Nesugebėjo objektyviai įvertinti pasiūlymų
Konkurso vertinimo komisija teikėjams išplatino raštą, kuriame aiškina, kad buvo netiksliai suformuluotas parametro „pasiektos auditorijos dydis“ reikalavimas ir jį teikėjai suprato skirtingai, todėl pateikė tarpusavyje nepalyginamus pasiūlymus. SAM teigia, kad dėl to perkančioji organizacija negali objektyviai įvertinti šio kriterijaus ir apskaičiuoti konkurso dalyviams skirtų balų.
SAM teigia, kad buvo įvertinta ir tai, kad kampanija turi būti įgyvendinta iki 2021 gruodžio 3 dienos, nenumatant galimybės pratęsti termino, todėl, įvertinus naudos ir kaštų santykį, mano, kad projektui skirti kaštai per dideli, ypač tokios ribotos trukmės komunikacijos kampanijai vykdyti, ir šiuo metu, atsižvelgiant į nuolat besikeičiančią epidemiologinę situaciją ir bendrąsias viešosios erdvės tendencijas, tikslingesnė būtų ilgesnės trukmės kampanija, su kita viešinimo kampanijos koncepcija bei keliamais tikslais, kurie skiriasi nuo pirkimo pradžioje suformuluotų.
Dėl minimų aplinkybių SAM sako nutraukianti konkurso procedūras.
Vertino du mėnesius
Komunikacijos ekspertas, agentūros „Idea Prima“ vadovas Paulius Tamulionis stebisi, kodėl dėl to, kad ministerija pati sukuria sąlygas, pagal kurias nesugeba objektyviai, lygiavertiškai pateikti paraiškų, turi nukentėti jų teikėjai.
„Tai gal reikia sąlygas sukurti tokias, pagal kurias būtų galima įvertinti objektyviai? Kai taip yra padaroma, kaip dabar, tai yra eikvojimas teikėjų laiko – kai dirba trijų ar penkių žmonių komanda dvi savaites prie projekto, prie to pasiūlymo ir kai jis būna atmetamas, visas darbas nueina perniek. Tas laikas galėjo būti skirtas realiam darbui su projektais. Tai iš esmės devalvuoja, griauna pasitikėjimą viešaisiais pirkimais, nes tos įmonės, kurios dalyvauja, jei su tokiu atveju susiduria, kitą kartą nebedalyvauja. Tada jau po tokių atvejų viešasis sektorius sulaukia vis mažiau pasiūlymų, iš kurių gali rinktis. Tad galiausiai nukenčia pats viešasis sektorius ir visa visuomenė, kuri galėtų gauti geresnę paslaugą, jei būtų viskas daroma tinkamai“, – komentuoja jis.
P. Tamulionis atkreipia dėmesį, kad pasiūlymus konkursui buvo galima pateikti iki rugsėjo 15 dienos, o dabar jau yra lapkričio 12 d. „Ar reikėjo dviejų mėnesių tam, kad suprastum?“, – retorinį klausimą kelia jis.
P. Tamulionis sako, kad su tokia situacija agentūrai per keliolika metų veiklos neteko susidurti:
„Būna situacijų, kad pateiktos sumos viršija biudžetus, arba kad vienas dalyvis nutraukinėja, bet kad pagal pačių sąlygas nemato galimybių tinkamai įvertinti pateiktų pasiūlymų, tai tokio atvejo neatsimename“.
Su rinkos dalyviais nepasikonsultavo
Romualda Stonkutė, Komunikacijos industrijos asociacijos tarybos narė, sako, kad šiame konkurse jos vadovaujama agentūra „PR Service/Edelman Affiliate“ nusprendė nedalyvauti, nes jie atima labai daug laiko ir dėl kitų darbų jo nebūtų pakakę.
Vertindama šią situaciją ji sakė, kad pirmiausia taip yra negerbiamas agentūrų darbas.
„Pasirengti viešiesiems konkursams reiškia labai daug biurokratijos, kuri atima iš tikrųjų brangų laiką. Nutraukinėti tokius konkursus vien dėl to, kad prieš tai nepasitarė... Kai kurios įmonės, taip pat viešosios įstaigos pasitikrina prieš konkursus, pasikonsultuoja su rinka. Būna, ir tai yra gera praktika, atsiunčia bent preliminarias konkurso sąlygas ir pasikonsultuoja, paklausia rinkos dalyvių, ką jūs apie tai manote. Mes, pavyzdžiui, reaguojame ir teikiame savo pasiūlymus, ką ten galima būtų patobulinti arba kaip tiksliau pirkti tokias paslaugas, kokios yra mūsų, nes čia tikrai reikia turėti gebėjimų. Ministerija, matyt, neturi tokių gebėjimų ir nepasitarė su rinka, dėl to netiksliai suformulavo sąlygas ir kas nukenčia tokiu atveju, tai agentūros“, – sako R. Stonkutė.
„Antras dalykas, aš subjektyviai manau, kad jie išsigando to po viešinimo pirkimo kilusio skandalo, ir abejoju, ar iš tikrųjų jie kažko gero stambaus nusipirks. Manau, kad visa ta aplinka, tos klaidos, kurias padarė pati ministerija, iš tikrųjų juos išgąsdino ir vietoj to, kad jie tęstų kažkokį stambesnį pirkimą ir stambesnę kampaniją, kurios iš tikrųjų matome, labai reikia, tai tos kampanijos dabar, nutraukus pirkimą, nebus“, – prognozuoja ji.
Jei kampanija bus – tai labai pavėlavusi
P. Tamulionis skaičiuoja, kad jei bus paskelbtas naujas konkursas, kol dalyviai pateiks pasiūlymus, kol jos bus įvertintos, geriausiu atveju bus koks kovo mėnuo.
R. Stonkutė ironizuoja, kad tai yra puikus pavyzdys, kaip dirba biurokratija: „Manau, dar yra prasmė pirkti, nes turbūt iki kovo visų nesuskiepys, bet tai bus siaubingai pavėluota. Matant tą situaciją, kokia dabar yra su skiepais, tai ji yra grynai biurokratų nesugebėjimas įsigyti paslaugas, dėl ko kenčia visa Lietuva“.
M360 ne kartą teikė užklausas Sveikatos apsaugos ministerijai dėl vakcinacijos kampanijos konkurso, tačiau į juos nebuvo atsakyta. SAM neatsakė nei dėl anksčiau paskelbtos informacijos apie jaunimo auditorijai skirtą kampaniją, kodėl jos kūrėjais buvo pasirinkti bendrovė „Vizuali komunikacija“, nei kada ir kur bus galima pamatyti šios kampanijos rezultatus. Informacijos apie platesnės apimties konkursą ir jo eigą SAM taip pat nepateikė.