Nekalbant apie tai, kad tėvai privalo užtikrinti vaikų saugumą, iškyla kitas svarbus klausimas – kaip suderinti, kad jis būtų ir smagus (entertaining) ir vertingas (valuable)? Ar tikrai pažįstame savo vaikus ir žinome, koks turinys atliepia jų poreikius?
Dažni tėvai lygina save vaikystėje ir savo vaikus: jų laisvalaikį, pomėgius, vertybes, pasaulėžiūrą ir t.t., vis dėlto reikėtų priimti tai, kad jie yra kitokie (gyvena kitais laikais ir kitokiomis sąlygomis), nekritikuoti ir, renkantis skaitmeninį turinį, ieškoti tokio, kuris atitiktų vaikų pasaulėžiūrą, o personažai padėtų jiems augti ir atsiskleisti.
Alfa karta ieško naudingo turinio
Taigi, kokia yra nuo 2010 m. iki 2025 m. gimusi Alfa vaikų karta ir, nuo kitų metų dar tik gimsiantys Beta vaikai ir, kaip parinkti turinį, kad laikas, praleistas prie ekranų, būtų ir smagus, ir naudingas.
Greta to, kad Alfa vaikai natūraliai gyvena mixed reality (šį reiškinį itin paspartino pandemija), jie vadinami įtakingiausia kada nors gyvenusia karta. Šios kartos vaikų įtaka siekia kur kas toliau nei šeima.
Vienas ryškesnių to įrodymų – pernai „Roblox“ platformoje vykęs pirmasis skaitmeninis vaikų politinis protestas, skirtas pasipriešinti Vidurio Rytuose kylančiai įtampai, subūręs daugiau nei 275 tūkst. dalyvių!
Tiesa, „Roblox“ fanai visai neseniai – rugpjūčio viduryje – surengė dar vieną protestą. Turkų vaikai išėjo į šalies gatves parodyti nepasitenkinimo vyriausybės sprendimui uždrausti prieigą prie žaidimo platformos.
Apskritai, šios kartos interesų nepavadinsi vaikiškais – tai ekologija, lygybė bei įvairovė ir verslumas. Skaičiuojama, kad pasaulyje 30 proc. 6–9 m. vaikų turi savo pinigų, o dažniausias jų pajamų šaltinis – ne kišenpinigiai, o turinio kūrimas skaitmeninėse platformose. Geras pavyzdys Hemanas Bekele. Etiopijoje gimęs penkiolikmetis šiemet žurnalo „Time“ išrinktas metų vaiku ir tikrai už visai nevaikiškus pasiekimus – jis kuria muilą, kuris vieną dieną galėtų užkirsti kelią ir gydyti įvairias odos vėžio formas.
Pandemija padarė įtaką vertybėms
Pandemija paliko įspaudą Alfa vaikų vertybėse – jie anksti sužinojo apie emocinės sveikatos svarbą, todėl yra atviresni, pokalbius apie emocinius sunkumus priima kaip savaime suprantamus.
Vienas to įrodymų „NJ World“ komandai buvo pernai rodyto filmo „Kakė Makė: mano filmas“ sėkmė (tapo vienu žiūrimiausių Lietuvoje ir pateko į TOP30 visų šalyje rodytų filmų) ir po peržiūrų kilusios diskusijos apie baimes ir kūrybiškus būdus jas nugalėti bei drąsą atrasti pasaulį ir save.
Štai nuo 2025 m. iki 2039 m. gimę vaikai priklausys Beta kartai, kuri dar vadinama Gen AI. Prognozuojama, kad ši karta pasižymės itin gera skaitmenine intuicija. Augdami tarp dirbtinio intelekto ir skaitmeninių ekosistemų, šie vaikai pradės trinti ribą tarp fizinio ir virtualaus pasaulio, ir gyvens interaktyvių patirčių pasaulyje.
Spėjama, kad iš Alfa kartos Beta karta paveldės rūpestį aplinkosauga ir dar aktyviau propaguos planetą tausojančias praktikas. O dėl biotechnologijų pažangos šiai kartai žadamas ir sveikiausios kada nors gyvenusios kartos titulas.
„The win win turinys“: ką turėtų žinoti tėvai
Kaip ir jų tėvai ar seneliai, Alfa vaikai nori bendrauti ir siekia būti bendruomenių dalimi, formuoti socialinius ratus. Tačiau skirtingai nei ankstesnės kartos, Alfa tai vis labiau daro ne fiziniame, bet virtualiame pasaulyje.
Remiantis „Kids Industries“, kūrybos agentūros, kuri specializuojasi šeimos rinkos tyrimuose, duomenimis, 76 proc. 6–14 m. vaikų visame pasaulyje laiko save kažkieno gerbėjais (fandom). Palyginti su 2022 m., skaičius augo net 13 proc.
Priklausymas fandom reiškia buvimo tam tikro socialinio rato, bendruomenės dalimi, kas vaikui suteikia emocinio saugumo.
Todėl svarbu, kad vartojamas turinys nebūtų vienalaikis produktas, o turėtų visą liniją susijusių formatų, tarkime, animacinis filmas, ilgametražis filmas, knygos, žaislai ir pan. Taip sukuriamas ryšys tarp vaiko ir personažo, ugdant tapatumo ir priklausymo jausmą. Fandom nariai ne tik vartoja turinį, jie tuo gyvena ir kvėpuoja. Kolekcionuoja, dalyvauja gerbėjų susitikimuose, diskutuoja, kuria interneto bendruomenes.
Dėmesys emocinei ir fizinei sveikatai
Pavyzdžiui, Lietuvoje „Kakė Makė“ nuo 2010 metų turi išleidusi 120 vaikiškų knygų, kurios yra tapusios savotiška šeimų relikvija. Personažų pagrindu pasiūti žaislai, drabužiai, sukurtos dainelės, spektakliai, miuziklai, šviečiantis parkas ir kt. – suburia vaikus ir jų tėvelius, darželio draugus, kaimynus į tam tikrą socialinį ratą, kuriame vaikiški iššūkiai sprendžiami tik tam ratui žinomais būdais, kitaip tariant, kakiškai makiškai.
Pandemija išmokė vaikus, kokia svarbi yra fizinė ir emocinė sveikata, todėl sąmoningiems turinio kūrėjams turėtų būti svarbu įkvėpti vaikus atrasti naujų mėgstamų veiklų, kurti personažą (-us), kurie skatintų užsiimti hobiais, kurie galėtų būti kultyvuoti už ekranų ribų.
Pavyzdžiui, gaminti maistą. Šiemet kartu su šalyje žinomu kulinaru Alfu Ivanausku ir licenciniu partneriu, leidykla „Alma littera“, „Kakė Makė“ išleido interaktyvią receptų knygą, kurioje integruoti QR kodai, nukreipiantys į vaizdo medžiagą, rodančią, kaip gaminti vieną ar kitą patiekalą.
Joje rodoma, kaip paprastai pasigaminti žaismingai atrodančius vaikų mėgstamus patiekalus. Pavyzdžiui, vaisinį popierių, gėlių limonadą, voratinklius iš kukurūzų spragėsių ir pan. Knyga skatina šeimą leisti laiką kartu, lavina kūrybiškumą, taip pat laužo lyčių stereotipus, pabrėžiant, kad tiek vyrai, tiek moterys yra puikūs virtuvės šefai.
Arba, formuoti įprotį leisti laiką gamtoje ir patiems auginti daržoves, gėles bei kitus augalus. Kartu su licenciniu partneriu „Sėklos“ („Žalia stotelė“) „Kakė Makė“ sukūrė specialią sodininkystės kolekciją.
Viena iš pagrindinių projekto „Sodolendas“ strategijų buvo neapsiriboti vienu sodo gaminiu, o pasiūlyti platų 35 skirtingų sodo gaminių asortimentą, kuriame 18 rūšių daržovių, gėlių, vaistažolių sėklų, sodo įrankių, tokių kaip laistytuvai, kibirai, grėbliai, kastuvai ir pan.
Nepaisant kosmopolitiškumo, gausių pasirinkimo galimybių ir įvairovės, vertybiniu atžvilgiu vaikų žiūrimas turinys turėtų pasižymėti ilgaamžiškumu ir tvarumu. Tai reiškia, nesivaikyti to, kas madinga, populiaru, bet būti autentiškas ir grįstas kartų patikrintomis vertybėmis.
Gimtinėje Kakė Makė išpopuliarėjo visų pirma kaip knygų personažas, iš kurio vaikai mokėsi pažinti save ir pasaulį, mokytis esminių vertybių savaip, pasitelkiant vaizduotę.
Pavyzdžiui, ryšio su tėvais mezgimo moko istorija apie pabėgusias ausis. Šešiametės patirtis vaikams parodo, jog, jei per dažnai negirdėsi tėvų, vieną dieną ausys tiesiog nušoks ir išsilakstys po didelį miestą. O skolintis dramblio ar beždžionės ausis – menkas malonumas. Teks ilgai ieškoti „pabėgėlių“ ir galiausiai nuoširdžiai atsiprašyti tėvų.
Apie draugystę mokoma ir tai, kad svarbiau kurti bendrą gėrį ir dalytis, nei rungtyniauti ir varžytis vaikams parodoma knygelėje „Kakė Makė ir draugystės šluota“. Tik susivieniję bendram tikslui, Kakė Makė ir jos draugai ištrūksta iš raganos nelaisvės.
Įprotį tvarkytis ugdo Netvarkos nykštukas, kuris išmėtytus žaislus tiesiog išneša į savo namus, o norint juos susigrąžinti reikia kopti į Mėnulį ir įveikti nelengvus išbandymus. Jei nevertini to, ką turi, lengvai neteksi.
Dėl gero rezultato – konsultacijos su specialistais
Tai, su kokiu turiniu vaikai praleidžia daug laiko: istorijos, personažai, vizualai turi reikšmingos įtakos tam, kaip jie jaučiasi, ką galvoja patys apie save, kitus žmones ir juos supantį pasaulį.
Todėl kurdami „Kakės Makės“ pasaulį nuolatos konsultuojamės su edukatoriais, psichologais, tėvais, organizuojame fokus grupes ir pan. Kuomet pati ateinu į „Kakės Makės“ spektaklį stebiu ne veiksmą scenoje, o mažųjų žiūrovų reakcijas.
Tiek kuriant, tiek kuruojant vaikams skirtą turinį, svarbiausia gerai apgalvoti, kaip vaikas interpretuos gaunamą informaciją ir ką iš jos įsisavins. Iš esmės, mano akimis, vaikams skirtas turinys turėtų būti naudingas, mokantis spręsti iššūkius, priimti save ir kitus, savo bei aplinkinių emocijas, pažinti pasaulį, šildantis širdį, įkvepiantis, teikiantis vilties, kad galiausiai viskas bus gerai.