačiau daug svarbesnė už prekių ženklą vaikams atrodo istorija – net 40 proc. vaikų norėtų gauti licencijuotus produktus, t. y. dovanas, susijusias su jų mėgstamais veikėjais iš įvairių medijų – kompiuterinių žaidimų, serialų, filmų, knygų ir t. t.
„Jau kelerius metus licencijuotas verslas visame pasaulyje išgyvena bumą ir ši tendencija, panašu, tik stiprėja. Be to, tai vaikai domisi ne tik daiktais, bet ir patirtimis, kurios yra susijusios su jų mėgstamiausiomis istorijomis. Todėl mūsų pasiruošime Kalėdoms vieną iš pagrindinių vaidmenų vaidins Kakės Makės šviesų parkas, šiemet iš Kauno persikeliantis į Vilniaus Vingio parką, naujas Kakės Makės spektaklis „Domino“ teatre ir, žinoma, naujausia Kakės Makės istorija, kurią šiemet kaip Kalėdinę dovaną jau parašė Lina Žutautė. Šias naujienas, įkvėptas Kakės Makės knygų, vystome jausdami ne tik panašių projektų komercinę sėkmę, bet ir matydami prasmę prieš Kalėdas dovanoti ištikimiems Kakės Makės draugams nepamirštamas akimirkas su visa šeima“, – pastebi S. Krasauskienė.
Kas turi didžiausią įtaką vaikų pasirinkimams?
Vienas svarbiausių klausimų, į kurį buvo ieškotas atsakymas „KidsKnowBest“ tyrime, – kas lemia, kokių daiktų ar patirčių vaikai nori Kalėdoms? Paaiškėjo, kad didžiajai daugumai – net 57 proc. vaikų – didžiausią įtaką turi draugų rekomendacijos.
Antroje vietoje (51 proc.) yra „YouTube“ – vaikai atranda įvairius juos dominančius daiktus žiūrėdami jiems skirtą turinį ar reklamą, integruotą į jų mėgstamų nuomonės formuotojų vaizdo įrašus. Vis dėlto tvirtas pozicijas išlaiko ir fizinės parduotuvės – kiek mažiau nei pusė vaikų (47 proc.) pasakė, kad patinkančius daiktus pirmą kartą pamato fizinėse arba internetinėse parduotuvėse.
„Svarbiausia pamoka verslams, ko gero, yra tai, kad būti fizinėje erdvėje ne ką mažiau svarbu, nei būti skaitmeninėje erdvėje. Nors vis žadama, kad alfa karta galutinai persikels į skaitmeninę erdvę, matome, kad tai vis neįvyksta, vaikai tikrai neatsisako pasivaikščioti po parduotuves ir viską apžiūrėti, pačiupinėti savo rankomis“, – pastebi pašnekovė.
Daugumai tėvų patinka kalėdinių reklamų žanras
Tyrime dėmesys buvo atkreiptas ir į tai, kas daro įtaką tėvų sprendimui pirkti tam tikrą dovaną. Dauguma – 73 proc. tėvų pripažino, kad jiems svarbiausia nupirkti būtent tai, ko prašė vaikas. Antroje vietoje pagal svarbą – tai, kad dovanos atitiktų vaiko amžių. Beje, tyrimas atskleidė ir tai, kad tėvai pastebi tradicines kalėdines reklamas – apie 70 proc. apklaustų tėvų teigė, kad jiems patinka kalėdinės reklamos.
„Kuo mažesnis vaikas, tuo labiau tėvai turi pasikliauti savo skoniu ir žiniomis. Beje, ir šiame tyrime pastebėta, kad tėvams renkantis dovanas mažiausiai rūpi mados ir tendencijos. Todėl mažiausių vaikų tėvams arba kitiems šeimos nariams, kurie ruošia kalėdines dovanas mažiems vaikams, visada siūlome kokybę ir moksliškai pagrįstą naudą: prieš Kalėdas pasirodys net du Kakės Makės lavinamieji žaidimai mažiausiems ir filmų dainų knyga“, – pastebi S. Krasauskienė.
Lietuviams svarbi ne tik dovanos kaina, bet ir jos naudingumas
Net 58 proc. tyrime apklaustų tėvų pastebėjo, kad jiems svarbus vaikų dovanos ilgaamžiškumas ir patvarumas.
Žinoma, svarbų vaidmenį vaidina ir dovanų biudžetas. Didžioji dauguma apklaustų tėvų iš Jungtinės Karalystės nurodė, kad išleis vieno vaiko dovanai nuo 116 iki 231 euro, o JAV – nuo 95 iki 189. Be to, amerikiečiai šiemet ne tik taupesni nei britai, bet ir norėtų išleisti vaikų dovanoms mažiau nei pernai.
Pernai metais atliktas SEB banko tyrimas parodė, kad lietuviai kalėdinėms dovanoms skiria panašią pinigų sumą. Kas antras šalies gyventojas kalėdinėms dovanoms pernai ketino išleisti nuo 100 iki 250 eurų, iš kurių procentiškai didžiausia dalis atitenka vaikų kalėdinėms dovanoms – joms lietuviai skiria didžiausius dovanų biudžetus.
„Pastebime, kad kokybė, ilgaamžiškumas ir daikto nauda tėvams Lietuvoje itin svarbūs. Tą matome iš sėkmės, kurią pelnėme su Kakės Makės elektronikos linija – išmaniaisiais laikrodžiais ir ausinėmis. Ją prieš Kalėdas papildys planšetės ir kalbančios kortelės. Matome, kad kokybė, technologijos ir mėgstama istorija – tai sėkmės formulė, kuri leidžia išlošti visiems: vaikams, tėvams ir prekių ženklui“, – pasakoja S. Krasauskienė.
Vaikai daug panašesni į savo tėvus, nei daugelis įsivaizduoja
„Ko gero, svarbiausia įžvalga, kuri peršasi apibendrinant ir tyrimą, ir „Kakės Makės“ prekių ženklo patirtį, yra tai, kad šiuolaikiniai vaikai turi bendrų bruožų su tėvais, o įdomiausia, kad neretai vaikai nori to, ką turi tėvai arba kiti suaugusieji. Naujausias to pavyzdys, ko gero, yra „Stanley“ gertuvės, tapusios itin populiaria preke ir tarp vaikų, ir tarp suaugusiųjų. Tačiau tarp vaikų ir tėvų kartos yra ir giluminių panašumų. Pavyzdžiui, dauguma vaikų vis dar rašo Kalėdų Seneliui laiškus ranka, pamato ką nors ypatingo tikroje parduotuvėje, jiems vis dar svarbu, kad daiktas būtų matomas kaip vertingas draugų akyse. Net 24 proc. vaikų pasakė, kad jie norėtų dovanos, susijusios su jų mėgstamiausia knyga arba autoriumi – o tai jau tikrai rimtai paneigia mitą apie tai, kad šiuolaikiniai vaikai neskaito“, – pabrėžia S. Krasauskienė.
Būtent tokių – skaityti mėgstančių vaikų – prieš šias Kalėdas laukia ir didžiulė staigmena – nauja Kakės Makės knygelė, kurią parašė Kakės Makės kūrėja Lina Žutautė.