Tenka pabučiuoti spyną
Liepos viduryje Kauno šokio teatro „Aura“ vadovė Birutė Letukaitė savo socialinio tinklo profilyje rašė: „Karšta, o Žaliakalnio funikulierius neveikia! Reiks pačiai ridentis nuo kalno“.
Nuo kalno – tai dar nieko, bet štai į kalną, kai ateini ar atvažiuoji dviračiu visas „nusiplūkęs“ per karščius ir pabučiuoji vartų spyną – tai jau tikrai gali sveikiausiam žmogui nervai neatlaikyti, – žinomai Kauno choreografei replikavo internautai.
Tačiau nuo praėjusių metų gruodžio neveikiantis funikulierius, panašu, greitu metu veiklos atnaujinti neketina – ant vartų pakabintas užrašas skelbia, kad nedirbama dėl galiojančių valstybės paskelbtų apribojimų ir karantino, kuris jau seniausiai atšauktas.
Tiesą sakant, laikantis saugumo reikalavimų, funikulierius ir karantino metu galėjo veikti ar bent jau atnaujinti veiklą gerokai anksčiau, kaip pasielgė antrojo Kauno funikulieriaus valdytojai – „Kauno autobusai“. Jų sprendimu, Aleksoto funikulierius veiklą atnaujino birželio pradžioje ir iki šiol sėkmingai į atnaujintą apžvalgos aikštelę kelia būrius miestiečių ir svečių.
Nori atsikratyti pareiga
„Keista, nes ribojimai pamažu švelnėjo, o ir karantinas jau seniai atšauktas – tad kokia dar galėtų būti priežastis, kodėl keltuvas negali aptarnauti kauniečių? Štai Aleksoto funikulierius apie veiklos atnaujinimą paskelbė dar birželio pradžioje ir sėkmingai dirba“, – sako ir portalui „Kas vyksta Kaune“ parašęs skaitytojas.
Tačiau Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius teigia, kad „Kauno liftai“ buvo pažadėję, jog funikulierius pradės veikti liepos mėnesį. „Tikimės, jog greitu metu tai ir įvyks. Vis dėlto tiksliausią informaciją turi bendrovė „Kauno liftai“, – tiesiogiai į bendrovę kreiptis ragina M. Matasevičius.
Į praeitos savaitės pradžioje bendruoju paštu išsiųstus klausimus bendrovė taip ir neatsakė. Tad, panašu, atsakymo, kada funikulierius pradės veikti ir, ar pradės veikti – nėra.
Akibrokštas turistams
Kaune V. Putvinskio gatvėje ekskursijas kauniečiams ir miesto svečiams organizuojanti gidė Ramunė Kerdokaitė sako, kad tokia situacija – sunkiai suvokiama, nes Žaliakalnio funikulierius – tai ne tik miestiečių mėgiama susisiekimo priemonė, bet ir svarbus istorinis Kauno objektas.
„Vesdama ekskursijas V. Putvinskio gatvėje pasakoju ir visiems rodau Žaliakalnio funikulierių, kaip tik šiemet švenčiantį savo 90-metį. Pirmąjį mieste ir Lietuvoje, vieną seniausių keltuvų Europoje, veikiantį nuo 1931 m. Dažnas miesto svečias apie miesto funikulierius yra girdėjęs, bet niekada nesikėlęs, tai visi norėtų išbandyti šią unikalią devyniasdešimtmetę transporto priemonę, deja – tokių galimybių šiais metais nėra.
Šis keltuvas priklauso bendrovei „Kauno liftai“, dar visai neseniai veikė, dabar uždarytas ir nežinia, kada pradės veikti. Apmaudu, kai turėdami Kaune tokius du unikalius tarpukario keltuvus, vieną iš jų – miesto centre, negalime parodyti svečiams“, – apgailestauja R. Kerdokaitė.
Ji prisimena istoriją, kuomet teko supažindinti vieną menininkę architektę iš Belgijos su Kauno modernizmo architektūra, o viešniai paprašius pristatyti žymiausius pastatus gidė įtraukė ir pasikėlimą funikulieriumi iki Prisikėlimo bažnyčios.
„Labai norėjau atkurti tarpukario maršruto jausmą, tačiau pakartoti jo nepavyko – funikulierius neveikė ir neaišku kada pradės veikti. Tikrai norėtųsi, kad kažkas paragintų privačią bendrovę atiduoti miestui duoklę, jei jau kažkada sumanė privatizuoti tokį reikšmingą objektą“, – sako gidė.
Buvęs meras prisiminė situaciją
Skundų dėl neveikiančio funikulieriaus sulaukia ir buvęs Kauno meras, Seimo narys Andrius Kupčinskas. Portalui „Kas vyksta Kaune“ jis teigė, jog funikulierių bendrovė „Kauno liftai“ privatizavo prieš kelis dešimtmečius ir restauravo nuosavomis lėšomis, o jo valdymo metu bendrovė buvo atleista nuo turto ir žemės mokesčių už funikulieriaus statinius ir žemę po jais.
„Gal funikulieriaus valdytojai ir savivaldybė neranda bendros kalbos, kad funikulieriaus veikla neatnaujinama? O gal „Kauno liftai“ tiesiog nemato intereso, bet taip neturėtų būti“, – spėliojo A. Kupčinskas. Jo teigimu, Žaliakalnio funikulierius yra reikšmingas turistų traukos objektas ir miesto savivaldybė turėtų pasirūpinti, kad privati bendrovė teiktų miestiečiams svarbias paslaugas.
„Aš tikrai pasigendu socialinės ir pilietinės šios bendrovės atsakomybės, o iš miesto pusės galbūt pastangų įtraukti šį objektą į bendrą susisiekimo sistemą“, – neslėpė A. Kupčinskas.
Seimo narys žadėjo asmeniškai pasidomėti, kodėl neatnaujinama funikulieriaus veikla.