Tabako gaminių reklama Vokietijoje bus leidžiama tik specializuotose tabako parduotuvėse, o kino teatruose – per reklamas prieš filmus, kurie nėra skirti vaikams ir jaunesniems negu 18 metų žiūrovams. Taip pat bus draudžiama nemokamai dalinti gaminių pavyzdžius visur, išskyrus specializuotas parduotuves, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Draudimai įsigalios skirtingu metu
Numatyta, kad apribojimai bus įvesti tam tikrais etapais. Iš pradžių, nuo 2022 metų sausio, ribojimai bus pritaikyti įprastoms cigaretėms ir rūkalams. Nuo 2023 metų sausio bus ribojama kaitinamojo tabako reklama, o nuo 2024 metų įsigalios elektroninių cigarečių reklamos ribojimai. Reikalavimai kino teatrams įsigalios jau nuo kitų metų.
Įstatymą dar turi pasirašyti šalies prezidentas. Jo sprendimo tikimasi spalio viduryje.
Įvesti reklamos draudimus Vokietijos vyriausybė ilgai ragino gydytojų bendruomenė. Vokietijos žiniasklaidoje tabako gaminius reklamuoti uždrausta jau seniau, bet bendrovės galėjo savo produktus pristatyti vartotojams reklamomis gatvių stenduose ir kino ekranuose.
Panaši iniciatyva Vokietijoje jau buvo kilusi 2016 metais, tačiau tada jai pasipriešino kanclerės Angelos Merkel vadovaujamas valdančiųjų partijų blokas. Vis dėlto koalicijos pozicija pasikeitė praėjusių metų pabaigoje. Naujienų agentūros AFP duomenimis, per metus tabako pramonė reklamai Vokietijoje išleidžia maždaug 100 milijonų eurų.
Rėmėsi vyriausybės ataskaitos išvadomis
Pagrindiniai sprendimo motyvai nurodyti įstatymo pataisų aiškinamajame rašte. Dokumente pažymima, kad kaitinamojo tabako gaminių riziką sveikatai šiuo metu išmatuoti sudėtinga, taip pat nėra ilgalaikių studijų, skirtų potencialioms elektroninių cigarečių rizikoms vertinti, vis dėlto pernai pateiktoje Federalinės vyriausybės Narkotikų ir priklausomybių ataskaitoje konstatuojamas cigarečių ir alternatyvių gaminių skirtumas: „Kalbant apie rūkymą, vartotojai įkvepia aerozolius, kuriuose yra tokie patys toksinai kaip ir įprastų cigarečių dūmuose, įskaitant anglies monoksidą ir kancerogenines medžiagas, tačiau šių medžiagų kiekis yra mažesnis“. Būtent atsižvelgdama į ataskaitos teiginius šalies vyriausybė nusprendė atspindėti pokyčius kurdama naujas reklamos taisykles.
Vyriausybei buvo pateikta profesoriaus, medicinos daktaro Martino Storcko ekspertinė nuomonė, kurią jis pateikė Vyriausybės komitetui svarstymus dėl pataisų. Profesorius pažymėjo, kad jokie tabako gaminiai nėra sveiki ir nerizikingi. Tačiau, pasak eksperto, skirtingus gaminius nėra teisinga traktuoti vienodai, nes potencialios rizikos atžvilgiu jie turi ryškių skirtumų. „Vienodas cigarečių ir sumažintos rizikos alternatyvų traktavimas rūkantiesiems siunčia klaidingą signalą. Dėl to žmonės ir toliau rūkys, nes jiems paprasčiausiai trūks informacijos apie alternatyvius gaminius“, – nurodė dr. M. Storckas.
Sulaukė ir kritikos, ir padrąsinimų
Sprendimas Berlyne nebuvo priimtas vienbalsiai – atsirado jo kritikų. „Tabako produktų ir el. cigarečių reklamos draudimas yra visiškai perdėtas valstybės įsikišimas. Jeigu nebebus galima kalbėti apie mažesnės rizikos produktus, sveikatos apsaugai tai gali duoti visiškai priešingą efektą“, – AFP agentūrai sakė liberalų partijos FDP atstovas Frankas Sitta.
Tarptautinės kompanijos „Philip Morris“ Vokietijos vadovė Claudia Oeking taip pat pabrėžė, kad apribojus informacijos sklaidą rūkantieji neteks galimybių sužinoti apie naujus gaminius ir pereiti prie mažiau žalingų produktų.
Savo ruožtu Vokietijos vaikų labdaros fondas išreiškė poziciją, kad draudimai galėtų būti ir dar griežtesni. Fondas siūlo riboti garsenybių ir nuomonės formuotojų galimybes būti cigarečių ambasadoriais taip reklamuojant gaminius, taip pat – drausti tabako gamintojams remti renginius. Fondo direktorius Holgeris Hofmannas primena, kad šalyse, kuriose galioja griežtesni tabako reklamos draudimai, fiksuojamas ir mažesnis tabako vartojimas.
Kas lėmė reklamos draudimų skirtumus?
Lietuvos vartotojų instituto (LVI) prezidentė Zita Čeponytė teigia, kad viena iš priežasčių, kodėl Vokietijoje taikomi skirtingi reklamos draudimų terminai, galėtų būti pastangos išjudinti dominuojamą įprastų cigarečių poziciją rinkoje. „Toks motyvas atrodytų suprantamas, bet nemanau, kad metai ar dveji yra pakankamai laiko, kad rinkoje paplistų ar juo labiau įsitvirtintų naujas produktas“, – mano Z. Čeponytė.
Jos nuomone, kalbant apie bet kokių naujovių paplitimą rinkoje informavimui ir reklamai reikia kur kas daugiau laiko, negu tam nutarė skirti vokiečiai.
Visuomenės sveikatos apsaugos institucijos kai kuriose Europos šalyse jau yra atkreipusios dėmesį, kad cigaretėms ir kaitinamojo tabako gaminiams vienodai taikomi ribojimai įtvirtina dominuojamą įprastų cigarečių poziciją ir užkerta kelią žalos mažinimo galimybėms.
Reklamos teisės ekspertas dr. Mantas Rimkevičius svarsto, kad skirtingi reklamos draudimai Vokietijoje galėjo būti nulemti skirtingų gaminių savybių. „Galbūt tokia diferenciacija atsirado atsižvelgiant į galimai skirtingą tabako gaminių poveikį vartotojų sveikatai ir kenksmingumą?“, – sako advokatų kontoros „Ellex Valiunas“ asocijuotasis partneris.
Pasak M. Rimkevičiaus, tam tikri tabako gaminiai kai kuriose valstybėse yra laikomi mažiau kenksmingais, tad galbūt su tuo būtų galima sieti tabako gaminių reklamos laiko diferencijavimą Vokietijoje.
„Kita vertus, sprendimą galėjo lemti ir tabako gaminių atsiradimas tam tikroje rinkoje – kuo jie atsirado vėliau, tuo vėliau įvedamas ir jų reklamos draudimas“ – priduria teisininkas.
Draudimų poveikį numatyti sudėtinga
LVI prezidentė Z. Čeponytė mano, kad prognozuoti Vokietijos valdžios sprendimo pasekmes yra labai sudėtinga. „Verslui palikta laiko prisitaikyti prie pokyčių – tai yra įprasta praktika daugelyje ES valstybių. Tačiau sudėtinga numatyti, kaip tai iš tiesų paveiks vartotojus ir jų įpročius: ar dėl ilgiau rodomos elektroninių cigarečių ir kaitinamojo tabako reklamos daugiau rūkančių vokiečių atsisakys cigarečių ir pereis prie alternatyvų? Kaip įmanoma pamatuoti, kokio naujų tabako gaminių reklamos poveikio tikisi Vokietijos valdžia ir kaip tai turėtų paveikti rinką?“, – svarsto Z. Čeponytė neatmesdama ir galimos lobistų įtakos Vokietijos valdžiai.
Gali būti, kad politikams buvo pateikti skirtingi scenarijai, kaip skirtingų ribojimų variantai galėtų paveikti rinką – tokie ateities modeliavimai yra taikomi visame pasaulyje. Paprastai jie grindžiami įvairių tyrimų duomenimis ir kitose šalyse užfiksuotomis vartotojų elgesio tendencijomis.
„Teisės aktų pakeitimai nevyksta vienašališkai. Paprastai į svarstymus ir diskusijas įtraukiamos visos suinteresuotos šalys, tiek visuomenės sveikatos apsaugos specialistai, tiek vartotojų atstovai, tiek pramonės įmonės ir nepriklausomi ekspertai. Visos šalys gali pateikti savo argumentus“, – priduria vartotojų instituto prezidentė.
Z. Čeponytės teigimu, reklamos draudimai ir ribojimai visada sukuria kliūčių vartotojams gauti aktualią informaciją, o tai savo ruožtu sumažina naujų gaminių galimybes atimti dalį rinkos iš senų produktų. „Kai vartotojui trūksta informacijos, sumažėja ir jo galimybė pasirinkti“, – sako LVI prezidentė.