Girmantas Neniškis 15-us metus organizuoja banglenčių stovyklą „Surf Camp“. Praėjusiais metais jos organizatoriai nustojo priimti grynuosius, o šiais metais pirmą kartą už savaitgalio stovyklas pasiūlė atsiskaityti dalimis.
„Manau, kad „pirk dabar, mokėk vėliau“ modelis visų pirma yra planavimo priemonė, o tik po to skolinimosi. Kadangi didžioji mūsų stovyklų auditorija yra stabilias pajamas gaunantys asmenys, galimybė atsiskaityti dalimis leidžia geriau planuoti savo finansus. Taipogi matome, kad žmonės nebūtinai nori gauti paslaugą dabar ir už ją atsiskaityti vėliau, tačiau domisi dalinio apmokėjimo galimybėmis pilnai atsiskaitant iki stovyklos pradžios”, – sako „Surf Camp“ organizatorius.
Anot jo, 5-10% klientų už savaitgalio stovyklą Lietuvos pajūryje norėtų mokėti dalimis.
„Žiūrime ne tik į pavienius asmenis, bet taip pat ir į šeimas. Neabejoju, jog atsiskaitymas dalimis, ypač daugiavaikėms šeimoms, gali palengvinti šeimos finansų planavimą”, – sako G. Neniškis.
Motyvuos abejojančius ir naršančius be konkretaus tikslo
Bilietų platintojas „Paysera Tickets“ pradėjo siūlyti renginių bilietus su galimybe apmokėti dalimis.
Marijus Plančiūnas, vienas iš platintojo vadovų, sako, kad, nors Lietuvoje „pirk dabar, mokėk vėliau“ (angl. buy now, pay later, BNPL) mokėjimo būdas sąlyginai naujas, tačiau Vakarų šalių e. komercija jį atradusi kelerius metus.
„Prekyba bilietais internetu yra ta pati e. komercija, todėl, natūralu, kad renginių organizatoriai pradeda taikyti šį mokėjimo būdą kasdienėje veikloje“, – sako pašnekovas.
Pasak jo, BNPL tikriausiai nėra būtinybė didžiausiems fanams, kurie ateis į renginį bet kuriuo atveju, tačiau atsiskaitymas dalimis gali pažadinti abejojančius.
„Pirkėjo finansinės galimybės ir pasiryžimo laipsnis įsigyti bilietą yra du glaudžiai susiję komponentai. Tarkime, internete pamatau koncerto ar banglenčių akademijos reklamą, o pats renginys tik po trijų mėnesių. Galiu turėti didelį norą dalyvauti, bet šiuo metu biudžete yra kitų suplanuotų išlaidų. Arba – galiu turėti dalį pinigų bilietui, tačiau trūkti ryžto dėl tuo momentu reikalingos išleisti sumos. Tuo tarpu, naudojant BNPL, atsiranda papildomas argumentas: „Na gi, pirk tą bilietą ir sumokėk dalimis. Tiek pat, tik ne viską iš karto“, – sako M. Plančiūnas.
„Paysera Tickets“ atstovas mano, kad šis argumentas gali būti gana įtikinantis motyvatorius pirkėjams, esantiems stadijoje „dar nežinau“, „gal vėliau“ ir „tik skrolinu“.
Šis bilietų platintojas iš rinkoje esančių BNPL teikėju pasirinko „Moki 3“ sprendimą.
Saldainis jaunimui
Nors Lietuvoje BNPL sprendimai dar yra naujovė, Vakarų pasaulyje jie įsitvirtinę keletą metų. Švedijos startuolis „Klarna“, siūlantis BNPL paslaugas, teigia, kad 70% jo klientų priklauso Z kartai, o kito BNPL rinkos dalyvio „Afterpay“ klientų vidutinis amžius yra 33 metai.
Lietuvos muzikos verslo asociacijai vadovaujantis Vaidotas Stackevičius taip pat mano, kad galimybė už koncerto bilietą apmokėti dalimis be pabrangimo labiausiai gali sudominti jaunimą.
„Greičiausiai tai didesnis impulsas jaunesnei auditorijai, kurie labiau imlūs technologijoms ir atviri iš Vakarų ateinančioms madoms. O apskritai, aš viską, kas renginių lankytojams suteikia daugiau patogumo, lankstumo bei prisideda prie renginių industrijos vystymosi, vertinu pozityviai“, – sako V. Stackevičius.
Jis teigia, kad jeigu dabar BNPL apimtys renginių versle atrodo nedidelės, po keleto metų tai gali smarkiai pasikeisti.
„Žmonės atsiskaitys šiuo būdu vieną, antrą, trečią kartą ir laikui bėgant, tai taps įprastu dalyku“, – teigia V. Stackevičius.
„Surf Camp“ organizatorius G. Neniškis nesiima prognozuoti, kiek laiko prireiks BNPL atsiskaitymams tapti norma Lietuvoje, tačiau nenustebtų, jeigu per keletą ateinančių metų šių pirkėjų dalis nuo 5-10% padidėtų dvigubai, iki 10-20%.
„Be abejo, svarbi edukacija apie tokių atsiskaitymų naudą ir rizikas, tačiau neabejojame, jog mūsų klientų rate tokie atsiskaitymai gali tapti puikia finansų planavimo priemone“, – apibendrina G. Neniškis.