Šiandien apie poreikį organizuoti tokį renginį, iššūkius, su kuriais teko susidurti, ir išmoktas pamokas pranešime žiniasklaidai pasakoja ADC*E (Art Directors Club of Europe) ir Lietuvos dizaino asociacijos (LDA) valdybų narys Martynas Birškys ir LDA vadovas Algirdas Orantas, vieni iš festivalio idėjos vystytojų ir realizatorių.
Visų pirma, kokios nuotaikos dar tvyro ore pasibaigus šių metų festivaliui?
M. Birškys: Praėjus porai savaičių po renginio susigulėjo mintys, tad dabar galime objektyviau pažiūrėti kas gi čia atsitiko... O atsitiko vienas iš tik dviejų „ADC“ festivalių, įvykusių Europoje šiais metais gyvai! Sulaukėme daugiau kaip 300 kūrėjų darbų konkursui, renginyje apsilankė per 300 dalyvių, o naujas festivalio vardas tapo gana plačiai žinomas. Mums – tai didelis džiaugsmas ir laimėjimas.
A. Orantas: Taip pat džiaugiamės, jog pavyko sėkmingai įgyvendinti ir išpildyti hibridinę konferencijos formą, ypač tokiu neramiu laikotarpiu. Supratome, jog renginio organizavimas gyvai kelia tam tikras rizikas. Visgi, šiandien galime ramiau atsipūsti – kiek buvo įmanoma ir priklausė nuo mūsų jėgų, viruso plitimas buvo suvaldytas, nors, žinoma, tai lemia ir didelis sėkmės faktorius. Tad galime pasidžiaugti, kad šiuo atveju sėkmės tikrai nepritrūko.
„ADC“ formato renginys Lietuvoje buvo įgyvendintas pirmą kartą. Kaip klostėsi pats organizavimo procesas? Su kokiais iššūkiais susidūrėte organizuodami renginį, kai viskas šiemet atšaukta?
A. Orantas: Svarbiausia pradėti nuo to, jog visi, kurių pastangomis šis festivalis įvyko, dirbo visiškai savanoriškai, be jokio užmokesčio, o darbą festivalio labui nuolat derino su kitomis tiesioginėmis savo pareigomis.
Tai buvo pirmasis Lietuvos dizaino asociacijos įgyvendintas ADC festivalis, kurio koncepcija kitiems galėjo pasirodyti nauja, nežinoma. Tikriausiai tai buvo viena iš priežasčių, lėmusių, jog finansinės paramos ir palaikymo nesulaukėme nei iš verslo įmonių, nei iš viešojo sektoriaus. Neskaičiuojant daugiau nei 15 neatlygintinai dirbusių žmonių laiko vertės, renginys atnešė ir tiesioginių finansinių nuostolių, o dalis sumanymų taip pat liko laukti geresnių laikų. Reikia tikėtis, kad neilgam.
M. Birškys: Nepaisant kilusių iššūkių, jaučiame stimulą nesustoti ir judėti pirmyn. Ypač motyvuoja kitų žmonių nuomonės: po festivalio dalyviai galėjo užpildyti apklausą (jeigu festivalyje lankėtės, tačiau neužpildėte anketos, kviečiame savo nuomonę palikti čia), kurioje į klausimą „Ar reikalingas toks renginys?“ – 100 proc. buvo atsakymas TAIP. Tai yra didžiausia paskata!
Kaip manote, ar buvo organizacinių sričių, kurias galėjote išpildyti geriau? Kitaip tariant, kokias pamokas ateičiai pavyko išmokti?
A. Orantas: Mano manymu, organizuojant bet kokio tipo renginį, visuomet galima atrasti sričių, kurias buvo įmanoma išpildyti solidžiau. Lygiai taip pat ir su „ADC*LT“ festivaliu: negalime apsistoti tik ties sėkmingai įgyvendintomis idėjomis, turime išlaikyti savikritiškumą ir pasimokyti iš klaidų.
Žvelgiant iš dabartinės perspektyvos, organizuodami kitą ADC festivalį privalėsime skirti daugiau dėmesio kainodaros, komunikacijos bei reklamos ir kūrybos darbų konkurso komisijos vertinimo eigos tobulinimui. Dėl pastarojo aspekto jaučiame ypač didelę atsakomybę, kadangi komisija – pagrindinis gero konkurso kriterijus. Todėl organizuodami ir kitus festivalius, sieksime išlaikyti aukštą kartelę – surinkti stiprius, savo srities profesionalus žiuri narius, kurių indėlis itin svarbus visam festivaliui.
M. Birškys: Mėginant įvertinti stipriąsias ir silpnąsias festivalio puses, anksčiau minėta dalyvių apklausa buvo itin naudingas įrankis, leidęs atkreipti dėmesį į taisytinus renginio elementus.
Pavyzdžiui, daugumos apklausą užpildžiusių dalyvių nuomone, renginiui trūko didesnio šou. Tiesa, dar tik pradėję organizuoti festivalį, nusprendėme, kad šiemet pagrindiniai akcentai bus profesionalų komisijos patirtis, konferencijos pranešėjų svoris, o ne šou elementai. Visgi, ateityje į šią pastabą bus galima atsižvelgti ir imtis atitinkamų sprendimų.
Ateinančiais metais tikimės dar didesnio įvairių sričių profesionalų įsitraukimo, kurį, tikėtina, paskatins šiuo metu formuojamas Lietuvos Meno vadovų klubas, vienijantis agentūrų deleguotus žmones, iškilius kūrėjus, „art direktorystės“ profesionalus.
Kokius tikslus dar įsivardinote kaip esminius tolimesniam festivalio organizavimui?
A. Orantas: Sieksime, kad ADC priartėtų prie reklamos agentūrų, dizaino studijų lyderių, taip pat norime suteikti rinkos profesionalams galimybę daryti įtaką žiuri formavimui. Neabejojame, kad tai konsoliduotų rinkos nuomonę bei stiprintų patį festivalį.
M. Birškys: Taip pat norime, kad ateityje festivalis taptų dar atviresnis kitoms sritims, įtraukiant komunikacijos, medijos ir skaitmenines agentūras. Be to, viliamės išvysti prekių ženklų komandas ar atstovus ne tik renginyje, bet ir teikiant savo darbus į konkursą. Juk būtent jie yra visų geriausių darbų dirigentai!
Panašu, kad festivalio ateities horizontai – itin platūs, tad dar išvysime nemažai naujovių. Visgi, stabtelėkime ir sugrįžkime prie pirmojo ADC festivalio ištakų. Kaip manote, be ko renginys apskritai nebūtų įvykęs?
M. Birškys: Pirmiausia, norisi pabrėžti, jog tai – nepriklausomas festivalis, prisidėti prie kurio organizavimo galėjo pastūmėti nebent atsakomybės jausmas stiprinti, jungti Lietuvos kūrybiškąją bendruomenę ir įvertinti geriausius iš geriausiųjų. Metų festivalio tema, metų kuratoriai, formatas – yra kasmet kintantys festivalio elementai, tad yra galimybė pasireikšti ir matuoti, kas veikia geriausiai.
A. Orantas: Lietuvos Dizaino asociacija, jos bei aplink ją buriamos bendruomenės nariai yra ta platforma, kurioje gimsta ir gali būti įgyvendintos tokios kolaboracinės idėjos. „ADC*LT“ festivalio 2020 komandoje be mūsų su Martynu dirbo dar keliolika profesionalų: Aistė Jakimavičiūtė-Bikauskė, Aivaras Šičkus, Augustinas Paukštė, Darius Kisielius, Igor Gubaidulin, Jonas Liugaila, Paulius Budrikis, Rimantas Stanevičius, Darius Budzinauskas, Kristina Ignoraitė, Laura Kurtinaitytė, Lina Šiškutė, Rūta Diržanauskaitė. Užtikriname, kad ADC tęs savo kelionę ir jau pradės paruošiamuosius darbus sekančiam festivaliui. Nepabijosime išsikelti ambicingą tikslą – padaryti ADC festivalį svarbiausiu kasmetiniu kūrybinės bendruomenės įvykiu. Su visų palaikymu, parama ar tiesiog dalyvavimu – mokydamiesi iš klaidų ir sėkmių, kelsime kokybiško festivalio kartelę aukštyn.
M. Birškys: O šiandien norime nuoširdžiai padėkoti nuo ankstyvo pavasario mumis patikėjusiems partneriams – „Open Agency“, „Imagine“, „co:agency“, „Atomic Garden“. Ačiū ir žiniasklaidos partneriams – JCDecaux, LRT, TV3, LRytas.lt, 15min, Delfi, Media traffic, B2Screen, Retail Media, Lima, Streetlook, Grab Media – padėjusiems skleisti žinią apie festivalį.
Žengėme pirmą, itin reikšmingą žingsnį – atvedėme naują vardą į rinką. Tokio masto palaikymas – tiek resursų, tiek įsitraukimo prasme – yra geriausias mūsų bendruomenės vienybės įrodymas. ADC baigėsi. ADC prasideda!