Buvęs tarpukario Alytaus miesto vyriausiasis inžinierius V.Trečiokas paliko ryškų pėdsaką statant ir gražinant mūsų miestą XX a. ketvirtojo dešimtmečio antroje pusėje, o šįkart netrukus atidaromoje parodoje alytiškiai galės išvysti architekto laisvalaikiu Kanadoje sukurtus darbus. V.Trečioko kūrybos darbų parodos atidarymas sausio 17 dieną 17 val. Alytaus kraštotyros muziejuje.
Būsimasis inžinierius gimė Biržuose, baigė Biržų gimnaziją, studijavo Paryžiuje. Po studijų, 1933 metų rugpjūtį, V.Trečiokas įsidarbino Alytuje. Tarnybą pradėjo Alytaus apskrities valdyboje braižytoju, vėliau dirbo techniku. 1935 metais baigė Kauno Vytauto Didžiojo universiteto technikos fakultetą, įgijo architektūros inžinieriaus kvalifikaciją ir, būdamas vos 23 metų, paskiriamas Alytaus miesto inžinieriumi. Jaunajam specialistui tai buvo didelis iššūkis, nes Alytaus miestas tuomet intensyviai plėtėsi, vyko svarbios statybos, o reikalavimai kurortiniam miestui keliami aukšti.
Miesto inžinierius V.Trečiokas paskiriamas ir Alytaus miesto statybos komisijos pirmininku. Jo vadovaujama komisija 1936 metais jau nagrinėjo 34 miestiečių prašymus dėl namų statybos, išplėtimo, rekonstravimo. Pradėta intensyviau tvarkyti gatves: Juozapavičiaus prospektas ir Vilniaus gatvė palygintos, išgrįstos tašytais akmenimis, pailginta I pulko gatvė, nutiestos kelios naujos gatvės vasarviečių rajone (Kurorte). 1936 metais pagal V.Trečioko projektą pastatyta medinė šešių komplektų pradžios mokykla Prieglaudos gatvėje (dabar Savanorių g.), rengiamas Miesto stadiono ir jo dengtų tribūnų projektas.
1937–1938 metais statybų ir miesto tvarkymo darbų dar padaugėjo. Miesto sodo centre pagal V.Trečioko projektą įrengtas fontanas, pastatyta vasaros estrada. 1937 metų gruodį buvo beveik baigta dar viena didelė statyba – jaunojo miesto inžinieriaus suprojektuota mūrinė, moderniška dviejų aukštų pradžios mokykla Birutės gatvėje prie stadiono. V.Trečiokas prisidėjo prie tilto per Nemuną statybos projektuodamas tilto elementus, įrangą (tilto autorius inžinierius Anatolijus Rozenbliumas).
1939 metais patvirtintas dar 1934-aisiais sudarytas miesto ribų planas. V.Trečiokas parengė vasarvietės išplėtimo projektą. Pagal jį taisyklingais stačiakampiais kvartalais suplanuota teritorija panemunėje – Lelijų gatvės ir Basanavičiaus prospekto tąsoje į šiaurę nuo geležinkelio. Šioje kurortinėje dalyje gyventojams buvo formuojami ir skiriami dideli žemės sklypai – po 24 arus.
Tokiu būdu buvo siekiama išsaugoti natūralų mišką – sklypų savininkai galėjo iškirsti tik tiek medžių, kiek būtina namo statybai ir sodeliui. Į miestą įtraukta ir naujai suplanuota teritorija į pietus nuo geležinkelio stoties, tarp Stoties ir Ulonų gatvių. Miestas plėtėsi ir intensyviai tvarkėsi, kaip rašė to meto laikraštis „Lietuvo žinios“: „Alytaus kurortas auga ir grožėja. Čia atsiranda daug stilingų pastatų.“
1939 metų schemoje užfiksuota 60 skirtingų miesto gatvių pavadinimų. 1940 metų pirmąjį pusmetį dar parengti kai kurių gatvių tvarkymo projektai, bet, Lietuvą prievarta prijungus prie Sovietų Sąjungos, daugelis planuotų darbų Alytuje sustojo. Liko neįgyvendinti planai: netoli geležinkelio stoties turėjo iškilti didelis moderniškas viešbutis su restoranais, taip pat buvo planuojama statyti gimnaziją, miesto halę, dar vieną pradžios mokyklą. 1940 metų rudenį suspėta pastatyti tik miesto pirtį – ant Nemuno kranto iškilo alytiškių ilgai lauktas modernus trijų aukštų mūrinis pastatas pagal V.Trečioko projektą.
Architektas V.Trečiokas suprojektavo Santaikos (Alytaus rajonas) bažnyčios mūrinį pastatą. 1939 metais jis atsiliepė į Santaikos parapijiečių didelį norą statyti naują bažnyčią bei klebono prašymą ir rugpjūčio pabaigoje pateikė bažnyčios projektą. Tai nedidelė, su vienu bokštu fasade, zakristija ir apšildoma koplyčia. Spalio mėnesį per titulinius Kristaus Karaliaus atlaidus pašventinti bažnyčios pamatai, statybos pradėtos ganėtinai laisvu, „liaudišku“ būdu: pamatus ir sienas mūrijo meistras Motiejus Andriušis su pagalbininkais.
V.Trečiokas retkarčiais atvažiuodavo patikrinti atliktų darbų, duodamas žodinių nurodymų, tačiau daugelį sprendimų palikdavo statančio meistro nuožiūrai. Ir nors Santaikos parapijiečiai 1940–1941 metais aktyviai dalyvavo bažnyčios statyboje, nuoširdžiai rūpinosi plytų, cemento ir kitų statybinių medžiagų gavimu, šitus darbus jau stabdė Antrojo pasaulinio karo įvykiai.
Dalį bažnyčios statybinių medžiagų parapija buvo priversta skolinti nuo gaisrų per mūšius nukentėjusiems parapijiečiams, o ir okupacinių valdžių atstovai leisdavo jas naudoti visai kitiems reikalams. Naujosios raudonų plytų bažnyčios Santaikos parapijiečiams taip ir nepasisekė pasistatyti: dar nebaigtą ją atėmė sovietinė okupacinė valdžia ir pavertė kolūkio sandėliu.
1944 metų vasarą Alytaus miesto inžinierius V.Trečiokas su žmona Natalija ir sūnumi Raimundu paliko savo projektuotus nuosavus namus Šarūno gatvėje ir emigravo į Vokietiją. Pradžioje apsistojo Harco kalnų regione, buvo pasiųstas privalomiems darbams Berlyne, pasibaigus karui įsikūrė Uchte miestelyje. 1948 metų gruodžio mėnesį Trečiokų šeima laivu išvyko į tolimąją Kanadą. Paskutinę metų dieną pasiekė Halifakso uostą, išvyko į Monrealį. Dirbo architektu Kvebeke, vėliau braižytoju Viešųjų darbų ministerijoje Otavoje. Pagal V.Trečioko projektą Hull‘e Kvebeke pastatyta Šv. Raimondo bažnyčia.
Architektas laisvalaikiu mėgo piešti, žaisti tenisą, meistrauti įvairius baldus. Bendravo su kitais Kanadoje sutiktais alytiškiais. N.Trečiokienė mirė 1999 metais, V.Trečiokas – 2002 metų spalio 13 dieną. Abu palaidoti Ontarijo šventojo Jono lietuvių kapinėse.
Šaltiniai:
1) LCVA 1567/1/430. L. 153 (F. Ap. B. L.)
2) LCVA 1622/4/620. L. 5
3) Algimantas Miškinis. Užnemunės miestai ir miesteliai. 1999
4) Tadas Navickas. Alytus ir jo apylinkės. 1988
5) Laikraštis „Lietuvos žinios“. 1938-10-29
6) Teresė Jurkuvienė. Santaikos bažnyčios statybos istorija.
http://mokslozurnalai.lmaleidykla.lt/publ/1392-1002/2002/3/M-24.pdf
7) Birutė Malaškevičiūtė. Alytaus miesto vyriausiojo architekto Vytauto Trečioko likimas po Antrojo pasaulinio karo. „Alytaus naujienos“. 2011-12-23