Kaip šiemet kalėdiniams pirkiniams nusiteikę vartotojai
E. komercijos verslų savininkai ir rinkodaros specialistai žino: kalėdiniams pardavimams reikėjo pradėti ruoštis vakar. Kalėdos praėjusius dvejus metus buvo neįprastos dėl pandemijos, šiemet jos vėl negrįžta į normos ribas: karas Ukrainoje, auganti infliacija, nerimas dėl ekonomikos ir netolimos ateities gyvenimo kokybės tikrai koreguos klientų požiūrį į kalėdinius pirkinius, rašoma pranešime žiniasklaidai.
„Klientų elgesys kinta ir normalaus, įprasto pasaulio dinamikoje, bet šiandien, kai gyvename tokiais sudėtingais ir nenuspėjamais laikais, e. verslas turi reaguoti į tai, kaip jaučiasi žmonės. Kalėdos šiemet bus kitokios ir e.verslams tai turėti omenyje būtina. „Google“ duomenys sako, kad vertinant žmonių atliekamas paieškas internete, galima įvardinti kelis esminius klientų elgesio pokyčius, kurie bus aktualūs per kalėdinių pirkinių bumo laikotarpį.
Visų pirma, keičiasi prioritetai: daug didesnė svarba tenka sveikatai, reiškia, kad laimės produktai ir paslaugos, kurios padeda puoselėti gerą savijautą. Antra, pirkėjų lūkestis aukštai kokybei auga: iš prekės ženklų tikimasi, kad šie padės finansinio neužtikrintumo metu ir pasiūlys tikrai vertingas, itin kokybiškas prekes ir paslaugas. Trečia, „Google“ duomenimis, žmonės vis labiau linksta pirkti iš šalia esančių verslų: tokios paieškos kaip „atidaryta šalia manęs” pasauliniu mastu, lyginant su pernai, išaugo daugiau nei 400 proc.“, – komentuoja Aurimas Paulius Girčys, skaitmeninės rinkodaros agentūros „APG Media“ vadovas.
Pasak A. P. Girčio, šiemet negalima važiuoti įprasta vaga kalėdinės reklamos aspektu: reikia suprasti, kad gyvename kitokiame, sudėtingame ir baimę keliančiame pasaulyje ir ieškoti, kaip savo kuriama komunikacija sukurti komfortą tikslinėms auditorijoms, identifikuotis su jos problemomis ir pasiūlyti sprendimus savo parduodamoje produkcijoje ar paslaugose.
Ar pasaulinės e. parduotuvės išmokys pirkėjus mokėti už prekių grąžinimą?
Pasauliniai e. komercijos žaidėjai yra tie, kurie diktuoja taisykles visai rinkai. Taip atsitiko prieš keletą metų, kai „Zara“, „H&M“ ir kiti pradėjo siūlyti klientams nemokamą prekių grąžinimą taip siekdami įpratinti žmonės pirkti rūbus internetu. Neilgai trukus tai tapo naująja norma ir šiandien nemokamą grąžinimą siūlo daugelis, o jei ne – tai tampa jų minusu.
„Visai neseniai socialiniuose tinkluose Lietuvoje matėme pasipiktinimo bangą, kad vienas žinomas sporto prekių bei papildų prekės ženklas neleidžia prekių grąžinti nemokamai – už grąžinimą reikia susimokėti“, – prisimena A. P. Girčys.
Šiandien tie patys didieji žaidėjai bando grįžti prie mokamų prekių grąžinimų: „H&M“ mokestį už grąžinimą testuoja Norvegijoje ir Jungtinėje Karalystėje, „Zara“ pristatė mokamus grąžinimus Jungtinėje Karalystėje, Airijoje, Belgijoje ir Nyderlanduose.
„Šie rinkos gigantai tai aiškina bandymu suvaldyti išaugusius kaštus. Tai skamba įtikinančiai, bet taip pat galima spėti, kad e. komercijos lyderiai naudojasi susidariusia situacija tam, kad jau pirkti internetu pripratusius vartotojus išmokytų už grąžinimą mokėti ir grąžinti prekes rečiau – tai kaštus taip pat taupytų. Ar jiems pavyks? Matysime, bet jei pavyks, tai po truputį taps naująją rinkos norma ir neilgai trukus visi e. pardavėjai galės pasinaudoti didžiųjų rinkos galiūnų padaryta paslauga – mokėti už grąžinimą pripratintais pirkėjais“, – komentuoja „APG Media“ vadovas.
Z karta masiškai mėgsta raminančius video
Nauja 2022 m. „Ipsos“ apklausa, kurioje dalyvavo tūkstančiai Z kartos žmonių, atskleidė, kad 83 proc. jų „YouTube“ yra žiūrėję raminančio turinio, kuris jiems padeda atsipalaiduoti. Tokioje turinio grupėje populiariausi yra ASMR video (šnabždesių video) bei gamtos vaizdai.
„Z karta yra vis dar labai jauna – vyriausiems yra apie 25 metus. Bet ši karta šiandien yra stipriausia galia, formuojant tarptautinę vartojimo kultūrą, ir internetu, ir gyvose parduotuvėse. Būtent todėl yra itin svarbu žinoti šių žmonių poreikius, lūkesčius ir pomėgius: tai turėtų tapti esminiu pamatu kuriant aktualias komunikacijos bei reklamos žinutes ir vystant tvarų ryšį su šia auditorija. Minėtasis apklausos faktas yra itin vertingas tiems, kam šiandien Z karta yra svarbi auditorija: juo vadovaujantis verta svarstyti, kaip tokius raminančius ir atpalaiduojančius video galima panaudoti savo komunikacijoje ir reklamoje: galbūt rinktis juos kaip reklamos koncepciją?“, – sako A. P. Girčys.
Skaitmeninės rinkodaros eksperto teigimu, tokie ir kiti duomenys turi tapti svarbiausiu reklaminių kampanijų įkvėpimo ir atspirties tašku, nes tik pažinodami savo auditoriją galime ją įtikinti tapti prekės ženklo fanais.