Telecentras: mes nieko nepriskaičiuojame ir nepiktnaudžiaujame

Telecentro vadovas Remigijus Šeris atkreipė dėmesį, kad pastarąją savaitę Telecentro vardas buvo dažnai minimas nacionalinio transliuotojo LRT viešuose pasisakymuose ir komentaruose.

„Antai birželio 17 d. LRT pareiškė, kad „pastaraisiais metais Telecentras priskaičiuoja papildomus milijonus už savo paslaugas, procesas stokoja skaidrumo ir pagrindimo, kainos perskaičiavimui nėra jokių kontrolės mechanizmų ar lubų“. Birželio 18 d. LRT vadovė Monika Garbačiauskaitė-Budrienė komentare BNS viešai abejojo, ar Telecentro paslaugų kainos yra kontroliuojamos ir ar jomis nėra piktnaudžiaujama. Birželio 19 d. LRT vadovė toliau spekuliavo ta pačia tema, teikdama, jog „LRTC pateikiamos išlaidos nėra niekaip kontroliuojamas, neužkardoma galimybė piktnaudžiavimui“. Dėkodami už bendrovės vardo viešinimą bei žinomumo didinimą vis tik turime pastebėti, kad LRT viešos pretenzijos neatitinka tikrovės, klaidina visuomenę ir yra nekorektiškos kaip etikos, taip ir teisės normų požiūriu“, – komentavo R. Šeris.

„Noriu pabrėžti, kad teikdamas LRT įstatymu ir LRV nutarimu nustatytas radijo ir televizijos programų siuntimo paslaugas nacionaliniam transliuotojui Telecentras nepriskaičiuoja jokių „papildomų milijonų“. Mūsų teikiamų, ir, būtina pastebėti – reguliuojamų – paslaugų apmokestinimo principai yra aiškūs. Jie remiasi paslaugos teikėjo realiai patiriamomis sąnaudomis, o pastarųjų priskyrimo metodika, skirtingai, negu teigia LRT, yra visiškai skaidri, patvirtinta mūsų veiklą reguliuojančios institucijos – Ryšių reguliavimo tarnybos“, – pabrėžė jis.

Remigijus Šeris

„Tai, kad mes nieko nepriskaičiuojame ir nepiktnaudžiaujame, praėjusią savaitę patvirtino ir teismas, atmetęs LRT pretenziją dėl neva permokėtų pinigų už Telecentro suteiktas radijo ir TV programų siuntimo paslaugas.

Viešuose pasisakymuose LRT pateikia Telecentrą bei jo teikiamas paslaugas kaip didelę finansinę naštą. Šios viešai reiškiamos pretenzijos ypač sustiprėjo šiomis dienomis, kuomet imta kalbėti apie valstybės skiriamas lėšas LRT veiklai finansuoti. Iš tikrųjų visuomenė turėtų žinoti, kad su Telecentro teikiamomis radijo ir televizijos programų siuntimo paslaugomis susijusios LRT sąnaudos tesiekia 5-6 procentų kasmetinio nacionalinio transliuotojo biudžeto. Todėl visų LRT problemų spręsti Telecentro sąskaita tikrai nederėtų“, – sakė R. Šeris.

„Visuomenė taip pat turėtų žinoti, kad tomis pačiomis programų siuntimo paslaugomis ir sąlygomis naudojasi TV3, LNK, Delfi TV, M-1 ir kiti transliuotojai, tad jokios diskriminacijos ar išskirtinumo LRT atžvilgiu nėra ir negali būti. Stebina, kad įstaigos vadovė ragina politikus „pažaboti nevaldomą LRTC paslaugų kainos augimą“, tarsi nežinotų, kokią situaciją turime Lietuvoje su infliacija (50 procentų 2015-2023 m.), energijos kainų šuoliais, darbo užmokesčio augimu ir kitais makroekonominiais veiksniais, darančiais tiesioginę įtaką mūsų visų, taip pat ir paties LRT, veiklos kaštams bei paslaugų kainoms“, – kalbėjo Telecentro vadovas.

LRT piktinasi Telecentro kainodara

LRT sako pagrindinę problemą matanti tame, kad „Telecentras yra kainas diktuojantis monopolininkas, kurio niekas atsakingai neprižiūri“.

„Telecentras teikia LRT radijo ir televizijos tinklo teikimo, eksploatavimo ir šių programų signalų siuntimo paslaugas. Vadovaujantis Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo nuostatomis, šios teisės yra suteiktos vien tik Telecentrui. LRT įsitikinimu, šis mechanizmas leidžia Telecentrui formuoti LRT paslaugų kainodarą ir skatina Telecentrą piktnaudžiauti savo padėtimi matant eksponentiškai augančią kainą, kurios negalima paaiškinti ekonominiais rodikliais ar rinkos situacija.

Už 2021 ir vėlesnį laikotarpį suteiktas paslaugas Telecentras paslaugų kainą gerokai padidino. Dalyvaujant RRT ir Susisiekimo ministerijai, LRT nepavyko gauti nepriemokų atsiradimą pagrindžiančios pagrįstos informacijos, todėl buvome priversti kreiptis į teismą“, – sakė Miglė Savickaitė, LRT atstovė ryšiams su žiniasklaida.

Miglė Savickaitė

„LRT pasitelktas specialistas, patikrinęs Telecentro teikiamų LRT paslaugų ataskaitą už 2021 metus, nustatė atitinkamus pažeidimus ir nepagrįstai pritaikytus rodiklius, kurie leido Telecentrui neproporcingai didinti LRT teikiamų paslaugų kainą – panašius rodiklius Telecentras taiko ir vėlesnėse ataskaitose, todėl be teisinio išaiškinimo visuomeninio transliuotojo nepriemokos sumos ir toliau nepagrįstai auga ir augs toliau. Lyginant 2020 m. ir už 2022 m. suteiktas paslaugas LRTC teikiamų paslaugų kaina padidėjo beveik perpus.

LRT jaučiasi nesaugiai, todėl Vilniaus apygardos teismui atmetus LRT ieškinį dėl Telecentro kainodaros, LRT skųs teismo sprendimą. Atitinkamai LRT svarsto pradėti procesus ir dėl 2022 bei 2023 m. tariamų nepriemokų“, – sakė M. Savickaitė.

Pasak jos, paraleliai tarp LRT ir Telecentro prasidėjo derybos dėl naujos sutarties laikotarpiui po 2024 m. liepos 1 d. ir LRT jau gavo iš Telecentro siūlomas naujas paslaugų kainas ateinantiems dešimčiai metų: Telecentro paslaugų už radijo ir televizijos tinklų teikimą, eksploatavimą ir šių programų signalų siuntimą kaina brangsta net apie 57 proc.

„Ydingas teisinis reguliavimas sukūrė Telecentrui tokią galios poziciją, kad derybose Telecentras sau leidžia neadekvačiai spausti LRT dėl naujos sutarties sudarymo, grasindamas pats vienašališkai pakelti kainas bei nurodydamas, kad nepradėjus investuoti į tinklo atnaujinimą būtent LRT bus atsakingas, jei transliavimo kokybė bus prastesnė ar kas nors suges. LR Vyriausybės teisininkai taip pat pateikė savo išvadas, kuriose kritikuojama esame tvarka.

Manome, kad susiklosčiusi situacija reikalauja naujų sprendimų. Mechanizmas, kaip Telecentras formuoja LRT paslaugų kainodarą, jos nenorint paviešinti net pačiam paslaugos gavėjui, kai jis yra vienintelis įmanomas paslaugų LRT teikėjas, skatina Telecentrą piktnaudžiauti savo padėtimi. Tai puikiai iliustruoja jau pateikti skaičiai, kurie rodo eksponentišką kainos augimą ir kurio negalima paaiškinti ekonominiais rodikliais ar rinkos situacija“, – kalbėjo M. Savickaitė.

„Suprantame, kad su rinkos monopolininku derėtis yra sudėtinga, tačiau siekiame, kad ateityje nebūtų galimybės priskaičiuoti nepriemokų, o apmokėjimai vyktų pagal sutartyje įvardintą tikslią kainodarą. Taip pat norime, kad Telecentras būtų audituojamas ir mums būtų galimybė susipažinti su audito išvadomis“, – teigė LRT atstovė.