Sukakties proga Vakarų Baltijos laivų statykla atvėrė lankytojams savo privatų muziejų, kuriame pristatoma laivų statybos Klaipėdos mieste istorija.
Ekskursijas šiame muziejuje vedanti gidė Agnė Abramovičienė sakė, kad muziejus yra paprastas, tačiau informatyvus, jame yra daug laivų, kurie buvo pastatyti būtent Klaipėdoje, modelių.
Ekskursijos metu apžvelgiama laivų statybos istorija nuo pat miesto įsikūrimo. Pavyzdžiui, pasak gidės, randama dar kuršių laikų laivuose naudotų kniedžių, liudijančių, kad čia buvo statomi laiveliai. Klaipėdai įsikūrus 13 amžiaus viduryje, miestas teisę statyti laivus gavo tik 15 amžiaus pabaigoje, o pats pirmas laivas pastatytas tik 1517 metais.
„Iš tikrųjų tai buvo labai vėlai. Pirmasis jūrinis laivas pastatytas tik 16 amžiaus viduryje. Tiesa, pirmojo jūrinio laivo užsakymą Klaipėdai davė pats Prūsijos hercogas Albrechtas“, - įdomiais faktais dalijosi A. Abramovičienė.
Pasak jos, laivų statyba sunkiai bėgėjosi, kadangi buvo didžiulė konkurencija su Dancigu, Karaliaučiumi, kurie įvairiai trukdė Mėmeliui imtis šio verslo. Tik 18 amžiuje Mėmelis ėmė eksportuoti medieną, reikėjo didelių laivų.
Pradėti statyti burlaiviai. Visos pirmosios statyklos kūrėsi prie Dangės upės.
19 amžiuje per 44 metus buvo pastatyti 144 laivai. Vienu metu buvo statomi 5-6 laivai.
Vėliau burlaivius ėmė išstumti garlaiviai.
Laivų statybos inžinierius Paulius Lindenau 1919 m. įkūrė laivų statyklą, pavadintą „Klaipėdos laivų statykla Lindenau &Cie. Geležinių ir medinių laivų statyba, mašinų fabrikas ir liejykla“ („Schiffswerft Memel Lindenau &Cie., Eizen-und Holzschiffbau, Maschinenfabrik und Giesserei“). Statykla siūlė jūrinius krovininius garlaivius, burlaivius, žvejybos garlaivius ir motorlaivius, upių ratinius ir sraigtinius garlaivius.
1922 m. šioje statykloje pastatytas pirmasis geležinis jūrinis laivas - krovininis garlaivis, pavadintas „Cattaro“.Ypač P. Lindenau statykla suklestėjo 1930-1936 m. Joje buvo statomi keleiviniai garlaiviai, ledlaužiai, vilkikai.
1938-1939 m. P. Lindenau statykla pastatė didžiausią savo laivą Klaipėdoje - HAPAG bendrovei skirtą 2 947 BRT talpos keleivinį laivą „Helgoland“. A. Abramovičienės teigimu, jis savo dydžiu beveik prilygo legendiniam „Titanikui“.
„Kad būtų lengviau įsivaizduoti, „Titanike“ tilpo 2 250 keleivių, šiame tilpo 2 000. Kol kas didesnio laivo Klaipėda nepastatė“, - pasakojo gidė.
1944 m. statykla buvo perkelta. 1945 m. ji pradėjo veikti Kylio mieste Vokietijoje, kur ir dabar tebeveikia. Klaipėdoje išliko vertingų įrengimų ir mašinų.
Vėlesniais metais keitėsi statyklos valdytojai, savininkai, tačiau veikla buvo vykdoma.
Plėtėsi statytų laivų rūšys, pavyzdžiui, statytos jūrinės baržos, žvejybos traleriai, upiniai motorlaiviai, sausakrūviai laivai, keleiviniai keltai, plaukiojantys dokai, vilkikai.
Dabar veikianti Vakarų Baltijos laivų statykla specializuojasi vilkikų, keltų, žvejybinių ir aprūpinimo laivų statyboje.