Pirmąją pandemijos ir karantino bangą palietė dar pernai metų reputacijos tyrimas. Tuomet vyravo solidarumo ir bendrystės nuotaikos, o greita verslo reakcija ir pagalba visuomenei, lyderystė perkant įvairias priemones atsipirko – kilo beveik visų sektorių reputacija. Tačiau tai buvo tik šaltas dušas prieš ilgą, nenuspėjamą ir sunkių sprendimų kupiną nuovargio žiemą, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Naratyvas pasikeitė
„Šį pavasarį jaučiamės atsparesni, bet kartu ir labiau suirzę, pavargę. Viešojoje erdvėje dominuoja nebe tiek vienijantis, kiek poliarizuojantis naratyvas. Bet kuriuo klausimu diskutuojant vis garsiau girdime priešpriešas: „Mes prieš juos“. Nesvarbu, ar diskusijos vyktų apie skiepus, žmogaus teises, ar verslų veiklos apribojimų atlaisvinimus. Tai labai žmogiška reakcija – juk negali pykti ant likimo, bet labai norisi rasti kaltų. Visa tai tvyro ore. Bus įdomu sužinoti, kaip šios nuotaikos palies verslą ir valstybės institucijas“, – sako reputacijos tyrimą atliekančios ir indeksą sudarančios bendrovės „Customer Centric Consultancy“ vadovė, „Civitta“ partnerė Rūta Gaudiešienė.
Ji priduria, kad dėl pandemijos poreikį matuoti savo reputaciją visuomenės akyse, gerinti aptarnavimą ir įvaizdį pajuto ir viešos institucijos, valstybinės įstaigos, todėl šįmet jos taip pat įtrauktos į reputacijos indeksą. Beje, žmonių požiūris ir keliami reikalavimai valstybinėms ir privačioms bendrovėms gerokai skiriasi.
„Prieš 7–10 metų verslo reputaciją ryškiausiai formavo įmonės augimo aspektai: ar ji gerai valdoma, finansiškai stipri, auganti, inovatyvi. Visa tai tebėra svarbiausi valstybės valdomų verslų vertinimo kriterijai, o štai privačioms įmonėms reikalavimai auga, stiprėja paslaugų kokybės, dėmesio klientų poreikiams ir kiti aspektai. Kitaip sakant, svarbu ne tik kaip sekasi pačiai įmonei, bet ir kaip ji elgiasi su savo klientais, darbuotojais. Apskritai, įmonės kaip darbdavio įvaizdis tampa vienu svarbiausių reputacijos faktorių ir pandemija jo svarbą, neabejoju, tik sustiprino“, – sako R. Gaudiešienė.
Visuomenės reikalavimai auga
Tyrimą inicijuojančios komunikacijos paslaugų agentūros „Fabula Rud Pedersen Group“ vadovės Ramintos Rimkienės teigimu, pasaulinė pandemija sukūrė naują kartą, kurią prisimins visi.
„Nors buvo svarstymų, kad pandemija sukels totalų perversmą, iš tiesų turėjome didžiulę iki tol jau žinotų ir stebėtų pokyčių akceleraciją. Pastarieji metai pakeitė, „perkrovė“ daugelį dalykų, o versle pokyčių tempas buvo neįtikėtinas – nuo persiorientavimo į nuotolinį darbą iki kardinaliai pasikeitusių vartojimo grandinių. Tai, kaip verslas ir viešosios institucijos sugebėjo priimti pokyčius, prie jų prisitaikyti ar net juos išnaudoti, atsiliepė ir jų reputacijai“, – teigia R. Rimkienė.
Komunikacijos ekspertė taip pat pastebi, kad žmonės į verslą žiūri kur kas plačiau, iš jo reikalauja daugiau, o rimtu konkurenciniu pranašumu tampa visuomeninės verslo paskirties išsigryninimas ir komunikacija.
„Žinomoms ir gerbiamoms organizacijoms bei prekių ženklams kartelė vis labiau kyla. Visuomenė, be kita ko, iš jų tikisi socialinės atsakomybės, lyderystės, pilietiškumo, o kartu tampa vis pastabesnė ir jautresnė tikroms bei išgalvotoms verslo nuodėmėms. Ir jei iki pandemijos verslo paskirtis (angl. purpose) buvo tik gražus ženkliukas, papildomas privalumas prekės ženklui, tai dabar jis tampa privalomu“, – sako agentūros vadovė.
Reputaciją lemia daug faktorių
„Fabula Rud Pedersen Group“ inicijuoto, kartu su „Customer Centric Consultancy“, Lietuvos marketingo asociacija (LiMA) ir Investuotojų forumu atliekamo, reputacijos tyrimo metu gegužės–birželio mėnesiais numatoma apklausti daugiau nei tūkstantį respondentų, suskirstytų į tris grupes: visuomenę, nuomonės lyderius ir sprendimų priėmėjus.
Tyrime analizuojamas Lietuvos gyventojų, verslo vadovų, politikų bei nuomonių formuotojų požiūris į didžiąsias Lietuvos privačias įmones, bei viešojo sektoriaus organizacijas – kaip vertinama jų reputacija, ar jos gerbiamos, ar jomis pasitikima. Taip pat tiriami svarbiausi reputacijos atributai: verslo etika, nuosekli socialinė veikla ir inovatyvumas, produktų ar paslaugų kokybė, rūpinimasis darbuotojais ir t. t. Remiantis atributų vertinimais išvedamas įmonės reputacijos indeksas.