Prekybos tinklas „Maxima“ artėjant rugsėjui lankytojams pristatė naujieną: dar daugiau čia parduodamų su garsiuoju prekės ženklu „Kakė Makė“ susijusių produktų.
Tikėtina, kad vaikai to nepraleis pro akis – šis personažas tapo lietuvišku rinkodaros fenomenu, kone stebuklingai auginančiu pardavimus.
„Maximos“ rinkodaros departamento direktorė Neringa Vaitelytė teigia, kad čia nėra nieko neįprasto, o lojalumo kampanijos – vienas jų prekybos tinklo išskirtinimų.
„Nemažo mūsų pirkėjų susidomėjimo sulaukė praeityje rengtos „Puponautų“ ir „Smegenistų“ kampanijos. Šios vasaros pabaigoje pradėjome bene garsiausio lietuviško vaikiško personažo „Kakė Makė“ kampaniją, kurios metu galima kolekcionuoti specialias akcijos stiklines ar įsigyti akcijos knygą.
Taip pat šiuo metu „Maximose“ galima įsigyti Lietuvoje pasiūtų kokybiškų „Utenos trikotažo“ drabužių su šio personažo atvaizdu. Viena didžiausių „Kakės Makės“ kampanijos „Maximoje“ verčių, mūsų vertinimu, yra ta, jog pasitelkiant įdomius ir, svarbiausia – teigiamus personažus vaikai yra mokomi gero elgesio taisyklių, pavyzdžiui, tvarkytis. O kas iš mūsų mažųjų mėgsta tvarkytis?“, – komentavo ji.
„Rimi“ tuo tarpu siūlo rinkti domino kaladėlių kolekciją: viena kaladėlė gaunama apsipirkus už 10 eurų. Jų siūloma surinkti 50 ir tam duotas trumpesnis nei mėnesio laikas – pakankamas akstinas mažuosius kolekcionerius raginti tėvus pirkti daugiau, kol akcija nesibaigė.
„Įvairias panašias akcijas planuojame taip, kad jos būtų kaip padėka lojaliems pirkėjams ir vaikų, grįžtančių į mokyklą, sutikimas, pradžiuginimas. Todėl pirkėjams, perkantiems už tam tikrą sumą, Domino kaladėlės yra dovanojamos.
Taip pat šiais metais pasirinkome edukacinį sprendimą, kad tai nebūtų tik dovana, bet taip pat ir turėtų tam tikrą lavinančią prasmę – šiuo atveju domino žaidimas lavina loginį mąstymą ir matematinius gebėjimus. Matome, kad tokios akcijos mūsų pirkėjams patinka, o didesnių nusiskundimų dėl jų nesame gavę“, – sakė „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė.
Prekybos centras „Norfa“ kol kas koncentruojasi į mokyklines prekes, tačiau artimiausiu metu irgi žada pasiūlyti ir naujų akcijų. Kokių – kol kas nedetalizuojama.
„Kiekvieną vasarą „Norfa“ ruošiasi mokslo metų pradžiai ir siūlo moksleiviams platų mokyklinių prekių asortimentą. Yra išleistas specialus informacinis mokyklinių prekių leidinys, kad mokiniams ir jų tėveliams būtų lengviau apsipirkti. Mokyklinių prekių kainos išliko panašios į pernai buvusias. Be to, visą rugpjūčio mėn. ir didžiąją dalį rugsėjo mėn. „Norfos“ prekybos centruose vyks akcijos, kurių metu bus taikomos nemažos nuolaidos“, – komentavo „Norfos“ atstovas spaudai Darius Ryliškis.
„Iki“ eina kiek kitu keliu: nors į vaikus nutaikytos rinkodaros akcijos pas juos taip pat vyksta, tačiau jos organizuojamos ne prieš rugsėjo pirmą, o pavasarį.
„Kiekvienais metais organizuojame skirtingas pardavimų skatinimo kampanijas, kurios yra nukreiptos į skirtingas auditorijas. Artėjant rugsėjo 1-ąjai tradiciškai siūlome įvairių akcijų, skirtų palengvinti tėvelių naštą ruošiant vaikus į mokyklą.
Kalbant apie tokias pardavimų skatinimo kampanijas, kaip Omnomai ar Simpsonų magnetukai, mes jas organizuojame pavasarį. Manome, kad rugsėjį aktualiau yra siūlyti pirkėjams susikoncentruoti į tai, kas vaikams yra reikalinga mokslo metų pradžiai ir įsigyti tokias prekes geresne kaina tai, be jokių papildomų sąlygų“, – sakė „Iki" viešųjų ryšių vadovė Berta Čaikauskaitė.
Kur prasideda manipuliacija?
Rinkodaros specialistai primena, kad manipuliacija per vaikus yra draudžiama Reklamos įstatymo. Visgi, jų nuomone, prekybos tinklai Lietuvoje šios ribos neperžengia.
„Kiekvieną kartą, kai yra paleidžiamos akcijos, nukreiptos į vaikus, iškyla klausimas apie manipuliacijas. Bet kokiu atveju sprendimo priėmėjai yra biudžetą valdantys tėvai, todėl reikia padaryti, kad tos akcijos būtų ir veiksmingos, ir tuo pačiu korektiškos“, – sako rinkodaros ekspertas, Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narys Rytis Buračas.
Pasak jo, galvojant apie tokias akcijas visą laiką reikia atsižvelgti į tokius aspektus, kad jos turi patikti vaikui, bet tuo pačiu tėvai turi suprasti, kad tai yra ir vaikui naudinga akcija, ne vien tik kaprizų tenkinimas.
„Jei pavyksta padaryti, kad akcija tėvams atrodytų patraukli, kad jie suprastų, kad vaikai bus edukuojami, žais, užsiims savimi, tuomet tėvai tarsi priims, kad akcija yra teisinga, tvarkinga, ir tai nebus kažkokia manipuliacija.
Aiškios ribos ar takoskyros, kas yra sąžininga, o kas yra manipuliacija, nėra. Tai būtų labai sunku pasakyti ir dėl to, kad ji priklauso nuo tikslinės auditorijos išsilavinimo ir patirties: kas vienam gali būti savaime suprantama, kaip nesąžiningi veiksmai, kitam gali būti nematoma ir nepastebima. Dėl to yra ir Reklamos įstatymas, ir etikos kodeksas, kad būtų išvengta tokių dalykų, kad visi reklamos pirkėjai ir reklamos kūrėjai būtų sąžiningi, atviri ir tvarkingi“, – aiškina R. Buračas.
Bendrovės „Lietuvos draudimas“ valdybos narė, Strategijos, klientų ir marketingo direktorė Aurelija Kazlauskienė sako, kad tai, ar galima reklamą laikyti manipuliacija, ar ne, priklauso nuo jos turinio: „Svarbu, kad reklamoje tai, ką mes siūlome, sukurtų vertę auditorijai, auditorijai, vartotojams, tikslinei grupei.
Tokio turinio rinkodara, ar tai vaikų atžvilgiu, ar ne, visada bus vertinama teigiamai. Rinkodarininkų darbas ir yra gaudyti tuos momentus, kurie yra aktualūs – ar tai būtų Kalėdos, ar Velykos, ar meilės dienos, ar mokslo metų pradžia.
Žinoma, suaugę žmonės iš tiesų gali lengviau atsirinkti, kas jiems reikalinga, todėl labai palaikau tuos verslus, kurie tiesiogiai vaikams skirtoje komunikacijoje prekės ženklo stiprinimui, žinomumo didinimui sugeba suderinti tikslą sukurti vertę tiek įmonei, tiek vartotojui - vaikui, kuris kažką naujo ar naudingo sužinojo, suprato, išmoko, taip pat jo tėvams".
Prekybos tinklo „Maxima" atstovė N. Vaitelytė priduria, kad viena svarbiausių bet kurios panašios kampanijos sėkmės sąlygų – jos paprastumas ir aiškumas vartotojui.
„Tad visuomet laikomės tuo metu šalyje galiojančių įstatymų ir informaciją apie organizuojamų lojalumo programų taisykles siekiame pateikti kuo suprantamiau – kiekvienai kampanijai paaiškinti leidžiame specialų lankstinuką, žaidimo taisykles atvaizduojame vizualiai.
Įvairiais kanalais ir būdais stengiamės pirkėjams pateikti reikalingą informaciją, išsamiai bei paprastai paaiškinti lojalumo programų mechaniką ir taisykles", – teigia ji.
Proga su vaikais pasikalbėti apie ekonomiką
LiMA valdybos narė, „BIOK laboratorijos“ vadovė Romualda Stragienė sako, kad, jos nuomone, prekybos tinklai Lietuvoje dar neperlipo ribos, skiriančios pardavimų skatinimą ir manipuliaciją.
„Taip, jie siūlo įvairias dovanas, atrakcijas ir žaidimus, bet tie siūlymai vis tiek dar yra proto ribose. Nepaisant to, kad vaikai yra parduotuvėje, jie ten dažniausiai ateina su tėvais, kurie vis tiek daro įtaką vaikų sprendimams.
Būtų neprotinga apkaltinti vien prekybos tinklus, kad jie kažką blogo daro, nes mes kaip tėvai turėtume auklėti savo vaikus, ir aiškinti jiems, kas yra prekyba. Man atrodo, čia yra vienas iš ekonomikos dėsnių, apie kuriuos reikia su vaikais kalbėti: kas yra nuolaida, kas yra akcija, kodėl tai vyksta. Kuo anksčiau jie supras, tuo paskui jiems bus lengviau, gal nebus jie tokie akcijų aukos“, – svarsto ji.