„Visuomenės požiūrį ir santykius su konkrečia organizacija lemia aštuonios atributų grupės: nuo produktų kainos ir kokybės, įmonės rezultatų ir valdymo, sąžiningumo, pilietiškumo, darbdavio politikos iki inovatyvumo bei pagalbos Ukrainai. Įmonės, kurios aktyviai dalyvauja minėtuose pokyčiuose ir kryptingai veikia šiose aštuoniose grupėse, sugeba išlaikyti savo aukštas pozicijas indekse. O kai kurioms netgi pavyksta ištrūkti iš neigiamų stereotipų pančių, kurie jas ilgą laiką tempė žemyn“, – teigia Rūta Gaudiešienė, bendrovės „Civitta“ partnerė, marketingo ir rinkos tyrimų ekspertė.
Kiek geležiniai su reputacija susijusių stereotipų pančiai – naujausiame tyrime šiemet keltas klausimas, mat pastebima, jog vis tik dažniausiai įmonių bei organizacijų reputaciją stipriai nulemia vos keli atributai, kurie „timpteli“ reputacijos vertintojų nuomonę ir apie likusiuosius. Vienas labiausiai reputaciją lėmusių atributų pastaraisiais metais buvo inovatyvumas. Kopti aukštyn organizacijoms padėjo ir aiškiai suformuoti tvarumo orientyrai ir įgyvendinama ESG strategija.
„Inovatyvumas susieja įmones ar organizacijas su išskirtinumu, augimo potencialu, tobulėjimu. Visuomenės nariai, kurie nori laikyti save inovatyviais, ima save tapatinti su šia savybe pasižyminčiais prekių ženklais, iniciatyvomis, vertybėmis ir tikslais. Tai viena iš svarbių priežasčių, kodėl savo veiklą su šiuolaikinėmis technologijomis susiejusios ir į inovacijas investuojančios įmonės bei organizacijos šiemet užima aukštas pozicijas Reputacijos indekse“, – pastebi R. Gaudiešienė.
Pasak jos, inovatyvumas yra tas jau nebe slaptas reputacijos „ingredientas“, su retomis išimtimis stipriai lemiantis daugumos įmonių bei organizacijų reputaciją – tiek privataus, tiek viešojo sektoriaus. Tačiau istoriškai pastebima, jog skaidant visuomenę į atskiras grupes, atsiranda ir kitų rodiklių. „Visuomenė nori produktų už gerą kainą. Nuomonių lyderiai stebi, ar verslai yra sąžiningi ir augina šalies ekonomiką. O sprendimų priėmėjai – kiek verslas tinkamai valdomas, rūpinasi gamta ir žmonija“, – vardina „Civitta“ partnerė.
Atliekant Lietuvos reputacijos indekso tyrimą nuomonės lyderių bei sprendimų priėmėjų buvo klausta, su kokiais didžiausiais iššūkiais šiuo metu susiduria šalies įmonės bei organizacijos, kokios aktualijos buvo įtrauktos į jų darbotvarkę 2024 metais. Besitęsiantis karas Ukrainoje, ekonominis neapibrėžtumas ir rinkimų atnešamas populizmas bei pokyčiai – svarbiausiųjų trejetas.
„Po didelių įvykių šiuo metu visuomenėje dabar ieškoma stabilumo ir pozityvumo ženklų. Labiau pastebimos tampa organizacijos ir prekių ženklai, kurie komunikuoja atsparumą iššūkiams, laikosi nuoseklių visuomeniškų pozicijų, kasdieniuose dalykuose randa įkvėpimo šaltinių savo auditorijoms“, – pastebi Raminta Rimkienė, komunikacijos paslaugų agentūros „Fabula Rud Pedersen Group“ direktorė ir partnerė.
Aukščiausius Lietuvos reputacijos indekso tyrimo įvertinimus šiemet pelnė ilgametė indekso lyderė „Thermo Fisher Scientific Baltics“, antrą vietą užėmė „Tesonet“, o į trečią pateko naujas tyrimo dalyvis – bendrovė „Surfshark“.
Duomenų analizės kompanijos „Repsense“ apdovanojimas „Metų online reputacija“ privačiame sektoriuje atiteko bendrovei „Hostinger“, „Metų online reputacija“ viešajame sektoriuje – „Invega“. „Metų taikliausios online komunikacijos“ titulas skirtas prekybos tinklui „Lidl“.
Verslo ir viešojo sektoriaus Reputacijos indekso tyrimą atlieka konsultacijų ir verslo valdymo paslaugų bendrovė „Civitta“, kartu su komunikacijos agentūra „Fabula Rud Pedersen Group“, Lietuvos marketingo asociacija LiMA, savanoriška, nepriklausoma didžiausių ir aktyviausių Lietuvos ekonomikos investuotojų verslo asociacija Investuotojų forumu, Lietuvos startuolių asociacija „Unicorns Lithuania“ ir duomenų analizės kompanija „Repsense“.
Renginio tiesioginės transliacijos vaizdo įrašą iš ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto galima pasižiūrėti portale Delfi.lt. Išsamesni tyrimo rezultatai – Reputacijosindeksas.lt.
Geriausią reputaciją turinčios šalies įmonės ir organizacijos 2024 m.
Geriausios reputacijos lyderių trejetas 2024 m.:
Medicinos ir mokslo įrangą gaminanti įmonė „Thermo Fisher Scientific Baltics“
Verslo akseleratorius „Tesonet“
Virtualių privačių tinklų (VPN) sprendimų startuolis „Surfshark“
Metų reputacija viešajame sektoriuje – užsienio investicijų plėtros agentūra „Investuok Lietuvoje“.
Metų reputacija visuomenės kategorijoje – vaistinių tinklas „Camelia“.
Metų reputacija nuomonės formuotojų kategorijoje – medicinos ir mokslo įrangą gaminanti įmonė „Thermo Fisher Scientific“.
Didžiausias teigiamos reputacijos šuolis – LTG.
Metų reputacija – medicinos ir mokslo įrangą gaminanti įmonė „Thermo Fisher Scientific“.
Duomenų analizės kompanijos „Repsense“ apdovanojimai (analizuojamas laikotarpis 2023 m. kovas – 2024 m. kovas):
„Metų online reputacija“ privačiame sektoriuje – interneto svetainių prieglobos bendrovė „Hostinger“,
„Metų online reputacija“ viešajame sektoriuje – valstybės įsteigta finansų įstaiga „Invega“,
„Metų taikliausia online komunikacija“ – prekybos tinklas „Lidl“.
Daugiau apie Reputacijos indekso tyrimą
Reputacijos indekso tyrimas – išsamiausias ir objektyviausias sociologinis tyrimas Lietuvoje, leidžiantis geriau suprasti sprendimus priimančių asmenų, nuomonės lyderių bei visuomenės nuomonę apie didžiąsias privataus ir viešojo sektoriaus organizacijas.
Iš viso į Lietuvos reputacijos indekso tyrimą 2024 metais buvo įtraukta: 56 verslo įmonės iš 10 sektorių ir 14 politiką formuojančių investavimo ir priežiūros institucijų.
Atliekant reputacijos tyrimą buvo apklausta 1910 respondentų, suskirstytų į tris grupes: 1 253 plačiosios visuomenės atstovas, 331 nuomonės lyderiai (ekspertai, tinklaraštininkai, žurnalistai ir t. t.) ir 326 sprendimų priėmėjai (didžiausių Lietuvos įmonių vadovų, verslo organizacijų arba asociacijų vadovų, politikų, žiniasklaidos savininkų, ambasadorių ir t. t.).
Tyrime analizuojamas respondentų požiūris į įmonę, instituciją, įstaigą – ar ji suvokiama, kaip turinti gerą reputaciją, ar ji yra mėgstama, ar ja pasitikima. Taip pat tiriami 8 svarbiausi reputacijai įtaką darantys atributai: produktų ir paslaugų kaina bei kokybė, rūpestis darbuotojais, verslo sąžiningumas, vadovų elgsena ir verslo valdymas, pasiekimai ir augimas, socialinė atsakomybė, inovatyvumas ir pagalba Ukrainai.