Žmonėms patinka dalyvauti dovanų dalybose (angl. giveaway). Konkursas #laimekmasina žada dovanų lietų, kuriame pirmą kartą Lietuvoje nuomonės formuotojai savo sekėjams dovanoja šiuolaikišką, nedidelį, tačiau prabangų miesto visureigį BMW X3 ir plastinę krūtų operaciją. Taigi, vertinant racionaliai, visiškai natūralu, kad konkursas dėmesio susilaukia ne tik socialiniuose tinkluose, bet ir žiniasklaidoje. Kiek netikėtos tik jį talžančios nuomonės formuotojų kritikos rykštės.

Kai konkurso dalyvių registracija jau yra sustabdyta ir jau, regis, visi spėjo viešai pasvarstyti, ar žymių nuomonės formuotojų Julijos Žižės, Natalijos Bunkės ir Gintarės Gurevičiūtės pasirinktas būdas pasikeisti savo sekėjais yra teisėtas ir moralus, sveika sustoti ir pažiūrėti į šį konkursą iš šono.

Tapti sekėju. Ir dar kartą. Iš viso 26 kartus

Konkurso komunikacinėse žinutėse grotažyme #laimekmasina žymimo konkurso iniciatorė Julija Žižė paaiškina, kad puikų miesto visureigį BMW X3 ji su @vilniusauto ir dar 27 savo draugais dovanoja, norėdama atsilyginti savo sekėjams už jų ištikimą ir gražią draugystę bei palaikymą.

Norintys dalyvauti konkurse socialiniame tinkle Instagram turėjo pradėti sekti naujai sukurtą paskyrą @laimekmasina ir visas paskyras, kurias konkurso metu sekė ši paskyra, bei pasidalinti informacija apie konkursą savo paskyroje. Didinant įsitraukimą, konkurso organizatoriai papildomas dovanas (grožio priemones, treniruotes, masažus) dalijo sekėjams, atidžiai sekusiems visų jų kuriamą turinį ir aktyviai reagavusiems į paskelbtą raktažodį.

Šie reikalavimai yra aiškūs ir paprastai. Konkurso komunikacinėse žinutėse įvardyta data bei tikslus laikas, kada konkursas baigsis, paaiškinta, kokia tvarka bus atrenkami laimėtojai. Konkurso ir jį organizuojančių nuomonės formuotojų paskyrose pasigesti galima nebent informacijos, kaip nugalėtojams bus pranešta apie laimėtas dovanas ir ar yra taikomi kokie nors reikalavimai dalyviams (pavyzdžiui, dalyvauti gauti tik asmeninės, ne verslo paskyros, dalyvių amžius krūtų plastinei operacijai laimėti turi būti ne mažesnis kaip 18 metų ir pan.).

Socialinių tinklų konkursų taisyklės: jas reguliuoja tik socialiniai tinklai

Vertinant teisiškai, konkursas yra asmens viešas pažadėjimas sumokėti specialų atlyginimą konkurso sąlygas įvykdžiusiam asmeniui, kuris atrankos ar atsitiktine tvarka pripažįstamas konkurso nugalėtoju. Lietuvos Respublikos teisės aktai jokių specialių reikalavimų, užtikrinančių sąžiningą ir skaidrų konkursų organizavimą ir konkurso organizatorių įsipareigojimų konkurso dalyviams vykdymą, nenumato. Tokie reikalavimai keliami tik loterijoms, kuriose siekiant piniginių ar daiktinių laimėjimų yra įsigyjami bilietai.

Tai reiškia, kad socialiniuose tinkluose organizuojamiems konkursams taisykles nustato socialinių tinklų valdytojai. Socialiniame tinkle Instagram tokių taisyklių vos keletas. Pavyzdžiui, socialinis tinklas draudžia konkursus, kuriuose reikalaujama, kad dalyviai žymėtų save (angl. tag) nuotraukose, kuriuose jų nėra, ar naudotų kitus klaidinančius žymėjimus.

Paspausk nuorodą (angl. click the link), palik komentarą (angl. commnt to win) ar žymėk grotažymę (angl. use the hashtag) tipo žaidimai socialiniame tinkle Instagram gali būti organizuojami. Tiesa, informavimui apie juos tinklo valdytojas nustato tam tikrus reikalavimus, kurių kiekvienas Instagram naudotojas įsipareigoja laikytis. Kokie jie?

Pirma, viešinant konkursą reikalaujama pasidalinti žinute, kuri pašalintų bet kokias konkurso sąsajas su socialinio tinklo valdytoju. Šis reikalavimas paprastai įgyvendinamas konkurso aprašyme tiesiogiai ir nedviprasmiškai nurodant, kad socialinis tinklas Instagram konkurso neorganizuoja ir neremia. Tokios išlygos konkurso #laimekmasina informacijoje nėra. Antra, konkursuose siūlomi laimėti prizai turi atitikti teisės aktų keliamus reikalavimus. Dėl to Lietuvoje socialiniame tinkle paskyrą turinti vyno parduotuvė pati ar pasitelkus nuomonės formuotojus negalėtų skelbti konkurso, kuriame būtų dovanojami alkoholiniai gėrimai.

Netiesioginiai reikalavimai konkursams taip pat išplaukia iš socialinio tinklo Instagram deklaruojamo siekio apsaugoti socialinio tinklo naudotojus nuo nepageidaujamo (angl. spam-free) turinio. Šio tinklo bendruomenės politikoje pažymima, kad iš socialinių tinklų naudotojų tikimasi, kad jie susilaikys nuo veiksmų, dirbtinai didinančių jų sekėjų arba turinio reakcijų ir pasidalinimų skaičių, taip pat skatinančių pasikartojančio turinio ar komentarų skelbimą.

Konkursą lydinti reklama: šį kartą ji klaidina

Didesnius konkursus socialiniuose tinkluose dažnai lydi ir ryškios bei spalvingos reklamos kampanijos. Jų tikslas konkursą organizuojančiam socialinio tinklo naudotojui sėkmingai pasiekti tuos atpažįstamumo, populiarumo ir įsitraukimo į turinį rezultatus, kurių iš konkurso tikimasi.

Ar konkurso konkurso #laimekmasina reklaminiai pranešimai buvo pakankamai įtraukiantys, šįkart ne tiek svarbu, kiek svarbus pagrindinis konkurso prizas – automobilis BMW X3. Jis reklaminėse nuotraukose ir vaizdo klipuose pristatomas taip, kaip loterijose būdinga – su prekės ženklo nuoroda vietoj valstybinių numerių, kaspinu ant stogu. Pasirinktos detalės socialinių tinklų naudotojų akyse sudaro apgaulingą įspūdį apie laimėjimo vertę, nes konkurso #laimekmasina pagrindinis prizas nėra naujas automobilis.

Šis faktas konkursui sukurtoje socialinio tinklo Instagram paskyroje nesąžiningai nutylimas. Konkurso reklaminėje medžiagoje niekaip nėra išviešinta ir kita esminė informacija apie automobilį (jo dabartinius savininkus, pagaminimo metus, ridą, defektus, garantijos sąlygas ir pan.), būtinai reikalinga, kad būtų išvengta reklamos vartotojų suklaidinimo. Pažymime, kad automobilio savininkas šiuo atveju yra itin svarbus, nes gavus dovaną iš Julijos Žižės, laimėtojui tektų prievolė apskaičiuoti dovanos tikrąją vertę ir sumokėti gyventojų pajamų mokestį.

Nesąžiningai nuslėpdami esminį informaciją apie organizuojamo konkurso prizus ir sudarydami prielaidas socialinių tinklų naudotojams klaidingai suprasti duodamą įsipareigojimą, konkurso organizatoriai pažeidė Lietuvos Respublikos reklamos įstatymą. Klaidinančios reklamos naudojimas fiziniams asmenims gali užtraukti baudą nuo 300 iki 560 eurų, o juridiniams asmenims – net iki 3 proc. jo metinių pajamų.