Mums kol kas būtų dar anksti daryti išvadas apie tai, ko dizaineriai išmoko ir kaip jiems sekėsi praėjusiais nežinomybės metais. Iš pirmo žvilgsnio atrodo, kad komercinė rinka jau pamažu grįžta į įprastesnes vėžes, tačiau pavienių profesionalų ar studijų padarytų namų darbų rezultatus sužinosime ir galėsime vertinti, ko gero, tik kiek vėliau.
Vis dėlto oficialiu lygmeniu praėję metai Lietuvos dizaino sektoriuje tikrai nebuvo tušti: rinką džiugino Lietuvos kūrėjų pelnyti tarptautiniai apdovanojimai, mūsų šalies dizaino eksportas bei kitais būdais augęs mūsų rinkos tarptautiškumas.
Siūlome greitą žvilgsnį į svarbiausius 2020-ųjų Lietuvos dizaino lauko įvykius LDA akimis.
Asociacija pakeitė „grafinio“ dizaino rūbus
2020-aisiais Lietuvos grafinio dizaino asociacija (LGDA) tapo Lietuvos dizaino asociacija (LDA). Per 24 asociacijos veiklos metus dizaino sektoriuje įvyko milžiniški pokyčiai, tad pavadinimą pakeitėme ne tik norėdami atstovauti visų žanrų dizainui, bet ir atsiliepdami į įvairių dizaino disciplinų transformaciją ir persipynimą. Mūsų nuomone, žodis „grafinis“ nebeatliepė prasiplėtusio šio dizaino lauko kompetencijų spektro bei jam tenkančių atsakomybių, o Lietuvos rinkos mažumas ir įvairių dizaino žanrų specialistų interesų panašumas piršo logišką išvadą, kad visų dizainerių tobulėjimu ir atstovavimu reikia rūpintis išvien.
Taip pat, mūsų vertinimu, dizaino lauko dalyviai vis dar stokojo kokybiškų profesinio tobulėjimo įvykių, renginių, tinklaveikos. Tikimės sėkmingiau ir sparčiau siekti visų minėtų tikslų su nauju pavadinimu ir identitetu. Kalbant apie pačios LDA identitetą, įsitikinome, kad patys sudėtingiausi dizainerių klientai yra... patys dizaineriai. Bet po 5 mėnesius trukusio proceso turime rezultatą, kuris reaktualizuoja senąjį LGDA ženklą ir pritaiko jį naujiems kūrybinių industrijų iššūkiams. Dėkui „Acid“ dizaineriams už darbą ir kantrybę!
ADCE narystė ir ADC*LT festivalis
Lietuvos dizaino asociacija užpernai tapo Europos šalių reklamos, dizaino ir komunikacijų kūrėjus vienijančios organizacijos Art Directors Club of Europe (ADCE) nare, o LDA valdybos narys Martynas Birškys prisijungė prie ADCE valdybos. Būdama oficialia ADCE nare, LDA pirmą kartą organizavo kūrybiškumo festivalį ADC*LT bei apdovanojimus. Mūsų vertinimu, ADC*LT buvo ne tik dizainerių, bet ir kūrybininkų šventė. Siekėme suvienyti kūrybinę bendruomenę, o apdovanojimams suteikti tarptautiškumo bei vertės.
Festivalyje fiziškai Vilniuje ir nuotoliniu būdu dalyvavo 140 žmonių, apdovanojimams pateikti 302 darbai, o tarptautinė komisija išrinko 19 bronzinių, 19 sidabrinių ir 5 auksinius projektus.
Populiariausia pateiktų kategorija buvo grafinis dizainas ir meistrystė (122 paraiškos), subkategorijos –TV ir kinas (33), pakuotė (29) bei vidaus ir išorės reklama (26).
Tikrai palikome įspūdį ADCE bendruomenei: užsidariusios Europos ir pasaulio akyse išryškėjome pandemijos akivaizdoje surengę sėkmingą festivalį. Tikime, kad su sėkmingu renginiu startavusi ADCE veikla Lietuvoje tik stiprės.
Patvirtina ico-D generalinė asamblėja Kaune
LDA nuo 1999 m. yra tarptautinės dizaino asociacijos ico-D (International Council of Design) narė, o LDA valdybos narys Jonas Liugaila nuo 2019 m. dalyvauja ico-D valdybos veikloje. Pernai ico-D patvirtino, kad 2022 m. spalio mėnesį organizacijos generalinė asamblėja – svarbiausias jos metų renginys – vyks Kaune, „Kaunas 2022“ kontekste. ico-D asamblėjų metu susirenka pirmaujančių pasaulio dizaino instititucijų atstovai ir nariai. Asamblėjos programa dar nėra patvirtinta, tačiau istoriškai šių renginių metu didelis dėmesys skiriamas ne tik ico-D valdymo klausimams, bet ir dizaino raštingumo skatinimui, todėl Lietuvos tikrai lauks įvairūs susitikimai, seminarai ir konferencijos, kuriose kultūrinę ir kūrybinę vertę užtikrins ico-D dizaino praktikai, edukologai, politikos formuotojai iš įvairiausių pasaulio šalių. Asamblėjos ir su ja susijusių renginių sklaida vyks ne tik Lietuvoje, tačiau ir ico-D kanalais bei partnerių pasaulinėje dizaino bendruomenėje. Tai bus unikali proga pristatyti Lietuvos dizainą tarptautinėje erdvėje, užmegzti ryšius su įvairių šalių dizaino bendruomenėmis.
Tarptautiniai įvertinimai Lietuvos dizaino kūrėjams
Pandeminiais metais tarptautiniai apdovanojimai nesustojo, kaip ir lietuvių pasiekimai juose.
Tarptautiniame D&AD dizaino konkurse Lietuvai šiemet skirti du apdovanojimai: grafito pieštukas (sidabras) lietuvių ženklodaros, patyriminių erdvių ir dizaino studijai „DADADA Studio“ už kartu su „Rosencrantz and Guildenstern“ partneriu Ryčiu Juodeika Varšuvos geto muziejui sukurtą vizualinį identitetą ir medinis pieštukas (bronza) Aurimui Kadzevičiui už VHS kasečių dizainą menančias brošiūras.
O Dizainerė Agnė Kučerenkaitė laimėjo prestižinį Red Dot „Best Of The Best Product Design 2020“ apdovanojimą už projektą „Ignorance is Bliss“, kuriame pramoninės metalo atliekos buvo paverstos miltelių dažais, naudojamais porceliano indų ir keraminių plytelių dažymui. Agnė Kučerenkaitė šį projektą sukūrė praėjusiais metais studijuodama Eindhoveno dizaino akademiją, o dabar ši kolekcija įtraukta ir į „Dezeen“ nominantų sąrašą.
Renginių tęstinumas pandemijos fone
Net ir šiuo įtemptu pandeminiu metu 15-us metus minintis festivalis „Dizaino savaitė“ buvo surengtas net šešiuose Lietuvos miestuose – Telšiuose, Vilniuje, Klaipėdoje, Anykščiuose, Kaune ir Šiauliuose. Tiesa, tradiciškai pavasarį vyksiantis festivalis persikėlė į rudenį, o dėl pandemijos su kiek pakoreguota programa renginys skatino visus dizainą mylinčius ir juo besidominčius susipažinti su naujais dizaino kūriniais ir instaliacijomis miesto gatvių vitrinose bei atrasti jaunuosius dizainerius, kuriems, tai – išskirtinis įvykis. Festivalio metu įvyko 60 renginių, vyko diskusijos, buvo skatinamas dialogas apie dizaino įtaką mūsų kasdieninėje veikloje, dizaino sektoriaus viziją, jos svarbą ir palaikymą verslo aplinkoje bei visuomenės vertinimą.
Taip pat, šeštą kartą pernai buvo surengti Baltijos ir Šiaurės šalių pakuotės dizaino apdovanojimai „NAPA Baltic“. Juose pernai apdovanoti 23 darbai (7-iems skirtas auksas), o kandidatavo 116 projektų. Renginys vyko 100% online formatu, konferencija ir apdovanojimai transliuoti iš studijos, o su darbais iki šiol galima susipažinti virtualioje ekspozicijoje.
Lietuvos dizainas užsienyje
2020 m. sausio 28 - kovo 8 d. Vienoje (Austrija) vyko keliaujančios parodos DESIGN LITHUANIA pristatymas „designforumWien“ galerijoje. Parodoje pristatyta daugiau nei 25 Lietuvos dizainerių ir dizaino studijos kūrinių – koncepcijos, baldų dizaino, keramikos, madingų aksesuarų, interjero elementų ir kitų objektų, pateikiant šiuolaikinio dizaino apžvalgą Lietuvoje. Taip pat eksponuoti tarpukario Lietuvos reklaminiai plakatai. DESIGN LITHUANIA jau yra aplankęs nemažą skaičių garsiausių Europos sostinių ir pristatęs tiek šiuolaikinių dizaino profesionalų, tiek jaunųjų dizaino kūrėjų geriausius darbus svarbiausiuose Europos dizaino renginiuose, taip atkreipiant pasaulio dėmesį į Lietuvos potencialą bei dizaino išteklius.
Lietuva kaip garbės viešnia dalyvavo 2020 m. spalio 23 - 25 dienomis vykusioje tarptautinėje „Grassi“ dizaino mugėje Leipcige. Jos lankytojai turėjo galimybę susipažinti su plačiu Lietuvos dizaino spektru. Taikomosios dailės muziejuje „Grassi“ vyksiančios mugės dėmesio centre atsidūrė 23-jų Lietuvos kūrėjų baldai, interjero aksesuarai, juvelyrika, stiklo objektai. Lietuvos dizaino forumas Grassi dizaino mugės lankytojams pristatė išskirtinai mugei kuruotą kolekciją „12 lietuviško dizaino kėdžių“. Šį neatsiejamą žmogaus daiktinės aplinkos elementą, kuris daugeliui dizainerių tampa kūrybiniu iššūkiu ir meistrystės įrodymu, kolekcijoje pristatė: Etc.etc. (EMKO), Dalius Razauskas (Kitaip), Justinas Žlioba, Marija Puipaitė (IDDO), Marija Ščerbakovaitė-Gruzbarzdė, Mindaugas Žilionis, MUISTA, Nauris Kalinauskas, Pušku pušku, Simonas Tarvydas (INDI), Sedes Regia, Žilvinas Stankevičius.
Tarptautinėje dizaino parodoje „Virtual Design Destination“ šių metų Londono dizaino festivalio metu (rugsėjo 12–20 d.) buvo demonstruojamas ir Lietuvos konceptualus dizainas – Audronės Drungilaitės sudaryta kolekcija, kurioje pristatyti Agnės Kučerenkaitės, Barboros Žilinskaitės, Evelinos Kudabaitės, Etc.Etc. Studio (Inesa Malafej ir Arūnas Sukarevičius), Marijos Puipaitės ir Vytauto Gečo, Monikos Gedrimaitės, Severijos Inčirauskaitės-Kriaunevičienės kūriniai. Nors be Lietuvos parodoje dalyvavo dar 13 šalių kuruotos dizaino, ypatingo dėmesio sulaukė būtent lietuvių dizainerių sukurti darbai. Marijos Puipaitės ir Vytauto Gečo bei Evelinos Kudabaitės darbai atsidūrė tokių svarbių dizaino ir interjero leidinių platformose kaip ELLE Decoration UK, Wallpaper Magazine, Dezeen, Design Anthology, dienraštyje „The Guardian“.
„Pasaulinė pandemija gerokai pakoregavo tarptautinių festivalių ir parodų kuratorių planus. Konceptualaus dizaino platformos ADORNO padiktuota naujos realybės tema išlaisvino fantaziją ir atvedė iki dar niekur nepatirto formato – siurealistinėje aplinkoje eksponuojamus dizaino objektus galima patalpinti ir savo namuose virtualios realybės pagalba , o patikusius daiktus įsigyti elektroninėje parduotuvėje“, – komentuoja kolekcijos kuratorė Audronė Drungilaitė.
VDA Dizaino inovacijų centro veikla
Vilniaus dailės akademijoje (VDA) įvyko dizainerio Giedriaus Paulausko dizaino tyrimo paroda „Laisvės kariai“. Jos komunikacija pelnė trečiąją vietą tarp geriausios renginių komunikacijos „PR Impact Awards 2020“ apdovanojimuose. Dar vienas šio dizaino tyrimo pasiekimas – tyrimui apibendrinti VDA Dizaino inovacijų centro išleistas leidinys pelnė „Gražiausios knygos“ premiją mokslinės, dalykinės knygos kategorijoje.
Pandeminiais metais VDA taip pat atidarė jubiliejinę, dešimtąją „Jaunojo dizainerio prizo 2020“ parodą.
Jos interjeras pelnė „Gero dizaino“ prizą interjero dizaino kategorijoje. „Jaunojo dizainerio prizo 2020” paroda pateko į „Dezeen“ virtualaus dizaino festivalį, kuriame eksponuojami 14 VDA absolventų darbai. Taip pat ši paroda kaip ir „Laisvės karių“ paroda dėl pandemijos perkeltos į virtualius turus. VDA Dizaino inovacijų centras pritraukė apie 0,2 mln. eurų investicijų į VDA atžalines įmones, plėtojančias pasaulinio lygio dizaino srities inovacijas.
Viešojo sektoriaus dėmesys dizainui
Pastarieji metai buvo aktyvus valstybės įmonių ir įstaigų prekės ženklų bei vizualinio identiteto atnaujinimų požiūriu. Įvaizdį keitė Lietuvos geležinkeliai (dabar – LTG), Lietuvos Energija (Ignitis), Vyriausybės strateginės analizės centras (Strata) ar Statistiskos departamentas, o Valstybinė mokesčių inspekcija žengė rimtą žingsnį į šimtams tūkstančių gyventojų kasmet aktualaus proceso tobulinimą.