Kinijoje šiurpinančiai panašus reitingavimo modelis – jau realybė. Planuojama, kad ši sistema bus visiškai įgyvendinta 2020 metais ir taps privaloma visiems Kinijos gyventojams. Didžiausias skirtumas nuo fikcinio serialo – žmonės neturi galimybės vertinti vieni kitų. Čia kiekvieną pilietį vertina valstybinės institucijos. Ir panašiai kaip tavo kredito reitingas gali nulemti, gausi paskolą ar ne, tavo socialinis reitingas lems, ar tau bus leista įsigyti vieną ar kitą paslaugą, pavyzdžiui, traukinio bilietą į kitą miestą.
Baudos ir karmos taškai
Prastai vairuoji, laiku nesumoki mokesčių, o gal tiesiog mėgsti praleisti neadekvačiai daug laiko žaisdamas kompiuterinius žaidimus? Turiu tau blogų naujienų – už visus šiuos veiksmus Kinijoje gautum virtualias nuobaudas, dėl kurių tavo socialinis reitingas nukristų.
Jau šiuo metu 9 milijonai kinų dėl savo prasto reitingo negali pirkti vietinių skrydžių lėktuvo bilietų. Skamba absurdiškai? Man irgi, bet tai dar ne viskas. Asmeninį kirtį į paširdžius gavau sužinojusi, kad dėl žemo reitingo valstybė gali atimti tavo šunį! Žinoma, taip atsitinka tada, kai šuns šeimininkas tinkamai neprižiūri savo augintinio, leidžia lakstyti be pavadėlio ar nesurenka šuns paliktų dovanėlių.
Jei esi dar ko nors prisidirbęs, valstybė taip pat gali sumažinti interneto greitį, nepriimti į norimą universitetą ar tavo vardą pakabinti ant tam tikro gėdos stulpo – viešo blacklisto, kuris gali dar labiau apsunkinti gyvenimą.
O jei buvai geras vaikas? Kaip per Kalėdas geri vaikai gauna dovanų nuo Kalėdų senelio, taip ir Kinijoje geri piliečiai gauna nuolaidų ir paskatinimų. Pavyzdžiui, gali gauti nuolaidą elektros sąskaitai, išsinuomoti ką nors nepalikdamas užstato, o jeigu ieškai meilės ir turi gerą reitingą – gausi daugiau matchų pažinčių platformose.
Kas bus toliau?
Nepaisant visų šitų ekstremalių, žmogaus teisių ribas bandančių taisyklių, kai kurie kinai šiuos pokyčius vertina teigiamai. Pastebėta, kad dabar nenorint prarasti taškų daug kruopščiau laikomasi kelių eismo taisyklių. Toks elgesys jau tapo įpročiu, tad galima daryti prielaidą, jog jis padės sumažinti ir eismo įvykių bei nelaimingų atsitikimų skaičių. Nors, žiūrint iš kitos pusės, toks pasirinkimo laisvės ribojimas ir negatyvus skatinimas labai retai kada baigiasi geriau nei pozityvus.
Šiaip ar taip, norint geriau įsigilinti į šios sistemos efektyvumą, reikėtų dar palaukti kelerius metus ir pažiūrėti, kaip dėl to pasikeis Kinijos socialinis gyvenimas ir žmonių gerovė. O iki tol gal sulauksime atmintį įrašančių kontaktinių lęšių ar rinkodaros sistemos, kuri neleistų tęsti darbo, neperžiūrėjus reklamos. Oh wait...