Apklausoje buvo teiraujamasi, kokios darbdavio savybės svarbios bei kur darbuotojai ieško informacijos apie potencialius darbdavius. Nagrinėjant rezultatus buvo domimasi, kuo IT srityje dirbantys respondentai skiriasi nuo kitų sektorių darbuotojų, kaip juos veikia naujos darbo rinkos tendencijos, pavyzdžiui, rūpinimasis emocine sveikata.

Tinkamas darbas – ne vien pagal atlyginimą

Pasiteiravus, kokiomis savybėmis turėtų pasižymėti jiems tinkamas darbas, 9 iš 10 apklaustųjų atsakė, kad jiems svarbus patrauklus atlyginimas. Tokios nuomonės laikėsi tiek IT srityje dirbantys, tiek kitų sričių darbuotojai.

Greta atlyginimo svarbiausių darbdavio savybių sąraše atsidūrė pagarba darbuotojui, kompetentingas tiesioginis vadovas, galimybė tobulėti profesinėje srityje, lankstus darbo grafikas bei galimybė dirbti iš namų. Automatizuotos rinkodaros platformą vystančio startuolio „Omnisend“ darbdavio prekės ženklo vadovė Živilė Brazė pastebi, kad lankstumo svarba jau kurį laiką išlieka vienu iš pagrindinių kandidatų lūkesčių.

Jeigu darbuotojas yra aktyviai įsitraukęs į organizacijos darbus, komandinę veiklą ir atsakingai žiūri į organizacijos keliamus tikslus, patikėti jam pačiam planuoti darbo dieną yra racionalu.
Ž. Brazė

„Praktiškai visi darbdaviai yra orientuoti į rezultatą, o ne darbo valandas. Jeigu darbuotojas yra aktyviai įsitraukęs į organizacijos darbus, komandinę veiklą ir atsakingai žiūri į organizacijos keliamus tikslus – patikėti jam pačiam planuoti savo darbo dieną yra racionalu. Tam įtakos turėjo ir pandemija. Jos metu būti lankstesniems prireikė tiems darbdaviams, kurie anksčiau siekė darbą organizuoti išimtinai tik biuruose. Tyrimas patvirtina, kad dabar lankstumas įsitvirtino kaip tech rinkos standartas“, – sako Ž. Brazė.

Atkreipia dėmesį į krūvį bei rūpinasi savijauta

Pusė tyrime apklaustų IT specialistų minėjo, kad svarbi patrauklaus darbdavio savybė – puikiai paskirstytas darbo krūvis. Ieškoti balanso tarp darbo ir poilsio bei rūpintis emocine sveikata – pastaraisiais metais darbo rinkoje stebima tendencija.

Jurgita Račkytė-Vilimė

Tai patvirtina ir rinkos tyrimų bendrovės „Kantar“ pranešime „Ką vertina darbuotojai, ir ką komunikuoja darbdaviai“ pateikiami Lietuvos dirbančiųjų įsitraukimo tyrimo duomenys. Dešimties geidžiamiausių motyvacinių priemonių sąraše – ir lankstaus darbo grafiko, ir papildomų laisvadienių poreikiai. Net 86 proc. apklaustųjų mano, kad darbdavys turi rūpintis darbuotojų emocine sveikata.
„Lietuvos dirbančiųjų įsitraukimo tyrimas atskleidė, kad rūpinimasis komandos emocine sveikata įsitvirtina kaip vienas iš svarbių teigiamai vertinamo darbdavio elgesio elementų. Devyni iš dešimties sutinka, kad rūpestis darbuotojų emocine sveikata pagerina ir darbdavio įvaizdį“, – sakė „Kantar“ rinkos tyrimų ir įžvalgų vadovė Jurgita Račkytė-Vilimė.

Dešimties geidžiamiausių motyvacinių priemonių sąraše – ir lankstaus darbo grafiko, ir papildomų laisvadienių poreikiai.
J. Račkytė-Vilimė

Paveikiausiomis priemonėmis darbuotojų emociniam atsparumui didinti Lietuvos dirbantieji laiko žaliąsias, poilsio ir sporto zonas darbo erdvėse, komandos stiprinimo renginius, pokalbius emocinės sveikatos temomis komandose, taip pat tyrimus, matuojančius emocinę darbuotojų pusiausvyrą ar psichosocialinius profesinės rizikos veiksnius.

Išsiskyrė požiūriu į kolegas

Labiausiai apklaustų IT sektoriaus darbuotojų nuomonės išsiskyrė iš kitų kalbant apie kolegų profesionalumą.

Tech sektoriaus respondentai dažniau minėjo profesionalius kolegas kaip svarbią darbdavio savybę. Galimybė mokytis ir tobulėti aktuali tiek IT, tiek kitų sektorių darbuotojams, dalyvavusiems apklausoje. Nuolat besikeičiančiame technologijų pasaulyje mokymasis iš kolegų turi išties didelę reikšmę. Apie kolegų gebėjimus dažnai teiraujasi ir „Omnisend“ kandidatai. Esame priėmę sprendimą samdyti tik savo sričių ekspertus, todėl net 70 proc. su produkto vystymu dirbančių kolegų yra itin patyrę“, – sako Ž. Brazė.

Živilė Brazė

Respondentams, dirbantiems kituose sektoriuose, svarbesnis faktorius buvo kolegų draugiškumas.
Programuotojai ir inžinieriai, dažniau dirbantys nuotoliniu būdu, draugiškumą mini rečiau. Jį aukštai vertinančių IT specialistų skaičius taip pat sumažėjo lyginant su 2021 m. atlikta apklausa.

Sulaukia žinučių, įsiklauso į rekomendacijas

Keičiantis darbo rinkai, kinta ir jos dalyvių įpročiai. Šiandien su potencialiais darbdaviais galima bendrauti ne tik išsiunčiant CV pagal skelbimą – kandidatams verslai kur kas labiau prieinami. Kreiptis į įmones socialiniuose tinkluose jau įprasta, o apie jas sužinoti daugiau galima naudojantis paieška internete bei atsiliepimų portalais.

„Omnisend“ apklausos duomenimis, IT respondentai dažniau nei kiti minėjo, kad potencialūs darbdaviai su jais susisiekė tiesiogiai. Taip pat, apklausti IT sektoriaus darbuotojai dažniau nei kiti kaip svarbų informacijos apie potencialius darbdavius šaltinį minėjo socialinius tinklus.

Nuolat besikeičiančiame technologijų pasaulyje mokymasis iš kolegų turi itin didelę reikšmę.
Ž. Brazė

„Tai atsispindi ir samdant darbuotojus – daugiausia kandidatų kreipiasi per „LinkedIn“. Per šį socialinį tinklą proaktyviai į specialistus kreipiamės ir mes. Taip pat labai džiugu, kad nemažai darbuotojų galime rasti per rekomendacijas, padedami esamų darbuotojų, kurie kviečia prie komandos prisijungti pažįstamus specialistus“, – sakė Ž. Brazė.

Rekomendacijos, pažįstamų žmonių pasakojimai buvo svarbūs ir IT, ir kitiems apklaustiems specialistams. Jie gali padėti darbuotojams ir darbdaviams mažiau spėlioti, kaip atrodys bendras darbas bei skatina abi puses rūpintis puikia reputacija.

Darbdavio įvaizdžio tyrimą UAB „Omnisend“ užsakymu 2022 m. lapkričio mėn. atliko KOG institutas. Internetu apklausti 201 aukštąjį išsilavinimą turintys 20-45 m. ekonomikos, pardavimų, finansų, IT ir kt. sričių specialistai iš 5 didžiųjų Lietuvos miestų.

„Omnisend“ pelnė „Metų startuolio“ titulą „Startup Lithuania“ ir Vilniaus miesto savivaldybės organizuojamuose apdovanojimuose. Įmonės paslaugomis naudojasi daugiau kaip 80 tūkst. klientų 130-tyje šalių.

Lietuvos darbuotojų įsitraukimo 2022 tyrimas „Kantar“ iniciatyva atliktas 2022 m. birželio mėn., apklausti 504 dirbantys,16-75 m. amžiaus respondentai Lietuvoje.