Į premjerą kreipėsi 16 šalies aviacijos organizacijų
Balandžio viduryje į premjerą Saulių Skvernelį, Vyriausybės kanceliariją bei švietimo, mokslo ir sporto ministrą Algirdą Monkevičių, kurio vadovaujamai ministerijai priklauso Lietuvos sporto centras, o šis valdo Alytaus aeroklubo naudojamą turtą, kreipėsi 16 šalies aviacijos organizacijų.
Išreikštas prieštaravimas Vyriausybės nutarimo projektui, kuriuo numatoma perduoti aerodromo teritorijoje esantį ir Alytaus aeroklubo naudojamą turtą, nes projektas parengtas pažeidžiant esamą teisinį reguliavimą.
Nurodoma, kad Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatyme įtvirtinta nuostata, jog valstybės nekilnojamąjį turtą nepakanka perduoti savivaldybei Vyriausybės nutarimu, Vyriausybė turi nustatyti ir perduodamo turto naudojimo tvarką. Pastaroji turi užtikrinti, kad turtas bus naudojamas tik tai savivaldybės savarankiškajai funkcijai, kuriai jis yra skiriamas.
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija tvirtina, kad, perdavus Alytaus aeroklubo naudojamą turtą savivaldybei, bus sudarytos sąlygos efektyviau ir racionaliau naudoti sporto ir bendrosios aviacijos paskirties turtą, esantį jos teritorijoje, fiziniam ugdymui ir sportui plėtoti, gyventojų poilsiui organizuoti bei laisvalaikio praleidimui, aviacijos šakos prieinamumui į ją įtraukiant daugiau vaikų.
Aviacijos organizacijų atstovai rašte premjerui, Vyriausybės kanceliarijai ir ministrui pabrėžia, kad ministerija net po daugybės jų raštų, susitikimų nenori žinoti, kaip ir kokiomis priemonėmis minėtus tikslus ketina pasiekti Alytaus miesto savivaldybė. Ministerijai neatrodo svarbi aplinkybė, kad savivaldybė nepajėgi plėtoti aviacijos sporto, nes niekada panašios veiklos neorganizavo ir neketina to daryti, nei bendradarbiaudama su numatomą perduoti turtą nuo pat šalies Nepriklausomybės atkūrimo pradžios valdančiu ir prižiūrinčiu Alytaus aeroklubu, nei kaip nors kitaip.
Vasario pabaigoje priimtame Alytaus miesto tarybos sprendime, kuriuo sutikta perimti turtą aerodromo teritorijoje, nurodoma ir kam jis bus naudojamas – kūno kultūros ir sporto plėtojimui, gyventojų poilsio organizavimui, sąlygų sudarymui verslo ir turizmo plėtrai.
Apie tai, kad bus plėtojamas aviacijos sportas ir aerodromas, net neužsimenama.
Daugumos numatomo perduoti turto likutinė vertė – euras
Vyriausybės nutarimo projektu miesto savivaldybei numatoma perduoti valstybės nuosavybės teise priklausančius, aerodromo teritorijoje, Pirmajame Alytuje, Miškininkų gatvėje esančius 8 pastatus, 7 lėktuvus ir 8 sklandytuvus. Tačiau net neužsimenama, kad pastatams yra suformuotas žemės sklypas, kurį, kaip ir minėtus pastatus, naudoja Alytaus aeroklubas.
Pastatai ir orlaiviai Alytaus aeroklubui, kaip ir kitiems aeroklubams, likviduoto Kūno kultūros ir sporto departamento, kurio funkcijas perėmė Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, pagal panaudą buvo perduoti prieš dešimtmetį.
Prieš trejus metus šios sutartys nebuvo pratęstos nė su vienu aeroklubu. To nepadarė ir Lietuvos sporto centras, kuriam perduotas aeroklubų turtas.
Kaip pažymi į Vyriausybės ir ministerijos vadovus dėl parengto Vyriausybės nutarimo projekto besikreipiančios aviacijos organizacijos, šiuo metu Seime užregistruoti net du Aviacijos įstatymo pakeitimo projektai, kuriais siūloma sugrąžinti aerodromuose esančio turto panaudos arba patikėjimo galimybes aeroklubams arba jų susivienijimams.
Tad norint nestabdyti ir nežlugdyti aviacijos sporto organizacijų veiklos, prašoma nepriimti Vyriausybės nutarimo dėl Alytaus aeroklubo naudojamo nekilnojamojo turto perdavimo miesto savivaldybei.
Siūloma inicijuoti kitą nutarimo projektą, kuriuo Lietuvos sporto centras būtų įpareigotas pasirašyti turto panaudos sutartis su visais aeroklubais vienų metų laikotarpiui, kol bus išnagrinėtos visos galimybės sistemiškai išspręsti efektyvaus aviacijos sporto inventoriaus ir visų bendrosios aviacijos aerodromų naudojimą.
Viso numatomo miesto savivaldybei perduoti turto likutinė vertė, kovo 31-osios duomenimis, yra 2 tūkst. 212 eurų. Daugumos ši vertė – tik euras.
Pavyzdžiui, tokia likutinė vertė yra visų lėktuvų ir sklandytuvų, dviejų lėktuvų angarų, bendrabučio ir administracinio pastato.
Vietinių aviatorių teigimu, kai kuriuos orlaivius jau dabar galima parduoti už kelias dešimtis tūkstančių eurų.
Kaip sakė Alytaus aeroklubo viršininkas Kęstutis Urbanavičius, jei šis turtas būtų perduotas savivaldybei, ji galėtų turtą parduoti ar išnuomoti, nes vykdyti aviacijos veiklos tikrai neplanuojama, Alytaus miesto savivaldybės administracija neturi licencijų šiai veiklai.
Dėl LEZ vietos apsispręs artimiausiu metu
„Atimti žemės nepavyko, dabar bandoma atimti turtą. Tiesiog visais būdais stengiamasi sunaikinti aerodromą, jo vieta numatoma LEZ-ui. Kodėl šiuo metu sprendžiamas tik mūsų aeroklubo naudojamo turto klausimas? Kodėl reikia sugriauti, užvaldyti tuos, kurie veikia be valstybės ir savivaldybės pagalbos? Galbūt todėl, kad Alytaus aerodromas yra geroje vietoje, prie pat Nemunas, čia sklypai turėtų didelę vertę. Galbūt slypi kai kurių politikų ir verslo grupių norai „prichvatizuoti“ viską, kas dar likę“, – mintimis dalijosi K.Urbanavičius.
Alytaus miesto savivaldybės užsakymu Vilniaus bendrovė „Smart Continent“ jau parengė Alytaus LEZ steigimo galimybių studiją, kuri kainavo maždaug 30 tūkst. eurų.
Šiai zonai steigti vertintos trys vietos: aerodromas, Stoties gatvėje, netoli geležinkelio stoties, ir Alytaus rajono teritorija, besiribojanti su miesto Pramonės parku.
Miesto mero pavaduotojo Šarūno Klėgerio teigimu, artimiausiu metu taryba turės apsispręsti dėl konkrečios LEZ vietos. Jis neįvardijo, kuri vieta tinkamiausia numatyta studijoje, tačiau, vicemero įsitikinimu, LEZ labiausiai tinkamas aerodromas: „Kitur tektų žemes išpirkti iš savininkų, o tam reikia turėti pinigų.“
Š.Klėgeris pastebėjo, jei Alytuje neatsiras LEZ, miestas bus priverstas vegetuoti: „Jei atsirastų tokia zona, būtų sukurta ne šimtas ir ne du šimtai darbo vietų, o žymiai daugiau. Taip pat atsirastų naujo viešbučio statybos poreikis, galbūt ir greitesnė kelio Alytus–Kaunas rekonstrukcija. Tarybai apsisprendus dėl LEZ-o vietos, nutarimą kurti tokią zoną turės priimti Vyriausybė.“
Tačiau daugiau kaip 100 hektarų aerodromo žemės sklypas Pirmajame Alytuje pagal panaudos sutartį priklauso Alytaus aeroklubui, tai jam pavyko išsikovoti per teismus.
Pernykštį rudenį Vilniaus apygardos teismas paliko galioti nepakeistą Vilniaus miesto apylinkės teismo sprendimą, kuriuo vadovaujantis pripažintas neteisėtu ir panaikintas Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos vienašališkas žemės panaudos sutarties nutraukimas su asociacija Alytaus aeroklubas dėl jo naudojamo aerodromo.
2010-ųjų birželio viduryje buvo pasirašyta tokia 68 metus galiojanti aerodromo sklypo panaudos sutartis. Tad Alytaus aeroklubas juo gali naudotis iki 2078-ųjų.
Jei šį trečiadienį Vyriausybė perduotų savivaldybei aeroklubo naudojamus pastatus ir orlaivius, dėl aerodromo žemės perėmimo valstybės nuosavybėn realu, kad vėl iškils teisminis ginčas.
Alytaus aeroklubo viršininko K.Urbanavičiaus teigimu, jei Vyriausybė priims nutarimą dėl šio turto perdavimo miesto savivaldybei, bus svarstoma galimybė šį nutarimą skųsti teismui.
Pernai miesto valdžiai ėmus svarstyti LEZ steigimą aerodromo teritorijoje, daugiau kaip 2 tūkst. žmonių pasirašė peticiją dėl aerodromo išsaugojimo. Tačiau savivaldybės Peticijų komisija šio dokumento nepripažino peticija, nes taryba dar neapsisprendusi dėl šios zonos steigimo vietos, kol kas tam tik ieškoma galimybių.