Jūrate, tikėtina, kad pakuočių dizaino mados, kaip ir kitos, keičiasi reguliariai. Kaip dažnai šioje srityje atsiranda naujos tendencijos? Kas jas lemia?

Įtakos naujoms tendencijoms turi begalė skirtingų faktorių, tarp kurių – ne tik augantis vartotojų dėmesys tam tikroms temoms, pavyzdžiui, natūralumui ar tvarumui, bet ir demografiniai aspektai: visuomenės senėjimas, kartų kaita ir kita. Žinoma, dalis tendencijų šioje srityje yra ilgaamžės – metai iš metų kūrėjai gręžiasi į minimalizmą, nostalgiją ar autentiškumą.

Vis dėlto kuriant produktų pakuotes vadovautis vien tendencijomis ar madomis nėra teisinga. Sėkmingas pakuotės dizainas padeda stiprinti prekės ženklo išskirtinumą ir pirmiausia turi atitikti gaminio pozicionavimą, paskirtį, pagrindines savybes, taip pat vartotojo lūkestį. Juk pakuotė – tai gaminio veidas, turintis padėti išsiskirti iš konkurencinės aplinkos ir tuo pačiu išlikti aktualiu ir šiuolaikišku. Jei kuriant produktų pakuotes būtų paisoma vien dizaino tendencijų, labai greitai visos prekės imtų atrodyti itin panašiai, ir vienintelis argumentas pirkti vartotojui teliktų kaina.

Kokios pagrindinės pakuočių dizaino tendencijos vyrauja šiuo metu?

Kaip ir kitose srityse, pakuočių dizaino tendencijoms taip pat didelę įtaką padarė pandemija – vis dažniau produktų pakuotėse imta vaizduoti tai, ko negalime patirti dėl karantino suvaržymų. Pavyzdžiui, itin daug alaus, kokteilių, vynų ar kitų gėrimų pakuočių papuošė palmės, atostogų vaizdai ir kita. Ir mes patys, kurdami vieną iš riboto leidimo produkto pakuočių, tokią tendenciją atspindėjome. Be to, anksčiau vyravusią pastelinių spalvų tendenciją vėlei pakeitė itin ryškios spalvos. Manau, tai taip pat siejasi su esama situacija – visi išsiilgo ryškių, naujų pojūčių. Taip tendencijos ir gimsta – pajautus, kas aktualu, norisi tai atspindėti. Ir nebūtinai vaikantis madų – kartais tiesiog netyčia prie jų pritapus.

Vienas naujausių jūsų komandos darbų – atnaujintos nealkoholinio „Gubernijos“ alaus pakuotės. Kaip atrodė jų kūrimo procesas?

Kurdami nealkoholinio „Gubernijos“ alaus pakuotes siekėme kelių tikslų. Kadangi mūsų alaus šeima nemaža, visų pirma norėjome, kad vartotojas greitai, lengvai ir aiškiai suprastų, kokius tiksliai gaminius jam siūlome. Vienas iš „Gubernijos“ prekės ženklo bruožų yra paprastumas ir nuoširdumas, todėl nesiekėme užburti vartotojo negirdėtais terminais ar apsunkinti įmantriomis formuluotėmis. Priešingai – gėrimus pavadinome taip, kaip įprasta, žinoma ir patogu vartotojui. Taip pat ir su pakuočių spalvomis – jas rinkome tradicines, būdingas konkretiems produktams. Galiausiai, siekėme išskirtinumo, todėl pakuotėse matoma nemažai unikalių elementų. Pavyzdžiui, išskirtinės formos logotipas, ranka pieštos iliustracijos, simbolika – antai saulės spinduliai, matyti pakuotėje, mintimis kelia į Saulės miestą – Šiaulius, iš kurio ir kilo nealkoholinis „Gubernijos“ alus.

Atnaujintos nealkoholinio "Gubernijos" alaus pakuotės

Kokios tendencijos, ypatybės būdingos šiuo konkrečiu atveju?

Pastarieji metai visiems tapo tikru iššūkiu – keitėsi gyvenimo būdas, įpročiai, įsivyravo suvaržymai ir naujos taisyklės. Žmonės įgavo žymiai daugiau laiko sau – galėjo pergalvoti savo kasdienybę, vertybes. Galima numanyti, kad būtent todėl nostalgijos pojūtis pakuočių dizaine tapo jaučiamas dar geriau nei anksčiau. Tokia emocija tiko ir nealkoholiniam „Gubernijos“ alui, verdamam seniausioje lietuviškoje darykloje, kuri įdomi ir turtinga savo istorija bei indėliu į bendruomenės gerovę.

Be to, kuriant pakuotę visada labai svarbu rasti braižą, stilių, būdingą išimtinai tavo prekės ženklui. Tai gali būti simboliai, spalvos, unikalūs šriftai, iliustracijos ar net žmonės. Taip kuriamas prekės atpažįstamumas, ilgainiui įtvirtinamas vartotojo pasąmonėje. „Gubernijos“ darykla didžiuojasi savo kilme, savo miestu, todėl pakuotėse taip pat matomas autentiškumą žymintis motyvas, atliepiantis dar vieną ilgalaikę tendenciją. Minėti saulės spinduliai laikomi vienu seniausių simbolių Lietuvoje, kas, be nuorodos į kilmę, gražiai siejasi su faktu, kad „Gubernija“ yra seniausiai veikianti darykla.

Kiek skirtingų sričių specialistų reikalinga sukurti ir realizuoti naują gaminio pakuotę? Kokie tai specialistai?

Efektyviai ir efektingai pakuotei sukurti reikia skirtingų sričių specialistų – nuo rinkodaristų ir technologų iki dizainerių, iliustratorių, tekstų kūrėjų, vertėjų. Pirmiausia yra formuojama kūrybinė užduotis – aprašomas prekės ženklo pozicionavimas, tikslinis vartotojas, jo lūkesčiai, vertybės, teikiama produktų šeimos vizija, kartais net keleriems metams numatyta prekės ženklo architektūra, išskirtinumai. Toliau kalba pasisuka apie dizainą. Įprastai paruošiamos kelios produktų dizaino vizijos, iš kurių pasirenkama ir tobulinama viena. Mūsų atveju prireikė ir iliustratoriaus Rimo Valeikio pagalbos, nes norėjome unikalaus, savito sprendimo. Galiausiai, paskutiniame etape laukia tekstų rašymas, vertimai, ženklinimo sutvarkymas. Pakuotė turi būti ne tik graži, bet ir atitikti visus teisinius reikalavimus, pateikti vartotojui svarbią informaciją.

Kas, šiuo konkrečiu Gubernijos atveju, prisidėjo prie kūrimo proceso?

Iškart žinojome, kad seniausios lietuviškos daryklos produktų portfelio atnaujinimą tikrai darysime išvien su Lietuvos dizaineriais. Juk ir naujasis nealkoholinio „Gubernijos“ alaus šūkis – „Už savus!”. Šį didelį ir tikrai pilną iššūkių projektą kūrėme kartu su ilgamečiais partneriais – dizainere Asta Kaušpėdaite iš „Studija Creata“ ir iliustratoriumi Rimu Valeikiu. Kartu su šiais ekspertais jau esame įveikę ne vieną iššūkį, todėl mus sieja gilus tarpusavio supratimas ir bendrystės jausmas.

Vis dažniau pakuotėms kurti pasitelkiamos skirtingos inovacijos. Kokios naujienos šioje srityje dabar skinasi kelią pasaulyje?

Vis dažniau dėmesys skiriamas personalizacijai, tvarumui, vadinamajai „unboxing“ (liet. Išpakavimo) patirčiai. Vartotojas darosi vis labiau išrankus, dažniau nori asmeninio dėmesio, intrigos, nuostabos. Tuo pačiu dažnas siekia gyventi sveikiau, natūraliau, rūpinasi ne tik savimi, bet ir aplinka, visuomene, planeta.

Kaip pamatuoti naujos produkto pakuotės sėkmę? Ar tai – vien pardavimų rodikliai, o gal yra ir kitų kriterijų?

Be abejo, pagrindinis rodiklis visada bus augantys pardavimai. Tačiau graži pakuotė niekada nenudirbs viso darbo – tikslui pasiekti reikalingos visos priemonės: tikslinga produkto paskirtis, skonis, kainodara, distribucija, komunikacija. Įvertinti dizainą gali būti pasitelkiami vartotojų tyrimai, grūdus nuo pelų padeda atskirti pakuočių dizaino konkursai. Vis dėlto geriausias įvertinimas – iš lūpų į lūpas sklindančios istorijos. Dažnai juokaujame, kad produktas turi atrodyti „instagramiškai“, –skatinti vartotojo norą pasidalinti produktu su kitais, pavaišinti svečius.