Rūta Baleišienė, IT įmonės „Cognizant“ personalo verslo partnerė, pranešime žiniasklaidai kelia klausimą – ar turime KPI žmogaus augimui?
Ką matuoti
Kiekvienos komandos ar darbuotojo tikslai turi atsirasti organizacijos kontekste. Organizacija tam ir skirta, kad kartu, bendromis pajėgomis būtų kuriama vertė. Bet kaip suderinti ir žmogaus augimo, ir organizacijos augimo poreikius?
Pasak HR ekspertės, reikėtų pamatuoti žmogaus augimą organizacijos kontekste galima matuoti įvairiais rodikliais. Pavyzdžiui, mokymosi valandų skaičius – žinoma, verta kelti klausimą, ar atbūtos mokymuose valandos tikrai lemia išmokimą, ar nuo to priklauso pokytis organizacijoje; įgytų sertifikatų skaičius – dalis kompetencijų yra apibrėžiamos tam tikrai standartais ir patvirtinamos sertifikatais, bet ar tai tik patvirtina jau turimas darbuotojo žinias ar suteikia naujų ir, ar naujos žinios vertingos atliekamam darbui; paaukštinimų skaičius – tikriausiai toks rodiklis gali atspindėti žmonių tobulėjimą, tačiau gali būti nulemtas ir kitų organizacijos procesų (ne visada paaukštinimas nutinka pasiekus tam tikras kompetencijas).
Jos teigimu, galime stebėti ir kitus išvestinius rodiklius: darbuotojų kaita – jeigu žmogus mato, kad negali tobulėti savo darbe, tikimybė, kad jis ieškosis naujo darbo – auga; darbuotojų pasitenkinimo/įsitraukimo rodikliai – tikėtina, kad organizacijoje kurioje gali tobulėti ir augti, žmogus iš esmės jausis geriau.
„Darbuotojo augimą ir tobulėjimą vertiname ir individualiai. Remiantis įmonėse veikiančiomis veiklos valdymo sistemomis galime vertinti: darbuotojo kompetencijų augimą; darbuotojo kompetencijų augimą po tam tikrų mokymų; darbuotojo įgyjamas naujas kompetencijas. Visi šie rodikliai gali suteikti informacijos ir yra svarbūs, tačiau tikriausiai nei vienas neduoda galutinio ir aiškiausio vaizdo. „Cognizant“ stengiamės diegti kultūrą, kurioje mokymasis yra kasdienybės dalis. Nuolat samdome jaunus ir nepatyrusius specialistus, taigi dalinimasis patirtimi, kitų mokymas, mentoriavimas yra mūsų patyrusių specialistų kasdienybė. Tam praktikos mūsų vadovai įgyja ir dėstydami bei padėdami dėlioti pirmuosius žingsnius IT karjeroje nemokamoje akademijoje „Sourcery“. Neturi vieno rodiklio matuojančio darbuotojų tobulėjimą – tai daugiau kiekvieno vadovo ir jo komandos narių atsakomybė. Tobulėjimo temos aptariamos individualių susitikimų (one-on-one) metu, o ne matuojamos organizacijos kontekste“, – įvardija R. Baleišienė.
Augimo „spąstai“
„Prieš kelerius metus konferencijoje esu girdėjusi frazę – geriau tą laiką ir išlaidas, kurias skirsite apskaičiuoti ugdymo ROI (investicijų pelningumo rodiklis), skirkite papildomiems mokymams. Kita panaši perspektyva – nesvarbu, ką mokaisi, net jeigu tai neturi nieko bendro su tiesioginiu darbu, tai vis tiek praplečia akiratį, skatina smalsumą ir prisideda prie žmogaus bendro tobulėjimo“, – teigia pašnekovė.
Visgi, R. Baleišienės teigimu, augimas ir tobulėjimas, kaip ir kiekvienas geras dalykas, turi ir savų „spąstų“. Natūralu, kad gyvenime būna įvairių etapų ir kartais žmogus tiesiog negali arba neturi papildomos energijos skirti mokymams. Jis tiesiog gerai atlieka savo dabartinį darbą.
Ne kartą mačiau situacijas, kai vadovas labiau jaudinasi, kad žmogus netobulėja, negu pats žmogus. Tas smagu, nes manau, kad vienas iš vadovo darbų – nuolat skatinti komandos narių augimą. Tačiau svarbu ir empatija bei kontekstas – ar žmogus niekada nerodo noro tobulėti (kas nėra labai gerai), ar tai tik dabartinis etapas ir jam galbūt tiesiog reikia pailsėti? Dėl to, ir vienareikšmiško atsakymo į tai, kaip pamatuoti žmogaus augimą, nėra. Tai turi būti du paraleliai einantys procesai, nes kai žmogus auga, jis ir įmonei padeda pasiekti geresnių rezultatų. Čia galima pabrėžti, kad visame kame svarbiausia vidinė motyvacija – kiek žmogus nori pats tobulėti, ir kiek nori prisidėti prie įmonės strateginių tikslų bei tiki bendra organizacijos vizija. Tik čia vėlgi labai svarbus vadovo indėlis – ar jam iškelti tikslai ne per lengvi, bet ir ne per realistiški – kad žmogus žinotų, jog įdėjus papildomo indėlio, juos pasiekti yra įmanoma“, – apibendrina „Cognizant“ personalo verslo partnerė.