Alytaus lėlių teatras „Aitvaras“ įkurtas 1996 metais miesto savivaldybės administracijos Kultūros skyriaus ir iš Žemaitijos kilusios menininkės L.Skruibienės iniciatyva. Tačiau lėlių gyvenimas Alytuje prasidėjo dešimtmečiu anksčiau iki teatro įkūrimo, menininkei penkiaaukščio namo rūsyje įkūrus lėlių teatro studiją.
Per daugiau kaip trisdešimt metų kūrybinės veiklos šiame lėlių teatre pastatyta beveik pusšimtis spektaklių vaikams ir trys suaugusiesiems, suorganizuota 11 tarptautinių lėlių teatrų festivalių-konkursų „Aitvaras“, įkurtas lėlių muziejus „Lėlių kambarys“, kuriame vyksta teatro renginiai, edukacijos, jis gausiai lankomas vaikų iš visų šalies kampelių.
Šiandien vargu ar rastume alytiškį, nežinantį lėlių teatro „Aitvaras“ ir jo spektaklių. Su šio teatro spektaklių personažais užaugo ištisos kartos, gavusios gėrio, tolerancijos, nuoširdumo iš išminties pradžiamokslio pamokas.
Apie kelius, atvedusius į Dzūkiją, lėlių teatro „Aitvaras“ sukūrimą, kūrybinius ieškojimus ir atradimus pasakoja menininkė L.Skruibienė.
– Esate gimusi ir ankstyvąją vaikystę praleidusi Žemaitijoje, Raseinių rajone. Kaip atsidūrėte Dzūkijoje?
– Iš Žemaitijos persikelti gyventi į Dzūkiją buvo tėvų sprendimas. Iš Sibiro po tremties sugrįžusiam tėčiui sunkiai sekėsi susirasti geriau apmokamą darbą, nes sibiriakų privengdavo ir jais nepasitikėdavo.
Kaip tik tuo metu Alytuje pradėjo veikti Eksperimentinis namų statybos kombinatas, į kurį dirbti važiavo žmonės iš visos Lietuvos. Taip ir atsidūrė mūsų šeima Alytuje.
Persikraustėme 1973 metais. Aš buvau baigusi penktą klasę.
– Ar pajutote etninius skirtumus, apsigyvenusi Alytuje?
– Jau nuo pirmos atvažiavimo dienos. Iki šiol išlikęs pirmas įspūdis. Buvo ką tik nulijęs lietus, išlipusi iš autobuso akimirksniu pajutau gaivų žolės, medžių dvelksmą ir pamačiau daugybę balučių. Miestas man pasirodė labai žalias ir gražus.
Mokykloje netrukau pajusti, kad čia ne Žemaitija. Kiti mokiniai į mane žiūrėjo kaip į baltą varną. Kai pakviesdavo atsakinėti, klasėje būdavo taip tylu, kad buvo galima girdėti, kaip musė skrenda. Visi klausydavosi mano žemaitiškos tarmės.
Pamažu viskas pasikeitė, jau daugelį metų kalbu bendrine lietuvių kalba, tačiau nuvažiavusi į Žemaitiją aplankyti artimųjų, net nepajaučiu, kaip pradedu žemaičiuoti. Kalbu gal ne visai taisyklingai tarmiškai, bet man tai malonu.
– Kaip Jūsų gyvenime atsirado lėlės?
– Baigusi vidurinę, labai norėjau studijuoti Dailės institute. Gyvenime susiklostė taip, kad įstojau į institutą, tačiau studijavau ne scenografiją, kuri tada buvo siekiamybė, bet dailės pedagogiką.
Turbūt likimas lėmė, kad susiruošusi stoti į scenografiją, neišdrįsau. Meno tarybai parodyti kuklių savo brėžinių ir, net nepravėrusi durų, pasitraukiau be kovos. Šiandien belieka spėlioti – būtų pavykę ar ne.
Supratusi, kad mano svajonė žlugo, prisėdau ant suoliuko šalia Dailės instituto pagalvoti, ką daryti toliau. Vėl atsitiktinumas ar lemtis, šalia prisėdo žmogus, kuris, sužinojęs, kokioje aš atsidūriau kryžkelėje, patarė stoti į neakivaizdinį skyrių. Taip ir padariau.
Likimo vingis buvo netikėtas, tačiau šiandien labai džiaugiuosi, kad studijavau dailės pedagogiką. Mus ruošė tapti ne konkrečios srities menininkais, todėl studijavome visas specialybes – nuo grafikos iki tapybos.
Su lėlėmis pirmą kartą susidūriau gana atsitiktinai, rašydama kursinį darbą, kurio tema – lėlių teatro specifika ir raida. Kaip ir daugelis studentų pasirinkau temą, tikėdamasi greitai su ja susidoroti. Paaiškėjo, kad tai buvo iliuzija. Medžiagos beveik jokios nebuvo, teko viską surankioti po kruopelytę. Pirmoji pažintis įvyko Vilniaus teatre „Lėlė“, stebint Vitalijaus Mazūro spektaklius.
Tai mane sužavėjo ir 1986 metais pati įkūriau lėlių teatro studiją daugiabučio rūsyje. Pirmasis spektaklis „Piemenaitė ir kaminkrėtys“ buvo penkiolikos minučių trukmės. Vaikams vaidinau aš ir Jonas Gaižauskas.
Diplominis darbas taip pat buvo susijęs su lėlėmis. Jo tema – kaukių gamyba.
– Kokius įvardytumėte pagrindinius lėlių teatro „Aitvaras“ žingsnius?
– Prabėgus dešimtmečiui po studijos įkūrimo, buvo įkurtas lėlių teatras „Aitvaras“, debiutavome su spektakliu „Aukso puodas“ pagal Hoffmano pasaką. Spektaklio pastatymą finansavo Alytaus miesto savivaldybė. Pirmojoje trupėje vadybininku dirbo Dainius Dzekunskas, vaidino Povilas Kazlauskas, Gintaras Gvazdaitis, Aurelija Vaivadaitė, Ineta Vichrovaitė. Trumpam, epizodiškai, buvo prisijungęs Robertas Šarknickas.
Žengus pirmuosius žingsnius, apie mus sužinojo Liaudies kultūros centras ir pradėjo kviesti į įvairius mėgėjų lėlių teatrų festivalius. Su spektakliais važiuodavome į mokyklas, darželius.
2003 metais įkurtas lėlių muziejus „Lėlių kambarys“.
Bėgant metams, augo profesionalumas ir mus ėmė kviesti kaip profesionalus, ne mėgėjus. 2005-aisiais „Aitvarui“ suteiktas profesionalaus teatro statusas. Šiandien mūsų lėlių teatras priklauso Lietuvos nacionalinei lėlininkų asociacijai UNIMA ir tarptautinei vaikų ir jaunimo teatrų asociacijai ASITEJ.
1999 metais organizavome pirmąjį lėlių teatrų festivalį, kuris išgarsino Alytų užsienyje ir Lietuvoje. Tada ir miestelėnų, ir politikų požiūris į kultūros renginius buvo kitas. Dabar jau reikėtų keisti festivalių „Aitvaras“ pobūdį, bet viskas atsimuša į finansavimą ir tampa tiesiog gėdingai skurdus. O miestui gėdos daryti nesinori.
Džiaugiuosi, kad mes per tuos trisdešimt metų išsiugdėme platų gerbėjų ratą. Žiūrovų atvyksta iš visos Lietuvos, ypač jų daug sulaukiame pastaruosius trejus metus.
Būta ir daugiau reikšmingų žingsnių lėlių teatro gyvenime. Mums, lėlininkams, svarbus kiekvienas spektaklio pastatymas, suteikęs žiūrovams džiaugsmo ir paskatinęs susimąstyti.
– Kokios lėlės apsigyvena lėlių kambaryje?
– Kiekvienam spektakliui kuriama nauja lėlių kolekcija, tad per daugelį metų jų susikaupė daug. Išmesti į šiukšlyną nekilo rankos, todėl sumanėme joms suteikti antrą gyvenimą ir įkurdinti muziejuje.
Didžiąją ekspozicijos dalį sudaro spektaklių personažai – tai plastiškos pirštininės lėlės, marionetės, kurias aktoriai tampo už virvučių. Paprastai vienu metu „Lėlių kambaryje“ gyvena apie 300 lėlių. Tačiau ekspozicija yra kintanti, nes kai kurias lėles padovanoju darželiams arba dar kam nors. Kai kurias parduodu, kolekcininkai jas labai noriai perka. Taip ir migruoja po pasaulį mano lėlės.
– Kas Jums yra lėlė?
– Lėlė labai artimai susijusi su žmogumi, tik kartais mes to nepastebime. Žmogus atsirado žemėje, o su juo atsirado ir lėlė.
Man lėlė – meno objektas, kūrybinė išraiška. Kiek sukūriau lėlių, niekada neskaičiavau, tačiau galiu drąsiai sakyti, jog labai daug. Kartais sapne pamatau lėlių visą virtinę išsirikiavusią. Gal kam nors tokie sapnai siaubą sukeltų, bet manosios lėlės ne tokios.
Greta teatro lėlių gyvuoja ir interjerinės lėlės, kurias eksponuoju asmeninėse dailės parodose šalia paveikslų. Neseniai lankiau keramikos kursus, kad galėčiau kūryboje panaudoti įvairesnę medžiagą.
Interjerinės lėlės – interjero puošmena, skirtingai nuo teatro lėlių, gali būti ir nejudančios, ir keisti pozas. Kurdama jas mėgstu eksperimentuoti, naudoju pačias įvairiausias medžiagas: medį, keramiką, porcelianą, siuvinėju karoliukais.
– Koks spektaklis labiausiai įsiminė?
– Kiekvienas spektaklis turi savo istoriją, daug jų įsimintinų. Išskirčiau „Imperatorių Joną beširdį“. Jį pirmą kartą pastatėme kartu su režisieriumi Arvydu Kinderiu dar lėlių studijoje. Vėliau režisavau viena su „Aitvaru“. Spektaklis labai pavyko. Jis mistiškas, įdomus.
Šiltų prisiminimų kelia užvedantis spektaklis „Alisa“, romantiškas – „Muzikantas ir žvaigždė“. Pastaruoju metu pilnas žiūrovų sales surenkantis „Vilkas ir ožiukai“, „Kaulo bobos apžavai“.
Mūsų spektakliai yra visokie: ir linksmi, ir liūdni, ir pamokantys, ir nuoširdūs, su vaikais bendraujame kaip su sau lygiais, juos laikome asmenybėmis, neužsiimame infantilizmu. Spektaklius skiriame tiesiog šeimos laisvalaikiui, tad ir tėtis, mama ar močiutė turi ką veikti.
– Kokią prognozuojate lėlių teatro „Aitvaras“ ateitį?
– Kaskart, pasikeitus miesto valdžiai, einame kalbėtis dėl finansavimo. Atrodo, lyg ir išklauso, tačiau apsiriboja tik tuo, kad atleidžia nuo patalpų nuomos mokesčio, nes Alytaus miesto savivaldybė yra VšĮ Alytaus lėlių teatro „Aitvaras“ dalininkė. Atrodo, tiek nedaug trūksta, kad būtų akyliau žvilgtelta į šios meno rūšies išsaugojimą mieste. Per daugiau kaip trisdešimt metų taip ir nesugebėjome politikams įrodyti, kad lėlių teatras miestui tikrai reikalingas.
Kitos savivaldybės susitvarkė su tokiais teatrais, skyrė vienokį ar kitokį finansavimą, suteikė patalpas, tinkančias teatrui. Nė vieno kito teatro žiūrovams nereikia kabarotis į trečią aukštą, yra drabužinės, kavinukės. Atvažiavusieji stebisi, kad mes taip gyvename. Kodėl taip yra, negaliu atsakyti. Džiaugiamės, kad žiūrovai vertina mūsų spektaklius, džiaugiamės ir patalpomis, kuriose esame, nors dažnai jaučiamės kaip akmenys kažkieno kelyje.
Mes gyvuojame iš uždirbamų lėšų už spektaklius, edukacines programas, suteiktas kūrybines paslaugas ir projektinių lėšų. Tai gerai, bet norint plėtoti kūrybines ambicijas, to nepakanka. Norisi ir jaunatviškų kūrybinių ambicijų bangos, bet pasikviesti jaunimo tiesiog nėra lėšų. Toks gyvenimas tampa absurdiškas ir neperspektyvus.
Labai norėtųsi, kad miestui liktų lėlių teatras, tačiau gali būti ir kitokia baigtis. Man jau artėja laikas, kai eisiu anūkų auginti. Ar kas nors perims lėlių teatrą, ar jo nebeliks, tai jau ne mano sąžinės reikalas. Kad būtų TAIP, kovojau visą gyvenimą.
– Pasaulyje lėlių teatrai gyvuoja ir miestai didžiuojasi, kad juos turi. Mūsų gal kitokia kultūrinė situacija ar požiūris?
– Apie „Aitvaro“ perspektyvas nenoriu kalbėti. Mūsų teatro trupė, kurią, su administratore, sudaro penki žmonės, kuria ir džiaugiasi šia diena.