Negana to, tarp gavusiųjų skirstytas lėšas – ir Pelėdų būriui atstovaujančio šaulio įmonė, nors buvo viešai žadėta į viešinimo lėšas nepretenduoti, taip pat – su valdančiosios Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų įtakingais nariais anksčiau susijusios įmonės.

Šios kampanijos reklaminį šūkį panaudojusioms bendrovėms ir su kampaniją, pasak pačių kūrėjų, nemokamai kūrusiais asmenimis susijusioms įmonėms, padalinta 615 tūkst. eurų Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo (toliau – Fondo) lėšų iš 755 tūkst. eurų, kuriuos Fondas skyrė minėtai socialinei kampanijai viešinti.

Tarp sulaukusiųjų tokios valdžios injekcijos – ir buvusio žurnalisto, o dabar – prodiuserio ir visuomenininko Edmundo Jakilaičio vadovaujamo Lietuvos šaulių sąjungos Pelėdų būrio nario Tomo Balžeko įmonė „Media bitės“, ir su įtakingais politikais, ir su pinigus skirsčiusio Fondo tarybos narių kolegomis susijęs verslas.

Paskirstė vakcinacijos skatinimui skirtos kampanijos lėšas

SAM Fondo lėšų, skirtų vakcinacijos nuo koronaviruso informavimo ir skatinimo kampanijai tarp gyventojų skleisti, skirstymą pradėjo šių metų kovo 15-ą dieną, paskelbusi kvietimą žiniasklaidos priemonėms teikti paraiškas Fondo lėšoms gauti.

Iš viso, kaip matyti iš turimų dokumentų, buvo gautos 24 paraiškos, iš kurių finansavimui atrinktos 8 paraiškos, kurių bendra suma siekia 755 tūkst. eurų.

Informacinė kampanija, kaip teigė SAM, skirta vakcinacijos procesui šalyje skatinti.

Finansavimas skirtas šioms pelno siekiančioms įmonėms:

I) UAB „Komunikacijos amatininkai“ (skirta 30 tūkst. eurų, bendrovės direktorius – Deividas Budginas; akcininkai – D. Budginas ir UAB „Spin Communication“, pastarosios akcininkas yra „Gravitas partners“);

II) UAB „Derybininkai“ (skirta 30 tūkst. eurų, bendrovės direktorė ir akcininkė – Diana Dimšienė);

III) UAB „Media bitės“ (skirta 80 tūkst. eurų, bendrovės direktorius ir valdybos pirmininkas – Tomas Balžekas, akcininkai – T. Balžekas (pagrindinis akcijų paketas), Gabrielė Burbienė, Martynas Basokas, Tomas Bindokas);

IV) UAB „Santarvės laikraštis“ (skirta 100 tūkst. eurų, bendrovės direktorius – Arūnas Jarmoška, akcininkas – Alvydas Balčiūnas);

V) UAB „Tango reklama“ (skirta 50 tūkst. eurų, bendrovės direktorius – Mindaugas Pleskevičius, akcininkas – UAB „Radiocentras“, pastarosios direktorius – M. Pleskevičius, akcininkai – „Achemos grupė“ ir M. Pleskevičius);

VI) UAB „Galimybių centras“ (skirta 60 tūkst. eurų, bendrovės direktorius ir steigėjas – Pijus Imbrasas);

VII) UAB „Gravitas partners“ (skirta finansavimas dviems projektams (240 tūkst. eurų + 165 tūkst. eurų = 305 tūkst. eurų; bendrovės direktorius – Donatas Bedulskis; akcininkai – D. Bedulskis, L. Mikelaitis, R. Diržanauskaitė (Ši bendrovė gavo finansavimą projektui atstovaudama naujienų portalų ir nacionalinių televizijos kanalų konsorciumus, naujienų portalų dalyje dalį finansavimo gaus ir UAB Delfi - red. past.).

(PATIKSLINTA 2022 11 22 pagal UAB coagency atsiųstą prašymą dėl bendrovės akcininkų sudėties.)

Šiuo metu Sveikatos apsaugos ministerijoje vyksta sutarčių pasirašymas su laimėjusiomis bendrovėmis. Tam SAM teigia turintys laiko iki liepos 4-osios.

„Konkursą laimėjusių vykdytojų sąrašas SAM tinklalapyje paskelbtas birželio 4 d. Vadovaujantis Tvarkos aprašo 67 punktu, ne vėliau kaip per 30 darbo dienų nuo Tvarkos aprašo 61 punkte nurodytų sąrašų paskelbimo dienos ministerijos įgaliotas asmuo ir pareiškėjas pasirašo projekto finansavimo sutartį. Šiuo metu vyksta sutarčių pasirašymas“, – raštu į Delfi klausimus atsakė SAM Spaudos tarnybos patarėja Neringa Mikėnaitė.

Projektuose naudojo Pelėdų būrio kurtos kampanijos šūkį

Kaip matyti iš skelbiamo laimėtojų sąrašo pateikiamų projektų pavadinimų, mažiausiai trijuose projektuose – UAB „Derybininkai“ ir dviejuose „Gravitas Partners“ – yra naudojamas socialinės kampanijos šūkis „Petys už laisvę“.

Šį prekinį ženklą sukūrė buvusio žurnalisto E. Jakilaičio vadovaujamo Šaulių sąjungos Pelėdų būrio nariai.

Kaip Delfi teigė pats E. Jakilaitis, minėtas prekės ženklas ir jo reklaminiai produktai – idėja, logotipas, vaizdo įrašai – buvo sukurtas neatlygintinai ir perleistas SAM.

„Mes neregistravome to kaip teisinio prekės ženklo, tiesiog sukūrėme ir atidavėme naudoti ministerijai. Nežinau, koks jo statusas – ar jam galioja intelektinės nuosavybės, autorių teisės. Mes tokių neregistravome. Tiesą sakant, neturiu nei aš, nei, manau, mano kolegos, jokių priekaištų dėl jo naudojimo – jeigu kažkas projektuose jį įrašė, tai tik į naudą, nes vakcinacijos nauda yra didesnis gėris nei kažkokia intelektinė nuosavybė“, – sakė E. Jakilaitis.

Edmundas Jakilaitis

Kaip matyti iš Fondo tarybos protokolo, vertinant „Gravitas Partners“ projektus, juose naudojamas šūkis „Petys už laisvę“ buvo įvardintas kaip papildomas projektų privalumas, nors pačiame vertinimo tvarkos apraše apie tai, kad galima tokiu būdu pelnyti papildomų vertinimo balų – nenurodyta. Taigi, kiti dalyviai neturėjo galimybės gauti papildomų balų.

Ginklo broliai ir bendros veiklos partneriai

80 tūkst. eurų laimėjo T. Balžeko vadovaujamos bendrovės „Media bitės“ teiktas projektas „Koronaviruso informacijos sklaida nacionalinėje spaudoje“.

T. Balžekas yra Šaulių sąjungos Pelėdų būrio, kuriam vadovauja E. Jakilaitis, šaulys. Tai Delfi patvirtino ir pats E. Jakilaitis.

Tačiau abu vyrai yra ne tik ginklo broliai, bet ir bendros veiklos partneriai.

Šių metų sausio 4 dieną E. Jakilaitis su T. Balžeku ir dar penkiais asmenimis įsteigė viešąją įstaigą „Stiprūs kartu“.

Šios įstaigos pavadinimas ir steigėjai sutampa su asmenimis, kurie praėjusių metų kovą, prasidėjus koronaviruso pirmajai bangai, organizavo iniciatyvą „Stiprūs kartu“.

Tuomet buvo skelbiama, kad iniciatyvos veiklos vykdomos neatlygintinai, o prisijungę savanoriai, kurie lankė karantino suvaržymų metu pagalbos reikalingus asmenis visoje Lietuvoje, prie tuometinės Sauliaus Skvernelio Vyriausybės įkūrė vadinamąjį Nacionalinį savanorių koordinavimo centrą.

Kaip tuomet buvo skelbiama, „iniciatyva #StiprūsKartu yra Lietuvos Šaulių sąjungos Pelėdų būrio iniciatyva, įgyvendinama su renginių organizavimo įmone „Pirmoji kava“, Lietuvos skautais ir kitais partneriais“. Tarp „kitų partnerių“ buvo ir VšĮ „Pilietinė medija“ bei visuomeninis transliuotojas LRT.

VšĮ „Pilietinė medija“ yra E. Jakilaičio ir žinomo prodiuserio Lauryno Šeškaus įsteigta viešoji įstaiga.

Kitas „Stiprūs kartu“ iniciatyvos partneris, viešoji įstaiga „Pirmoji kava“, yra verslininko Jogailos Morkūno įmonė, buvusi praėjusios kadencijos Seimo laikinosios parlamentinės tyrimo komisijos dėl LRT veiklos akiratyje. Tuomet parlamentarai aiškinosi, kaip su keletu asmenų tarpusavyje susijusios bendrovės nuolat laimi LRT skelbiamus programų finansavimo konkursus.

„Pirmosios kavos“ steigėjas yra J. Morkūnas.

E. Jakilaičio žmona Rasa Jakilaitienė ir Indrė Trakimaitė-Šeškuvienė yra UAB „Media 3“ steigėjai. Šiuo metu, Registrų centro duomenimis, bendrovės akcijos priklauso steigėjų sutuoktiniams – E. Jakilaičiui ir Laurynui Šeškui.

L. Šeškus ir E. Jakilaitis yra akcininkai ir UAB „Nord play“, rodo Registrų centro duomenys. „Nord play“ iš J. Morkūno „Pirmosios kavos“ yra gavusi daugiau nei 600 tūkst. eurų atlygį už suteiktas paslaugas.

Jakilaitis: Balžekas nedalyvavo kuriant „Petys už laisvę“

SAM konkurso finansavimą laimėjusios bendrovės „Media bitės“ savininkas ir E. Jakilaičio bendros veiklos partneris T. Balžekas taip pat yra ir LRT tarybos narys, šios tarybos Audito ir rizikos valdymo komiteto pirmininkas.

Į valstybės biudžeto lėšomis išlaikomo visuomeninio transliuotojo aukščiausiąjį valdymo organą jį 2018-ais metais paskyrė tuometinė šalies Prezidentė Dalia Grybauskaitė.

O E. Jakilaičiui su T. Balžeku visuomeninę iniciatyvą įforminus juridiniu asmeniu, už darbą jiems dėkojo naujoji premjerė Ingrida Šimonytė.

Kovo mėnesį, kai SAM paskelbė kvietimą žiniasklaidos subjektams teikti paraiškas Fondo lėšoms gauti, ir paaiškėjus, kad kampaniją „Petys už laisvę“ kūrė E. Jakilaičio bendražygiai, kalbėdamas Delfi studijoje, jis sakė: „Reklama buvo sukurta visiškai neatlygintinai, ir tam kad nekiltų daugiau neaiškumų, „Petys už laisvę“ kampanijos dalyviai ir kūrėjai nedalyvaus jokiuose viešuose konkursuose, kurie susiję su bet kokia veikla dėl pandemijos.

Tą patį E. Jakilaitis kalbėjo ir interviu kovo mėnesį naujienų portalui lrytas.lt: „Jie visa tai darė nemokamai, jie tikrai nieko neplanuoja į ateitį, su jais nenumatytos jokios ateityje papildomos sutartys“.

Taip pat jis patikino ir kalbėdamas su Delfi dabar, tačiau išgirdęs klausimą, kaip vertina faktą, kad vieno iš Pelėdų būrio – T. Balžeko – bendrovė laimėjo 80 tūkst. eurų iš SAM Fondo, E. Jakilaitis bandė svarstyti, kad „greičiausiai tos lėšos buvo skirtos dar toli gražu iki mūsų kampanijų „Petys už laisvę“ ir „Stiprūs kartu“.

Patikslinus, kad šios lėšos buvo skirtos prieš dešimtį dienų, E. Jakilaitis teigė: „Tomas Balžekas nedalyvavo kuriant kampaniją „Petys už laisvę“. Jis nedalyvavo, kuriant mūsų socialinės reklamos kampanijas“.

Balžekas: niekam jokių pažadų nedaviau, o lėšas gausime ne mes vieni

Susisiekus su bendrovės „Media bitės“ vadovu ir pagrindiniu akcininku T. Balžeku, pastarasis teigė dar nesąs informuotas, ar tikrai jo vadovaujama bendrovė atsidūrė tarp laimėtojų.

Anot pašnekovo, normalu yra, „kad ir mano verslai, kaip ir visi verslai, dalyvauja vienoje ar kitoje veikloje, esame pelno siekianti įmonė“.

Jis teigė, kad „Media bitės“ Fondo skelbiamose projektų atrankose dalyvauja ne pirmą kartą, ir kad šiemetinė veikla yra tęstinė.

„Esame ir anksčiau dalyvavę, ir, man atrodo, ir laimėję. Tai yra tęstinė mūsų veikla“, – teigė T. Balžekas.

Paklaustas, ar tokiu dalyvavimu nesijaučia nuvylęs ar net apgavęs savo Pelėdų būrio vadą E. Jakilaitį, T. Balžekas sakė, kad „aš ne viską galimai žinau, kur ir ką ponas Edmundas sako. Aš nei prie tų jo projektų dalyvavau, nei kam nors kokius pažadus daviau“.

Tomas Balžekas

UAB „Media bitės“ vadovas taip pat pabrėžė, kad „tos lėšos, jei jos, kaip sakote, yra laimėtos, tai jos bus ne vien tik „bičių“.

„Mes ten esame subūrę konsorciumą, su „Lietuvos rytu“, kitomis įmonėmis. Ten gal septynios ar aštuonios bendrovės, tai tos lėšos išsidalina, nėra taip, kad visa suma atiteks tik „Media bitėms“. Tai šitas, manau, irgi yra svarbu rašant pasakyti“, – kalbėdamas su Delfi sakė T. Balžekas.

Kaip matyti iš turimų dokumentų, „Media bitės“ partneriai yra nurodomi laikraštis „Lietuvos rytas“, žurnalai „Žmonės“, „Savaitė“, „Ji“, „Prie kavos. Moters patarimai“, „Edita“ ir „Ekspress nedelia (rusų k.)“.

Žurnalus „Žmonės“ ir „Ji“ leidžia „Media bitės“. Taip pat jie leido ir žurnalus „Edita“ bei „Prie kavos. Moters patarimai“.

UAB „Savaitė“ leidžia savaitinį žurnalą „Savaitė“.

Bendrovė „Savaitės ekspresas“ leidžia rusų kalba leidžiamą žurnalą „Ekspress nedelia“. Tautinės mažumos kalba transliuojančios žiniasklaidos dalyvavimas konkurse buvo papildomas pliusas.

Pagal ministerijos skelbtus konkurso nuostatus, dalyvauti paraiškų teikime galėjo ne tik pavieniai leidiniai ar žiniasklaidos priemonės, bet ir juos vienijančios asociacijos. Tačiau asociacijoms priklausantys konsorciumo nariai nusprendė lėšas skirti pelno siekiančioms bendrovėms, bet ne jas vienijančioms visuomeninėms organizacijoms.

Trys iš T. Balžeko įvardinto konsorciumo narių – UAB „Media bitės“, UAB „Savaitė“ ir UAB „Lietuvos rytas“ – yra įkūrę asociaciją „Nacionalinė spauda“.

UAB „Savaitė“ akcininkai yra Asta Jelinskienė ir Aleksandras Maceina. UAB „Savaitės ekspresas“ akcininkai yra A. Maceina ir Artūras Janušauskas.

UAB „Savaitė“ yra Leidėjų asociacijos viena iš steigėjų. Vienas iš bendrovių „Savaitės ekspresas“ ir „Savaitė“ savininkų ir direktorius Aleksandras Maceina yra ir Leidėjų asociacijos valdybos narys.

UAB „Media bitės“ savininkas Tomas Balžekas yra Seimo vicepirmininko, LVŽS nario Jono Jaručio žentas.

T. Balžeko veiklos partnerio E. Jakilaičio žmona Rasa Jakilaitienė yra konservatorių deleguotos premjerės Ingridos Šimonytės patarėja ir atstovė spaudai.

Ne kartą įtakingiausiu šalies žurnalistu rinktas E. Jakilaitis iš aktyvios žurnalistinės veiklos pasitraukė praėjusių metų gruodį, žmonai tapus Vyriausybės vadovės komandos nare. Pats E. Jakilaitis tuomet aiškino tai darantis, siekdamas išvengti interesų konflikto.

Šių metų sausio pradžioje, per patį koronaviruso susirgimų piką, prie Vyriausybės veikiančioje Visuomenės informavimo grupėje pasikeitė vadovas, juo tapo R. Jakilaitienė.

Visuomenės informavimo grupės veiklos uždavinys yra užtikrinti sklandžią informacijos apie koronaviruso plitimo suvaldymą Lietuvoje sklaidą.

Informacinės kampanijos žiniasklaidoje, kokia yra šiame žurnalistiniame tyrime aprašoma Sveikatos apsaugos ministerijos organizuota Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo finansuojama reklamos kampanija, yra viena iš tokio COVID-19 viruso plitimo suvaldymo priemonių.

Registrų centro duomenimis, viena iš projektinių lėšų laimėjusios UAB „Komunikacijos amatininkai“ bendrasavininkių – bendrovės „Spin communication“ akcininkė yra įtakingo konservatoriaus, buvusio Seimo nario, o dabar – Vilniaus miesto savivaldybės tarybos nario Liutauro Kazlavicko gyvenimo partnerė. Po publikacijos pasirodymo buvusi minėtos įmonės akcininkė pateikė įrodymus, kad Registrų centre duomenys yra kelerius metus neatnaujinti, akcijas ji pardavė „Gravitas partners“ dar 2017 m., kurie šios informacijos oficialiuose duomenyse neatnaujino. (Patikslinta 2021 m. birželio 29 d. 16 val.)

Įstatymas bendrovės vadovą įpareigoja teikti registrų centrui tikslius duomenis apie įmonės veiklą. Nepateikus tokių duomenų ar pateikus netikslius, yra numatyta teisinė atsakomybė.

Šiemetiniams laimėtojams sėkmė šypsojosi ir anksčiau

Žurnalistė, rengdama šį žurnalistinį tyrimą, išstudijavo bene visus įvairiuose šaltiniuose viešai prieinamus su Fondo veikla ir jo skelbiamų konkursų laimėtojais susijusius dokumentus.

Iš jų galima drąsiai daryti išvadą, kad šio SAM kuruojamo Fondo konkursuose ypatinga sėkmė lydi keletą bendrovių – UAB „Gravitas Partners“, UAB „Santarvės laikraštis“, UAB „Komunikacijos amatininkai“, o pastaraisiais metais – ir UAB „Media Bitės“.

Štai šiemet šių bendrovių laimėta suma sudaro absoliučią daugumą visų Fondo lėšų – net 615 tūkst. eurų iš viso 755 tūkst. eurų fondo, arba 81,45 procento viso fondo lėšų.

Sėkmė šias bendroves lydėjo ir ankstesniais metais. Žemiau pateikiame statistiką:

I) UAB „Gravitas partners“ – 2021 m. skirta 405 000 eurų, 2020 m. – 190 000 eurų, 2019 m. – 490 000 eurų, 2018 m. – 620 000 eurų, 2017 m. – 272 150 eurų;

II) UAB „Santarvės laikraštis“ – 2021 m. skirta 100 000 eurų, 2020 m. – 100 000 eurų, 2019 m. – 140 000 eurų, 2018 m. – 84 511 eurų;

III) UAB „Media bitės“ – 2021 m. skirta 80 000 eurų, 2020 m. – 70 000 eurų. Šiais metais 30 000 eurų dar gavo ir UAB „Mano daktaras“, kurios akcininku yra T. Balžeko bendrovė „Media bitės“.

IV) UAB „Komunikacijos amatininkai“ – 2021 m. skirta 30 000 eurų, 2020 m. – 50 000 eurų; 2019 m. – 95 840 eurų.

Buvo kreiptasi į Sveikatos apsaugos ministeriją, prašant leisti susipažinti su šiemetinių laimėtojų projektų turiniu. Tačiau tokia galimybė nebuvo suteikta.

Vietoj to, SAM atsiuntė tokį raštišką pranešimą: „Konkursą laimėjusių vykdytojų sąrašas SAM tinklalapyje paskelbtas birželio 4 d. Vadovaujantis Tvarkos aprašo 62 punktu, per 5 darbo dienas nuo viešo sąrašų paskelbimo dienos SAM papildomai raštu informuoja pareiškėjus, kurių projektus Tarybos sprendimu numatoma finansuoti, o Vykdytojas, gavęs Tvarkos aprašo 62 punkte nurodytą SAM raštą dėl Fondo lėšų skyrimo, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų pateikia ministerijai Fondo veiklos viešinimui skirtą medžiagą: projekto santrauką (Tvarkos aprašo 91 punktas). Santraukos yra skelbiamos viešai ministerijos internetiniame tinklalapyje“.

Tačiau tuo metu, kai kreiptasi į ministeriją, viešai buvo skelbiama tik „Media bičių“ ir „Gravitas partners“ projektų santraukos. Vėliau žurnalistė pastebėjo, kad po paklausimo, SAM tinklapyje projektų santraukos vis tik buvo sukeltos ir yra šiuo metu prieinamos viešai.

Fondo taryboje – su laimėtojais siejamos pavardės

Lėšas iš Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo skirsto Fondo taryba. Ją sudaro 14 narių.

Keturis Tarybos narius skiria Sveikatos apsaugos ministerija, po vieną Tarybos narį skiria Nacionalinė sveikatos taryba, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Lietuvos savivaldybių asociacija, du – nevyriausybinės organizacijos, taip pat po vieną atstovą deleguoja Nacionalinė rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacija, Lietuvos radijo ir televizijos asociacija, Interneto žiniasklaidos asociacija.

Jai vadovauja NTAKD atstovė Gražina Belian, pakeitusi atsistatydinusį iš tarybos narių, buvusį tarybos pirmininką Šarūną Narbutą. Pastarasis dabar yra įtariamasis baudžiamojoje byloje dėl SAM vykdytų koronaviruso priemonių pirkimo.

Kaip matyti iš vardinio tarybos narių sąrašo, bent vieno Fondo tarybos nario – SAM paskirtos buvusios ministerijos vyriausiosios patarėjos Rasos Kiudytės įgaliojimai nėra legitimūs – moteris nedirba ministerijoje, o yra „valstiečių“ frakcijos parlamentaro, Seimo Antikorupcijos komisijos pirmininko Algirdo Stončaičio patarėja.

Tačiau ji dalyvavo Fondo tarybos posėdyje šiemet skirstant projektines lėšas. Tai matyti iš Fondo tarybos protokolo.

Tame pačiame posėdyje ne tik dalyvavo, bet ir nenusišalino ir Nacionalinės rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacijos deleguota atstovė, kuri balsavo už 100 tūkst. eurų skyrimą „Santarvės laikraščiui“.

Šio Mažeikių rajoninio laikraščio leidėjas ir savininkas Alvydas Balčiūnas yra ne tik Mažeikių savivaldybės politikas, buvęs tarybos narys, bet ir Nacionalinės rajonų ir miestų laikraščių leidėjų asociacijos valdybos pirmininkės pavaduotojas.

Padalino ir trupinius nuo pirkimų stalo

Pateiktoms Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo konkurso paraiškoms vertinti SAM šiemet pirko paslaugas iš Lietuvos komunikacijos agentūros. Tai ministerijai atsiėjo 1 500 eurų.

Tačiau į Delfi prašymą – pateikti projektų vertinimo ekspertų sąrašą, ministerija atsakė taip: „SAM informaciją, susijusią su ekspertais, įskaitant jų asmens duomenis sudarančią informaciją, renka ir tvarko, vykdydama ministerijai pavestą funkciją – Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka įvykdyti pirkimą ir nupirkti ekspertinę paslaugą. SAM neturi šių fizinių asmenų sutikimo teikti jų asmens duomenis – vardus, pavardes – tretiesiems asmenims. Patvirtiname, kad šiame konkurse ekspertinės paslaugos buvo įsigytos iš Lietuvos komunikacijos asociacijos, kuri laimėjo viešai skelbiamą viešojo pirkimo konkursą. Pažymime, kad netgi Fondo tarybai pateikiamos vertinimo formos, neidentifikuojant eksperto asmens“.

Vakcinacijos komunikacinei kampanijai nupirktas dar ir prievaizdas

O visai neseniai SAM pirko ir dar vieną paslaugą: už 12 tūkst. eurų iš reklamos bendrovės „Adverum“ įsigyta išorės komunikacijos ekspertų komunikacijos strategijos konsultacijų. Ši 12 tūkst. eurų vertės sutartis buvo sudaryta neskelbiamų derybų būdu, t.y. gavus vienintelio dalyvio pasiūlymą ir jį pasirinkus.

Kaip teigiama – „siekiant suformuluoti ir išvystyti reikalingą idėją ir sudaryti koncepciją planuojamai etapinei vakcinacijos komunikacijos kampanijai“.

Tai pačiai vakcinacijos kampanijai, kuriai nemokamą reklamą kūrė E. Jakilaičio vadovaujamas šaulių būrys, ir kurios sklaidai SAM per Fondą birželio pirmosiomis dienomis paskirstė 755 tūkst. eurų.

„Etapinės vakcinacijos komunikacijos kampanijos tikslas – informuoti šalies gyventojus, kuriems trūksta informacijos apie koronavirusą ir vakcinaciją. Nuo 2021 m. antrojo ketvirčio imama aktyviai komunikuoti ir ruoštis etapinei vakcinacijai, siekiant įtraukti įvairias visuomenės grupes. Numatoma ilgalaikė komunikacija, kuri turėtų apimti tradicines komunikacijos ir rinkodaros priemones. Ilgalaikė komunikacija ir veikla turi turėti bendrą vienijančią ašį, kad kiekviena atskira priemonė prisidėtų prie bendros žinutės išpildymo“, – rašoma pirkimo sąlygose.

Net neslepiama, kad keliolika tūkstančių eurų skirta ir Pelėdų būrio nemokamai sukurtai, tačiau vėliau brangiai apmokėtai iniciatyvai plėtoti, t.y., kad apmokama už jau apmokėtą kampaniją.

„Komunikacijos strategijos turinys turėtų tiesiogiai atliepti Sveikatos apsaugos ministerijos vakcinacijos nuo COVID-19 pozicionavimui pasirinktą „Petys už laisvę“ komunikaciją ir pasirinktas jos linijas: „Petys už laisvę: iškylauti“, „Petys už laisvę: apkabinti“, „Petys už laisvę: keliauti“ ir kt. Komunikacijos linija ir žinutė neturi būti banali, nuspėjama, standartinė, turi išsiskirti originalumu, kūrybiškumu. Turi pasiekti skirtingas visuomenės grupes ir tuo pačiu būtina, kad vakcinacija nuo COVID-19 turėtų vienyti“, – užsakymo sąlygas skelbia Sveikatos apsaugos ministerija, o „Adverum“ patvirtina jas supratusi.

UAB „Adverum“ direktorė ir vienintelė akcininkė yra Ieva Naujalytė. Neseniai bendrovės vykdomuoju direktoriumi tapo iš šalies prezidento Gitano Nausėdos vyriausiojo patarėjo ir Komunikacijos grupės vadovo pareigų pasitraukęs šalies vadovo rinkiminės prezidento kampanijos komunikacijos strategas Aistis Zabarauskas.

Aistis Zabarauskas

Vyriausybės kanceliarija irgi skelbė konkursą

Neatsilieka nuo Sveikatos apsaugos ministerijos ir Ingridos Šimonytės vadovaujama Vyriausybė.

Jos Kanceliarija, kanclerės pavaduotojo Almino Mačiulio asmenyje, birželio 4-ą dieną su UAB „Havas media“ pasirašė sutartį „socialinės informacijos sklaidos žiniasklaidoje (media planavimo) ir įgyvendinimo paslaugos (toliau – paslaugos) siekiant užtikrinti sklandžią Vyriausybės kanceliarijos veiklos ir COVID-19 pandemijos valdymo komunikaciją“.

Sutarties vertė – 230 tūkst. eurų. Sutartyje numatyta, kad Vyriausybę komunikuoti COVID-19 tema „Havas media“ mokys net dvejus metus.

„Havas media“ akcininku nurodoma Estijos bendrovė „Baltic Media Holding OU“.

Estijos įmonių registro duomenimis, 3400 eurų įstatinio kapitalo įmonę valdo estas Markas Eikneris ir lietuvis Žygimantas Pliuskus.

Ž. Pliuskus yra lietuviškosios UAB „Publicum Group“ valdybos narys. UAB „Publicum Group“ priklauso Ričardui Jarmalavičiui. Ž. Pliuskus ir R. Jarmalavičius yra viešosios įstaigos „Atviras fondas“ dalininkai.

Tačiau ir tai – dar ne pabaiga „nemokamos“ socialinės koronaviruso kampanijos finansavimo istorijų. Jau birželio 29-ą dieną turi paaiškėti, kas laimėjo 121 tūkstančio eurų sandorį, kuriam konkursą skelbė Vyriausybės kanceliarija.

Konkursas paskelbtas tai pačiai vakcinacijos kampanijai vykdyti. Kaip teigiama techninėje specifikacijoje, pirkimo objektas – „socialinės informacijos viešinimui skirto turinio parengimo paslaugos, kurios apima koncepcijos parengimą ir jos įgyvendinimą (toliau – paslaugos) siekiant užtikrinti sklandžią Vyriausybės kanceliarijos veiklos ir COVID-19 pandemijos valdymo komunikaciją (visuomenės vakcinavimas, ekonomikos skatinimo planas ir pan.)“.