Europoje jau kurį laiką vykstančios politinės kovos dėl didžiųjų technologijų bendrovių apmokestinimo įsibėgėja ir JAV.

Kaip rašo „The New York Times“, pagal Merilando valstijoje priimtą įstatymą, iš skaitmeninių reklamų, rodomų valstijos viduje, gaunamoms pajamoms, bus taikomas specialus mokestis. Bendrovės, kurios per metus surenka ne mažiau nei 100 mln., bet ir ne daugiau nei 1 mlrd. JAV dolerių pajamų, turės sumokėti 2,5 proc. skaitmeninių reklamų mokestį. Toms, kurios per metus uždirba daugiau nei 15 mlrd., šis mokestis sieks 10 proc. – kompanijos kaip „Facebook“ ir „Google“ ši rodiklį gerokai viršija.

Merilando valstija skaičiuoja, kad pirmais metais iš šio mokesčio turėtų surinkti apie 250 mln. JAV dolerių, kuriuos planuoja skirti valstijos mokykloms. Panašiu keliu bando eiti it kitos valstijos. Konektikute ir Indianoje įstatymų leidėjai jau yra pristatę sąskaitas, kaip turėtų būti apmokestinamos technologijų gigantės. Vakarų Virdžinijoje ir Niujorke procesas pernai įstrigo, tačiau svarstoma, kad po Merilando pavyzdžio jis vėl gali būti atnaujintas.

Šie žingsniai yra dalis vykstančių debatų apie išaugusią technologijų kompanijų galią ir jų atsakomybes. JAV teisėsaugos institucijos pernai iškėlė kelias bylas prieš „Facebook“ ir „Google“, Kongreso nariai siūlė įstatymų pakeitimus, reguliuojančius jų rinkos galią, tap pat įpareigojančius atsakingiau moderuoti turinį ir apsaugoti vartotojų privatumą.

Merilando naujasis įstatymas buvo priimtas atsižvelgiant ir į pandemijos metu pasikeitusias aplinkybes: kai darbas, pramogos ir komercija persikėlė į internetą, didžiųjų technologijų kompanijų pelnai įspūdingai išaugo, o miestų pajamos iš surenkamų mokesčių sumažėjo, tuo pačiu metu augant socialinių paslaugų poreikiui.

Tačiau naujuoju reguliavimu džiaugiasi ne visi. Silicio slėniui atstovaujantys lobistai, taip pat telekomunikacijų kompanijos ir vietinės žiniasklaidos priemonės teigia, kad šis mokestis galiausiai užgrius ant mažų verslų, kurie perka reklamas, ir jų vartotojų pečių.