„Ir kurtiniui aišku, kad čia nealkoholinė“, – skelbia „Čepkelių“ netrauktinės stendai. Šias reklamas galima rasti tiesiog gatvėse, tačiau nemažai kampanijos nuotraukų pasirodė ir socialiniuose tinkluose, kuriuose kilo diskusijos, ar tik nebus prasilenkta su draudimais.
Vertina, ar informacija klaidina vartotojus
NTAKD Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vyriausiasis specialistas Juozas Abramavičius, laikinai einantis skyriaus vedėjo pareigas, kalba, kad Departamentas vertina skleidžiamą informaciją, nes žinią apie alkoholio gamintojos „Vilniaus degtinės“ produkto reklamą gavo tik antradienio vakarą.
„Vertinsime, ar ji gali būti traktuojama kaip informacija, klaidinanti vartotojus, kai per nealkoholinį gėrimą gali būti reklamuojamas alkoholinis gėrimas. Panašių bylų Departamentas yra turėjęs, nenorėčiau vardinti gamintojų, bet esame nustatę pažeidimus. Departamentui reikia susidaryti bendrą vaizdą ir įvertinti visumą, kokia būtent informacija pateikiama ir kaip ji skleidžiama, koks yra reklamos užsakovo galutinis tikslas – ar išreklamuoti nealkoholinį gėrimą, ar per nealkoholinį reklamuoti alkoholinį gėrimą, nes žinome, kad yra analogas – „Čepkelių“ trauktinė. Siekdami reklamuoti naujieną, galimai reklamuoja ir alkoholinius gėrimus“, – situaciją aptaria specialistas.
Jeigu po Departamento vertinimo pažeidimas būtų nustatytas, tada būtų traktuojama, kad pasitelkus nealkoholinį gėrimą reklamuojamas alkoholinis, nes nesiskiria įpakavimas, ženklinimas, atsiranda tik mažomis raidėmis parašytas prierašas „nealkoholinis“. Tokiu atveju produkto gamintojo „Vilniaus degtinės“ lauktų bauda.
„Galimai būtų taikomas Alkoholio kontrolės įstatymo 29 str. I dalies pažeidimas. Iš tiesų iš „Čepkelių“ esame turėję ne vieną paklausimą, ką jie gali skleisti, o ko – ne, bet šįkart su mumis reklamos nederino. Bauda siektų nuo 2896 eurų iki 14 481 euro. Jeigu mes įvertintume, kad informacija galima pažeidžia įstatymą, prašytume kuo greičiau pašalinti visus stendus. Jeigu tyrimo metu jie bendradarbiautų, keistų gaminio pakuotę, ženklinimą, tada tikėtina būtų taikoma minimali bauda. Žinoma, svarbu, ar nebuvo pažeidimų iki tol“, – tikina Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vyriausiasis specialistas.
J. Abramavičius primena, kad po vertinimo seks tyrimas, tada bus priimami sprendimai ir visa tai užtruks. Pasak jo, per dieną ar dvi niekas nepaaiškės.
Pradėjo pilotinį projektą
Prancūzijos koncerno „Marie Brizard Wine & Spirits“ valdomos alkoholio gamybos bendrovės „Vilniaus degtinė“ generalinis direktorius Rokas Mituzas teigia, kad įmonė žengia į nealkoholinių gėrimų segmentą. Stipriųjų gėrimų gamyboje besispecializuojanti bendrovė pristatė pirmąją nealkoholinę netrauktinę su spanguolių sultimis.
„Pradėjus „Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ reklaminę kampaniją, viešoje erdvėje nuskambėjo socialinių tinklų žvaigždžių, Seimo narių komentarai apie tai, kad tai neva yra kitų nealkoholinių gėrimų gamintojų veiksmų atkartojimas. Socialiniuose tinkluose yra abejojančių ar tai yra realus parduodamas produktas.
Matydami nealkoholinių gėrimų reklamos tendencijas ir mes bandome žengti į šį segmentą. Šiuo metu pradėjome vykdyti pilotinį „Čepkelių nealkoholinės netrauktinės“ projektą, rinkai siūlome tik ribotą gėrimo partiją, kuri jau yra prieinama vartotojams. Įvertinę šio projekto sėkmę, priimsime sprendimus dėl tolimesnių savo verslo plėtros planų“, – pasakoja R. Mituzas.
Jis pastebi, kad įmonei tik pradėjus reklamos kampaniją viešojoje erdvėje iš karto kilo atgarsiai: „Nors mūsų veiksmai niekuo nesiskiria nuo pastarųjų kelių metų kitų industrijos žaidėjų veiksmų, tačiau būtent „Čepkelių nealkoholinė netrauktinė“ patraukė visuomenės dėmesį ir kelia diskusijas apie skirtingą alkoholinių gėrimų vertinimą.“
Pasak R. Mituzo, bendrovė supranta, kad Lietuvoje fermentuoti alkoholiniai gėrimai, pavyzdžiui, alus, dažnai yra vertinami visiškai kitaip nei kiti alkoholiniai gėrimai.
„Netgi Alkoholio kontrolės įstatyme natūralios fermentacijos gėrimams taikoma daugelis išimčių, kurios nėra analogiškai taikomos kitiems gėrimams. Todėl gaunama situacija kai iš esmės identiškus gėrimus (kurie turi identišką kiekį etilo alkoholio) teisės aktai traktuoja visiškai skirtingai. Tačiau, kalbant apie reklamos reguliavimą, Alkoholio kontrolės įstatymas nenustato jokių išimčių, todėl tikimės, jog „Čepkelių nealkoholinę netrauktinę“ valstybės institucijos vertins taip pat, kaip ir kitus nealkoholinius gėrimus“, – dėsto jis.
Pasak agentūros „Nova Media“ partnerio Arijaus Katausko, ši situacija juokinga, nes tebuvo laiko klausimas, kai kas nors – iš vienos pusės – išdrįs parodyti alkoholio reklamos ribojimus būtent šitaip, iš kitos pusės – visos rinkos elgesio neadekvatumą.
„Įstatymas turi pakankamai griežtus ribojimus. Tie prekes ženklai, kurie tikrai neturi galimybės sužaisti tokio žaidimo bei pasakyti, kad jie nealkoholiniai, yra labai apriboti. Savo ruožtu tam, ką pastaruoju metu mes matome aplinkui, čia yra vyšnia ant torto, kuri tikriausiai gerai apmąstyta ir paties prekės ženklo. Jie žinojo, kad galbūt bus įvairių šio reikalo sprendimų, todėl tai, kaip ir minėjau, vyšnia ant torto“, – sako komunikacijos ekspertas.
Be to, A. Katauskas pabrėžia, kad kalbant apie „Čepkelių“ netrauktinės situaciją sunku pasakyti, ar tai pavyzdys prekės ženklo, kuris ieško, kaip apeiti draudimus, ir galiausiai tai padarė, ar veikia kitos priežastys: „Kitaip kaip tik juokingos šios situacijos aš nevadinčiau.“
„Apie tai, kad visi gėrimai patapo nealkoholiniais ir sėkmingai reklamuojasi, nors įstatymas lyg ir draudžia alkoholiams tai daryti, mes kalbėjome gana seniai. Dabar pasekmės bus rimtos visai rinkai, nes anksčiau ar vėliau pasisakyti turės ir atsakingos institucijos, pavyzdžiui, Seimas.
Matysime arba bandymus griežtinti, arba kils mintys liberalizuoti komunikaciją šioje rinkoje. Bet kad dabar nebebus taip, kaip buvo iki šiol – tai, manau, aišku. Ypač kai rimtieji alkoholiniai gėrimai staiga tampa nealkoholiniais“, – aiškina agentūros „Nova Media“ partneris.
A. Katauskas sako dar nežinantis, ar čia reklamuojamas jau į rinką išleistas produktas, o gal tokio visai nėra ir nebus: „Įdomu, ar tai bus pavyzdinis įstatymo apėjimas ir kartu „trolinimas“ visų kitų prekės ženklų, kurie buvo alkoholiniai ir patapo nealkoholiniais. Pažiūrėsime, ką sakys gamintojas, ar jie išleis tokį gaminį, ar išlaikys poziciją, kad tai buvo tiesiog pirminė kampanija prieš gėrimo išleidimą į rinką.“
Anot komunikacijos specialisto, Alkoholio kontrolės įstatymo marazmo fone ši reklama atrodo gerai ir parodo ne tik produktą ar gamintoją, kurie, žinoma, sulaukė nemažai dėmesio.
„Nenustebčiau, kad prekės ženklas norėjo parodyti, jog rinkoje ir jos reguliavime vyrauja absurdas. Nenustebčiau ir dėl to, kad jie norėtų tokios pozicijos laikytis viešojoje erdvėje. Tai pavyzdys, kaip prekės ženklas sureagavo, nes netgi jų lauko reklamos žinutė provokuoja pagalvoti apie esamą situaciją. Prekės ženklas išlošė žinomumo ir matomumo“, – pažymi A. Katauskas.
Sveikina kūrybiškumą
Verslininkas Liudvikas Andriulis savo socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje taip pat pasisakė apie „Čepkelių“ netrauktinės reklamą. Jis palaikė reklamos idėją primindamas, ką daro kiti alkoholinių gėrimų gamintojai.
„Negaliu nustoti linksmintis matydamas davatkinį triukšmą, kurį sukėlė „Vilniaus degtinės“ nealkoholiniai „Čepkeliai“. Veidmainiai jūs – kai žiūrit krepšinį su nealkoholiniu „Švyturiu“, tai viskas Ok. Kai influencinat nealkoholinį kokį ten „Go“ gėrimą, irgi viskas ok. O čia va, matote, „Čepkelius“ išdrįso taip pat reklamuoti. AAAA! Cinizmas! Įstatymų apėjimas! O ką? Jei alui galima, tai ir „Alitai“ galima, ir „Vilniaus degtinei“ galima. Man labai patinka“, – rašė jis.
Be to, pridūrė L. Andriulis, kad pasisako už visus metodus, kurie apeina Sveikatos apsaugos ministro Aurelijaus Verygos siūlymus: „Palaikau visus Lietuvos alkoholio gamintojus, prekybos tinklus, kurie kūrybiškai sugalvoja akcijas, ir labai užjaučiu gerų, brangių gėrimų importuotojus, gamintojus ir vartotojus.“