Suvedė bendros idėjos
Trys metai atsistoti ant kojų – tiek buvę karininkai buvo davę laiko sau, kurdami bendrą įmonę. Ir nors įmonės pradžia nebuvo labai lengva, keli kluptelėjimai jų nesustabdė. Šiandien, švęsdami įmonės trečiąjį gimtadienį vyrai šypsosi – planas pavyko. Savo patirtimi jie nusprendė pasidalinti ir kitais, kurie vysto savo verslus. Buvę karininkai įsitikinę, kad karinė strategija gali labai pasitarnauti ir verslo pasaulyje.
Sausumos pajėgų atsargos majoras R. Valaitis su kariuomene atsisveikino po 20 tarnybos metų. V. Benetis, atsargos komandoras leitenantas, kariniame jūrų laivyne praleido septyniolika. Į atsargą vyrai išėjo dėl skirtingų aplinkybių.
R. Valaitis norėjo išbandyti ką nors naujo – buvo suplanavęs imtis nuosavo verslo, o V. Benetį išeiti į atsargą paskatino šeimyninės aplinkybės. Dviejų vaikų tėvas norėjo daugiau laiko leisti su savo šeima.
Iki tol karininkai buvo ne kartą susitikę darbo aplinkoje. Kalbėdamiesi jie netruko išsiaiškinti, kad sutampa ne tik jų vertybės, bet ir požiūris į daugelį dalykų. Todėl V. Benetis, sužinojęs, kad jo kolega baigė tarnybą, pasikvietė jį aptarti vienos idėjos.
Gausiausių pasaulyje miesto multi-sporto varžybų „Vilnius Challenge“ įkūrėjo galvoje jau kirbėjo nauja mintis – suorganizuoti bendrą įmonių sporto šventę. Jos modelį buvęs karininkas pastebėjo Belgijoje, apsilankęs ten ypač populiariame „Hercules Trophy“ festivalyje.
„Turėjau idėją, tačiau neturėjau komandos, kuri padėtų ją įgyvendinti. Todėl sužinojęs, kad Rolandas išėjo į atsargą, pasikviečiau pasikalbėti. Tai buvo minučių klausimas, kai abu supratome, kad mūsų vertybės, požiūris į naujoves ir nuostatos idealiai sutampa. Taigi, sukirtome rankomis ir taip prasidėjo „Emovents“ istorija“, – prisimena V. Benetis.
Prieš mūšį – žvalgyba
Pasiruošti pirmajam renginiui buvę karininkai turėjo vos penkis mėnesius. Jiems ne tik reikėjo perimti partnerių Belgijoje patirtį, bet ir sudėlioti strategiją, suplanuoti biudžetą, taip pat suburti komandą. Žvelgdami atgal abu vyrai vienbalsiai tikina, kad čia jiems labai pravertė jų ilgametė patirtis karinėse struktūrose.
„Tokios temos, kaip planavimas, sprendimų priėmimas ir logistika mums buvo gerai žinomos. Pirmasis žingsnis, kurį padarėme, buvo situacijos vertinimas. Savo gebėjimus ir galimybes supratome labai aiškiai, tačiau aplinka, kurioje planavome veikti, mums buvo visai nepažįstama. Tačiau mūsų stiprybė buvo požiūris, kad viską galima išsiaiškinti ir išmokti. Iki šiol tikime, kad jeigu yra problema – yra ir sprendimas“, – sako R. Valaitis.
Kalbėdami apie savo pirmuosius žingsnius versle vyrai naudoja karinį terminą – veikimas mūšio sąlygomis, kur neapibrėžtumas yra standartinė būsena. Nors jie gerai išmanė karybos strategiją, verslo aplinkoje ne viskas klostėsi taip, kaip jie tikėjosi.
„Turėdami karinę patirtį mes pakankamai tiksliai sudėliojome žmogiškuosius ir finansinius resursus. Taip pat daug dėmesio skyrėme planavimui ir analizei, kokioje aplinkoje veikiame: tikslinė auditorija, klientai konkurentai. Tačiau karinis pradas mums kišo koją, kai atėjo metas pardavimams ir sandėriams“, – prisimena V. Benetis.
Buvusiems karininkams tai buvo visiškai nepažįstama sritis. Jie suprato, kad verslas-verslui srityje, kurioje ruošėsi veikti, yra labai svarbus vadinamasis santykių plėtojimas.
„Artimiausia sritis pardavimams kariuomenėje yra diplomatija. Tačiau tai – ne tas pats. Suprasdami, kad pardavimai yra įmonės silpnoji pusė, nusprendėme ne samdyti žmones iš šalies, o tobulėti patys, investuoti į mokymus. Žinoma, mokydamiesi neišvengėme daugybės klaidų, tačiau įgijome labai daug patirties ir tikėjimo tuo, ką ir kodėl darome“, – paaiškina R. Valaitis.
Nesėkmė atvėrė akis
Verslo partneriai pasakoja, kad po pirmojo, pagal belgų formatą suorganizuoto renginio, jie išmoko pagrindinę pamoką, kad norint sėkmingai augti neužtenka vieno renginio – reikia kurti visą verslo eko sistemą.
Antrąjį kartą organizuodami metinį renginį verslininkai labai aiškiai sutarė, kad buvusių klaidų nekartos. Viena iš jų iniciatyvų buvo adaptuoti festivalio formatą Lietuvos rinkai, tačiau dėl tam tikrų steigėjo numatytų apribojimų ir sutarties sąlygų, susitarimo pasiekti taip ir nepavyko. Dar vieną nusivylimą pakeitė ir atsitiesti po patirto finansinio smūgio padėjo iš anksto suplanuota veikla nišinėje srityje.
Dar prieš lūkesčių nepateisinusį renginį buvę karininkai ištyrė rinką ir pastebėjo, kad joje yra paklausa pigiems, abejotinos kokybės laisvalaikio ir pramogų organizavimo produktams. Tuo tarpu kokybiškos paslaugos niekas nenorėjo teikti, nes tai buvo rizika, kad rinka nėra pribrendusi šiam dalykui, taip pat didelių investicijų reikalaujantis sprendimas.
„Mūsų sferoje gausu kinietiškos, abejotinos kokybės, nelicencijuotos, nelegaliai pasaulinius prekės ženklus naudojančios įrangos, todėl išsikėlėme tikslą nesiorientuoti į pigumą, o prioritetą skirti įrangos saugumui, patvarumui, legalumui, aptarnavimo kokybei ir kitiems aspektams. Dabar matome, kad tai buvo esminis sprendimas“, – įsitikinęs V. Benetis.
Buvę karininkai užsiima nestandartiniais sprendimais įmonių šventėms ir viešiems renginiams. Pramogų organizavimas ir įrangos nuoma tapo pagrindinėmis įmonės veiklomis. Didžiąją dalį jų nuomojamos įrangos sudaro pripučiamos pramogos ne tik vaikams, bet ir suaugusiems, taip pat kita, pagal specialius užsakymus gaminama laisvalaikio bei pramogų įranga. Iki šiol jie yra vieninteliai rinkoje, siūlantys kokybišką, Europos Sąjungos saugumo reikalavimus atitinkančią, Europos gamyklose gamintą įrangą.
Sėkmės garantas – komanda
Verslo partneriai įsitikinę, kad 90 procentų sėkmės versle priklauso ne nuo veiksmų darymo, o nuo pasirengimo ir kruopštaus planavimo. Pradedantiems savo verslą atsargos karininkai rekomenduoja ne tik daug dėmesio skirti šioms sritims, bet ir apgalvotam komandos bei partnerių pasirinkimui. Pasak V. Benečio, jeigu neturi patikimų žmonių, mūšyje bus labai sunku.
„Priešingai nei kariuomenėje, renkantis komandą ir sąjungininkus, versle turi didesnį pasirinkimą ir laisvę. Tačiau tuo pačiu labai aiškiai pamatėme, kaip kariuomenė skiriasi nuo civilių pasaulio. Įmonės darbuotojų nepastumsi, kai kuriems iš jų yra visiškai nepriimtinas tiesus bendravimas. Iš pradžių mūsų bendravimo ir komunikavimo stilius labai skyrėsi lyginant su nusistovėjusiomis normomis“, – prisimena jis.
Iš kariuomenės verslo parteriai atsinešė ir požiūrį, kad besąlygiška tvarka reiškia maksimalų rezultatą mūšio lauke. Discipliną, tvarką, pasirengimą, įgyvendinimą, atskaitomybę ir kontrolę – visa tai jie perkėlė ir į savo įkurtą įmonę.
R. Valaitis šypsosi prisiminęs, kai užduotis ar atsakomybę deleguodavo naudodamas labai aiškius ir paprastus nurodymus, kadangi, jo manymu, būtent taip galima veikti efektyviai ir tiksliai. Komandai toks jo bendravimo stilius iš pradžių kėlė nepasitenkinimą ir priešiškumą, tačiau ilgainiui visi suprato, kad trumpas ir aiškus užduoties ar pavedimo suformulavimas yra būtinybė.
Verslo partneriai sutartinai tvirtina, kad karinė patirtis jiems padėjo susidoroti su ne vienu iššūkiu. O jeigu reiktų išskirti vieną gebėjimą, kurį padėjo išsugdyti kariuomenė, tai, pasak jų, būtų gebėjimas prisiimti atsakomybę.
„Manau, kad tiek versle, tiek kitose gyvenimo sferose daugiausiai problemų kyla dėl to, kad žmonės bijo prisiimti atsakomybę. Mums tai nesudaro jokių problemų net ir labai nepatogiose situacijose. Net tuomet, kai patyrėme tikrai nemažų nuostolių, neverkėme kruvinomis ašaromis, nes gerai supratome, kad pralaimėjome mūšį, bet ne karą. Platesnės perspektyvos matymas ir drąsūs sprendimai šiandien mums padėjo tvirtai atsistoti ant kojų“, – įsitikinęs R.Valaitis.