Prekybos centro lankytojai kviečiami išvysti šį kūrinį ir atkreipti dėmesį į jame paslėptas detales: Gedimino pilies bokštą, kaukiantį geležinį vilką, Katedros varpinę. Planuojama, kad kartu su atnaujinimo darbais ateityje prekybos centre bus galima išvysti ir daugiau skirtingų menininkų darbų, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Kūrinio idėją padiktavo pati erdvė
Piešiniu, kurį sukūrė ukrainiečių kilmės menininkas Artur Širin–Ettoja, prekybos centro „Panorama“ lankytojai gali grožėtis jau nuo Kalėdų. Šio menininko kūrinys iš abiejų pusių, tiek eskalatoriumi kylant į prekybos centro parduotuves, tiek leidžiantis į požeminę automobilių stovėjimo aikštelę, pagyvino iki tol buvusias pilkas sienas ir tapo svarbiu šios erdvės akcentu.
Anot menininko, kūrinį įkvėpė prekybos centro stilistika ir pačios erdvės padiktuotos taisyklės. „Man svarbu, kad kūrinys ne šiaip sau būtų nupieštas ant sienos, bet ir derėtų prie aplinkos bei maksimaliai į ją integruotųsi. Piešinius man patinka formuoti, atsispiriant nuo toje erdvėje matomų tekstūrų, paviršiaus diktuojamos ritmikos, jos įskilimų ar faktūrų. Tuščias sienas, ant kurių buvo galima kabinti reklamas, buvo nuspręsta išnaudoti prasmingiau. Piešinys padėjo sukurti vientisumą su šalia prekybos centro esančia požemine pėsčiųjų perėja ir joje išpieštais grafičiais bei gatvės menu. Kartu šis piešinys apjungė ir į miestą įsiliejančio prekybos centro veidą bei grįžimą iš jo atgal į miesto šurmulį“, – pasakoja menininkas Artur Širin.
Norėdamas išlaikyti ryšį su prekybos centro fasadu, idėjos išpildymui piešinio autorius pasirinko ryškias spalvas. „Kūrinyje taip pat palikau daugybę detalių – eskalatoriumi iš požeminės aikštelės kildami į prekybos centrą žiūrovai pamatys paslėptus, bet gerai atpažįstamus logotipus ir tai, ko ieško ateidami apsipirkti bei praleisti laiką „Panoramoje“, o leisdamiesi atgal į požeminę aikštelę išvys gerai atpažįstamus Vilniaus elementus – Gedimino pilies bokštą, prokuratūros pastatą, kaukiantį geležinį vilką ar Katedros varpinę. Taip simboliškai primenamas sugrįžimas į miestą“, – kūrinio idėją aiškina Ettoja.
Kūriniui nupiešti prireikė 9 naktų
Menininkas pripažįsta, kad nors jam yra tekę kurti įvairiose erdvėse – ant pastatų sienų, jų viduje ar koridoriuose – pirmą kartą jis piešė ant nelygios žemės. „Esu turėjęs įvairių projektų, o iššūkių atsiranda su kiekviena erdve, tačiau šiuo atveju reikėjo sugalvoti, kaip patogiai prieiti prie sienų. Tai nebuvo lygi vieta, ant pasviros plokštumos juk nepastatysi kopėčių, todėl teko išsimatuoti pasvirimo kampą bei konstruotis specialią platformą, kurią vėliau atsivežiau ir ant jos stačiau papildomas kopėčias ir taip piešiau“, – sudėtingą įgyvendinimo procesą prisimena A. Širin.
Kūriniui įgyvendinti menininkui prireikė net 9 naktų. Piešinį jis tapė pasibaigus prekybos centro darbo valandoms, kai pastatą palikdavo paskutiniai pirkėjai bei parduotuvių darbuotojai: „Kiekvieną vakarą, lygiai 11 valandą, atvažiuodavau į „Panoramą“. Apsaugos darbuotojas išjungdavo eskalatorių takelius ir aš pradėdavau savo darbus. Piešdavau iki 5-6 valandos ryto kasnakt. Nors atrodytų, kad šis darbas turėjo būti vienišas, tuo pat metu pastate vyko ir kitų darbų, tad sulaukdavau žiūrovų, turėjau ir trumpų pašnekesių.“
Sukurtam piešiniui A. Širin panaudojo apie septynis litrus dažų bei kitaip nei gatvės mene, jį nutapė su teptukais ir voleliais: „Nors piešdamas ant pastatų kūrinio eskizo perkėlimui dažniausiai naudoju projektorių, šioje erdvėje vietos tam neturėjau, tad piešinio perkėlimui ant sienos teko naudoti paprastą pieštuką ir liniuotę. Siekiau tikslumo, todėl labai džiaugiuosi galutiniu projekto rezultatu.“
Kūrinys atliepia ir „miestas mieste“ konceptą
Pasak prekybos ir laisvalaikio centro „Panorama“ vadovės Birutės Kalanovaitės, šio kūrinio atsiradimas susijęs ne tik su noru pagyvinti erdvę, bet ir su bendru prekybos centro atnaujinimo projektu. Pradėjęs dar 2021 metais, prekybos centras nuosekliais etapais lankytojams pristato Švedijos architektų sukurtą „miesto mieste“ konceptą.
„Po prekybos centro stogu siekiame turėti patogią ir funkcionalią erdvę, kurioje vietos turėtų ne tik skirtingi prekybininkai, bet ir įvairūs kūrėjai. Kita vertus, „Panorama“ yra ir Vilniaus dalis bei vienas iš miesto traukos centrų. Į prekybos centrą lankytojai patenka iš šurmuliuojančių gatvių, pro požeminę aikštelę ar pėsčiųjų perėją, kurioje dėmesį iškart atkreipia spalvingi grafičiai. Todėl ir į prekybos centrą norėjome įnešti ryškių detalių bei akį traukiančių miesto akcentų. Pirmiausia mūsų tualetų erdvėje atsirado stilizuoti, barokinio Vilniaus įkvėpti bei purškiamais dažais užspalvinti paveikslai, kurių idėja kilo mūsų atnaujinimo projekto partneriams iš Švedijos. O dabar turime dar vieną stiprią sąsają su miestu – čia gyvenančio menininko Ettoja kūrinį, konceptualiai išpildantį ir „miesto mieste“ idėją“, – teigia B. Kalanovaitė.
„Panoramos“ vadovė tikisi, kad ateityje, kartu su prekybos centro rekonstrukcijos darbais, prekybos centre bus galima išvysti ir daugiau skirtingų Vilniaus bei visos Lietuvos menininkų darbų.