Remiantis žiniasklaidos planavimo agentūrų pateiktais skaičiais apie kitus interneto kanalus ir Interneto žiniasklaidos asociacijos pateiktu banerinės reklamos ir turinio rinkodaros rinkos dydžiu, „Kantar“ skaičiuoja, kad visai tradicinių medijų ir interneto kanalų (įskaitant socialius tinklus, paieškos sistemas, nuomonės formuotojus) Lietuvoje 2023 metais reklamai buvo skirta 192 mln. eurų.

„2024-aisiais reklamos paklausa rinkoje išliks didelė“, – prognozuoja „Kantar“ media ir reklamos monitoringo tyrimų vadovė Giedrė Juronienė, – konkurenciją dėl reklamos lems ne tik pokytis tarp rinkos dalyvių, ateinantys rinkimai, bet ir komunikacija pagrindinėse sporto transliacijose. O pasiūlos ribos televizijoje leis prioretizuoti reklamos pirkimą kitose medijose.”

Ekspertės teigimu, reklama augs panašiu tempu kaip prognozuojamos vidaus vartojimo išlaidos.

„Infliacija, lėtėjanti ekonomika, mažėjančios įmonių pajamos – tai svarūs veiksniai, kurie ir toliau skatins daugiau investuoti į reklamą. Tai jau matoma pagal dabartinius užsakymus“, – pažymi reklamos ekspertai.

Išlaidos bei nauji žaidėjai reklamos rinkoje 2023 m.

Didžiausias išlaidų augimas stebimas kino sektoriuje – 20 proc. arba 0,15 mln. eurų. Kino segmento portfelis 2023-aisiais siekė 0,9 mln. eurų ir sudarė 0,6 proc. reklamos rinkos.

Reklamos išlaidos radijo eteryje išaugo 16,3 proc. arba 2 mln. eurų, šį portfelį sudarė 14,3 mln. eurų. Šis segmentas aprėpė dešimtadalį reklamos rinkos pyrago.

Televizija apima beveik pusę reklamos rinkos, 2023-aisias šiame sektoriuje toliau buvo stebimas 3,3 proc. arba 2 mln. eurų išlaidų augimas, investicijos siekė - 61,8 mln. eurų.

Lauko statinę reklamą 2023-aisiais papildė skaitmeninės reklamos duomenys. Šio segmento portfelyje buvo 20,5 mln. eurų, tai sudarė 14,6 proc. reklamos rinkos. Dėl skaitmeninės reklamos šioje medijoje buvo matomas 7 mln. eurų augimas.

Vidaus reklamos rinkos sektorių taip pat papildė nauji dalyviai, tad šio segmento biudžetas 2023-aisiais siekė 1,9 mln. Nors vidaus reklama apima tik 1,3 proc. rinkos, dėl naujų dalyvių buvo fiksuojamas 1 mln. eurų pokytis.

Pernai metais penktadalį rinkos užimantį Lietuvos žiniasklaidos interneto segmentą papildė turinio rinkodaros reklama. Interneto reklamos investicijos buvo 29,7 mln. eurų. Tad šiame sektoriuje matomas 4,4 mln. eurų išlaidų augimas.

Kaip reklamos rinka atrodys 2024-aisiais?

Interneto kanalai

Didžiausias augimas prognozuojamas interneto reklamai – 9,2 proc. Visuose interneto kanaluose pajamos augs: labiausiai augs video reklamos „Youtube“ (10,6 proc.), banerinės reklamos ir turinio rinkodaros lietuviškuose portaluose (8,1 proc.) bei video reklamos lietuviškuose portaluose (7,8 proc.).

Lietuvos žiniasklaidos planavimo agentūros numato, kad didžiausia dalis rinkos (35,3 proc.) teks banerinei reklamai ir turinio rinkodarai lietuviškuose portaluose. Maždaug po dešimtadalį, numatoma, teks video reklamai „Youtube“, paieškos sistemoms „Google“, socialiniam tinklui „Facebook“ bei banerinei reklamai visoje rinkoje aukciono principu („Google Display Network“).

„Interneto reklamos reikšmė augs daugiau nei vidaus vartojimas dėl infliacijos bei didėjančios reklamos paklausos. Reklamdaviai tikėsis daugiau pamatuotos grąžos, kuri būtų lengviau apskaitoma skaitmeninėje erdvėje. Be to, sparčiai augs video turinio platformos, kuriose bus kompensuojamas televizijos eterio trūkumas. Internete reklamos įkainiai didės net 9,3 proc.“, – teigia reklamos ekspertai.

Kinas

Interneto sektorių vejasi kino reklama su 8,3 proc. augimo prognoze. Kino reklamos įkainis didės 1,6 proc.

„Dėl televizijos reklamos apimčių didėjimo, reklamdaviai nukreips biudžetus į kitas medijas, todėl kino sektoriui prognozuojamas panašus augimas kaip priešpandeminiais 2019-aisiais metais,“ – teigia kino reklamos ekspertai, – Beje, 2024-aisiais kino teatrai mus nustebins ir gerų filmų gausa“.

Televizija

Reklama televizijoje taip pat neatsiliks ir augs 5,5 proc. O reklamos įkainiai televizijoje šoktels net 11,9 proc.

„Svarbu paminėti, jog televizijos eterio pasiūlos ribos beveik pasiektos, o reklamos blokų užpildymas išliks artimas 100 proc., todėl numatomas tolygesnis televizijos eterio užpildymas per metus. Auditoriją augins sporto renginiai, o lažybų reklamai tai gali būti paskutinieji metai,“ – prognozuoja reklamos specialistai.

Lauko reklama

Prognozuojama, kad panašus augimas bus ir lauko reklamoje – 5,2 proc. Lietuvos didžiausios žiniasklaidos planavimo agentūros numato, kad statinei lauko reklamai iš bendro lauko reklamos biudžeto bus skiriama 77,7 proc. Mažesniąją dalį užims skaitmeninė (digital) lauko reklama – 19,4 proc. – bei vidaus reklama pardavimų vietose (point of sale advertising) – 2,9 proc.

„Įvertinus bendrą situaciją tarp rinkos žaidėjų, lauko reklamai neabejotinai teigiamą įtaką darys rinkimų reklama. Problemos su televizijos eteriu skatins aktyvesnį stendų naudojimą. O rinkos mažėjimui įtaką gali daryti nebent Vilniaus savivaldybės konkursai“, – numato reklamos ekspertai.

Prognozuojama, kad augs lauko reklamos kanalų pajamos. Skaitmeninės lauko reklamos – 11,7 proc. Statinės lauko reklamos – 5,7 proc. Vidaus (point of sale advertising) – 2,6 proc. Taip pat augs ir lauko reklamos įkainiai (4,1 proc.).

Radijas

Radijo eteryje numatomas 4,3 proc. augimas bei 6 proc. reklamos įkainių kilimas. Pasak ekspertų, tam įtakos taip pat turės infliacija bei tolygus kasmetinis kainų kėlimas, o dėl pigesnės kontakto kainos radijo reklamos rinka augs daugiau nei vidaus vartojimas.

Vidaus reklama

„Vidaus reklamoje numatomas mažiausias augimas – 2,6 proc. Tačiau televizijos bei interneto medijos yra persotintos reklama, tad alternatyvios medijos turės potencialą augti,“ – pabrėžia G. Juronienė.

Spauda

Reklamos išlaidos 2023-aisiais lyginant su 2022-aisiais laikraščiuose mažėjo 3,6 proc arba 0,2 mln eurų. Šis segmentas sudarė 3,8 proc. reklamos rinkos pyrago. O žurnalų spaudos dalis, aprėpianti 4,5 proc. reklamos rinkos, pernai reklamai išleido 1,6 proc. (0,1 mln. eurų) mažiau.

2024-aisiais laikraščių reklamos įkainiai turėtų nesikeisti, numatomas tik neženklus mažėjimas. „Šiais metais spaudai teks daugiau pajamų dėl rinkiminės reklamos, o ypač regionų leidiniams “, - pažymi „Kantar“ ekspertė G. Juronienė.

Apie tyrimą

Lietuvos reklamos rinkos tyrimą „Kantar“ atliko pagal savo 2023 m. reklamos monitoringo duomenis, apklausdama 2024 m. kovo mėn. reklamos rinkos dalyvius, žiniasklaidos planavimo agentūras, šalies televizijas, radijo stotis, Interneto žiniasklaidos asociaciją, didžiausius interneto paslaugų teikėjus, lauko reklamos agentūras, kino ir vidaus reklamos davėjus. Į duomenis nėra traukiamos tiesioginės reklamdavių reklamos išlaidos.