Lietuvos jūrų muziejaus direktorė Olga Žalienė teigė, kad nepriklausomai nuo to, ar Koordinacinė taryba pritars tam, kad reikia tą laivą išsaugoti ar ne, muziejus jį vis tiek saugos, nes tai jo pareiga ir paskutinis šansas neprarasti šio istorinę vertę turinčio laivo.
Lietuvos jūrų muziejaus istorikas Romualdas Adomavičius sako, kad istorine prasme laivo pastatymas Danės upėje būtų tinkamas, nes XIII-XV a. laivai stovėdavo būtent upėje. Pasak jo, muziejus pasiryžęs diskutuoti su miesto bendruomene dėl šio laivo pastatymo Danėje.
Nuo 1992 metų Karinės jūros pajėgos turėjo 19 laivų, iš jų aštuoni jau yra utilizuoti. Pasak O. Žalienės, per pastaruosius 5-7 metus, kai buvo nurašomi kariniai laivai, jų neišsaugotas nė vienas. Jos manymu, šio laivo išsaugojimas turi būti visos Lietuvos reikalas.
Nė vienas posėdyje dalyvavęs asmuo visiškai neabejojo, kad tą laivą reikia išsaugoti. Tačiau nuomonės, kur jis turėtų stovėti, gerokai išsiskyrė.
Klaipėdos vicemeras Arvydas Cesiulis teigė, kad Savivaldybė palankiai sutiko laivo išsaugojimo idėją.
Muziejininkai nori pagalbos
Muziejininkai norėtų, kad Savivaldybė leistų jiems panaudos teise naudotis Danės upės krantine, nemokamai gauti elektros energiją, vandens. Savivaldybės Turto skyriaus vedėjas Edvardas Simokaitis sakė, kad ji galėtų skirti vietą Danėje neatlygintinai, galbūt kaip nors prisidėtų prie komunalinių išlaidų. Jis įspėjo, kad už burlaivio „Meridianas“ komunikacijų nėra.
Pasak O. Žalienės, „Sūduvis“ neturėtų būti kur nors nukištas, būti matomas ir lankomas, priešingu atveju jis nebus įveiklintas. Muziejus jau yra parengęs „Sūduvio“, stovinčio prie krantinės, veiklos programą. Muziejus pateiks trijų galimų to laivo pastatymo vietų vizualizaciją.
Kalbant apie grožį, kam nepatinka karo laivas miesto centre, pavyzdys galėtų būti ir Talino, ir Liepojos, ir kitų šalių uostai. Be visų dalykų, karo laivas - patriotizmo ugdymas.
Kur galėtų stovėti?
Pasak muziejininkų, tinkamiausia vieta jam būtų prie Danės krantinės už burlaivio „Meridianas“, nes ten jau yra susiformavusi laisvalaikio praleidimo zona. Antra vieta būtų ties buvusia senąja prieplauka, trečia - prie bendrovės „Klaipėdos energija“. Pasak O. Žalienės, tos vietos labiausiai nesinorėtų. VšĮ Marinistikos centro direktorius Eimantas Koševoj mano, kad tuo atveju, jeigu „Sūduvis“ nebūtų įsileidžiamas į Danę kur nors arčiau, jis galėtų stovėti ir prie „Klaipėdos energijos“, nes ten yra konversinė teritorija, numatomos didelės pertvarkos ir tas laivas ten labai tiktų.
Labiausiai nenorėtų, kad „Sūduvis“ stovėtų už „Meridiano“ Klaipėdos irklavimo centro, direktorius Liudvikas Mileška. Pasak jo, tai trukdytų treniruotėms ir varžyboms. Ties „Meridianu“ yra jau nusistovėjusi finišo vieta.
Jis siūlytų tą laivą statyti kur nors tarp Biržos ir Pilies tiltų. Tam nepritaria mažųjų laivų savininkų asociacijos „Pajūrio laivai“ pirmininkas Algirdas Valentinas. Jis sako, kad ta vieta yra labai judri ir tada būtų padarytas galas mažųjų laivelių laivybai. VšĮ „Klaipėdos šventės“ direktorius Romandas Žiubrys taip pat siūlo ten nestatyti karo laivo, nes ta vieta intensyviau išnaudojama įvairioms šventėms.
Pasak A. Valentino, „Sūduvį“ galima būtų statyti prieš „Meridianą“ arba šį laivą patraukti arčiau tilto link, o „Sūduvį“ statyti už jo.
Koordinacinės tarybos narių klausimai, ar nereikėtų laivo „Sūduvis“ iškelti kur nors ant kranto, žeidė tiek muziejininkus, tiek laivininkus, kadangi jie mano, kad laivas, iškeltas ant kranto, „miršta“. Vienas Koordinacinės tarybos narys įsikarščiavęs siūlė tada karo laivą nuvežti į Vilnių. Pasak jo, laivas negali prarasti ryšio su jūra.
Vietai reikia atskiro posėdžio
Karinių jūrų pajėgų (KJP) štabo viršininko pavaduotojas civilių ir kariškių bendradarbiavimui komandoras leitenantas Ramūnas Kažerskas sakė, kad anksčiau „Sūduvio“, kuris buvo pastatytas 1958 m. Vokietijoje, vardas buvo „Koblenz“. Vokietijos Koblenco miesto bendruomenė labai džiaugiasi, kad šis laivas bus išsaugotas, ir nori su Klaipėdos miesto bendruomene užmegzti ryšius.
Pasak R. Kažersko, „Sūduvio“ grimzlė su visa įranga yra 3,6 m. Tačiau laivas būtų parengtas statyti prie krantinės, nuimta visa nebūtina įranga, tad grimzlė būtų kur kas mažesnė, todėl dėl jos laivą pastatyti Danės upėje kliūčių nebūtų. Kitas dalykas - „Sūduvis“ yra trumpesnis už „Meridianą“ ir siauresnis.
Koordinacinė taryba nusprendė rekomenduoti Savivaldybei pritarti „Sūduvio“ išsaugojimui ir ieškoti galimybių jį švartuoti Danės upėje. Manoma, kad laivo pastatymo vietos klausimas turėtų būti svarstomas atskirame Tarybos posėdyje.
Lietuvos jūrų muziejaus atstovai ir kariškiai tikisi, kad „Sūduvis“ į savo nuolatinę vietą atsistotų kitais metais per Jūros šventę.