Bendrovė „Verslo žinių“ sudarytame „Lietuvos verslo lyderiai 500" 2018 metų reitinge užėmė garbingą 42 vietą tarp Lietuvoje veikiančių didžiausių bendrovių, o statybų sektoriuje buvo lyderė - užėmė 1 vietą. Tačiau iki šiol savo dideliais darbais ji yra žinomesnė užsienyje nei gimtinėje - įmonės pavadinimą žino net pats Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas, nes nedideliame Lietuvos miestelyje įsikūrusi įmonė prisideda prie šios šalies karinių laivų statybos.
Pasiekimai ir rezultatai
Generaline ranga, metalo konstrukcijų gamyba ir montavimu, laivų statyba užsiimanti įmonių grupė „Litana“ vien tik per Europoje veikiančius savo padalinius praėjusiais metais sulaukė įspūdingo šuolio pardavimo sektoriuje - pajamos, palyginti su 2017 metais, šoktelėjo net 68,4 proc. (nuo 45,1 mln. eurų iki 76 mln. eurų).
Praėjusiais metais bendrovė grynojo pelno uždirbo 10,5 proc. daugiau nei 2017 metais (apie 4 mln. eurų). Kaip anksčiau, taip ir šiemet įmonių grupė didžiausią dėmesį ketina skirti statybai, laivų statybai ir industriniams projektams.
Įmonių grupė „Litana“ kaip subrangovas Klaipėdoje esančioje Vakarų Baltijos laivų statykloje pradėjo dirbti dar 1998 metais, kur turėjo atskirą cechą su maždaug 100 darbuotojų. Tačiau realių ir aktyvių darbų pradžios data yra 2005 m., kai nedidelė darbuotojų komanda iš Gargždų pradėjo savo darbus Suomijoje.
Daugiausia prie kruizinių laivų statybos prisidėjusi brigada netruko išaugti iki 50 žmonių komandos, todėl greitas progresas Suomijoje suteikė bendrovei galimybę aktyviau veikti ir kitose užsienio valstybėse. Dabar bendrovė yra gerai žinoma ne tik Suomijoje ar Prancūzijoje, bet ir Vokietijoje, Olandijoje, Ispanijoje, Norvegijoje ir kitose šalyse.
„Vakarų ekspreso“ kalbintas įmonių grupės „Litana“ viceprezidentas Viktoras Skuodas teigė, kad bendrovės darbuotojams savo darbais teko prisidėti prie dešimčių pastatytų kruizinių laivų, tarp kurių yra tokių žinomų kruizinių laivų kompanijų vardų kaip „Royal Caribbean Cruise“, „MSC“, „TUI Cruises“, „Celebrity Cruises“ ar „Norwegian Cruise Line“.
„Esame atlikę įvairių sričių darbų bent 70 procentų į Klaipėdą atplaukiančių didelių kruizinių laivų statybose. Kruizinius laivus jau statėme 9 didelėms kruizinių laivų linijoms. Esame dirbę su visomis didžiausiomis laivų statybos grupėmis Europoje. Šiuo metu dirbame Vokietijoje, Prancūzijoje ir Suomijoje. Mūsų turima kvalifikacija leidžia atlikti sudėtingiausius darbus“, - „Vakarų ekspresui“ sakė V. Skuodas.
Pasak „Litanos“ viceprezidento, 2007-2008 m. pasaulį užklupusi finansų krizė palietė ir Gargžduose įsikūrusią bendrovę. Sutapimas ar ne, tačiau įmonių grupės veiklos diversifikacija leido sąlyginai saugiai pergyventi sunkmetį.
„Krizė palietė ir laivų statytojus. Darbuotojams teko dirbti kitose srityse. Turėjome tris užsakovus Ispanijoje, bet per krizę laivų statyba šioje šalyje neišgyveno. Praėjus keleriems metams po krizės laivų statyba vėl pakilo į aukštumas. 2007 metais atidarėme padalinį Prancūzijoje. Pirmas pusmetis lengvas nebuvo, bet įsivertinę savo galimybes, išsikėlę tikslus ir rekomenduojamais savo darbais užaugome iki 200 žmonių komandos“, - teigė V. Skuodas.
Šiuo metu įmonių grupė „Litana“ laivų statybos sektoriuje turi apie 500 darbuotojų. Tačiau jau ateinančiais metais darbuotojų skaičius gali ženkliai padidėti. „Esame vieninteliai regione, kurie konkuruojame su didžiosiomis Vilniaus, Kauno statybų kompanijomis. Tačiau šios kompanijos neturi veiklos, susijusios su jūrine tematika. Visi sprendimai, žinios yra mažame Vakarų regiono miestelyje, Gargžduose, ir tai yra unikalu. Mūsų kompanija - įvairialypė, įvairiatautė. Mūsų įmonių grupėje šiuo metu dirba žmonės net iš Kuveito“, - pridėjo V. Skuodas.
Iššūkiai ir motyvacija
Įdomu tai, kad įmonių grupėje „Litana“ apie 40 proc. specialistų dirba 5 ir daugiau metų. Tai - tikrai aukštas rodiklis šių dienų šalies rinkoje. Kokia viso to paslaptis? Bendrovėje jau 12 metų dirbantis Tiekimo grupės vadovas Donatas Kupšys „Vakarų ekspresui“ akcentavo darbo specifiką.
„Sakoma, kad kas penkerius metus reikia keisti darbą, kitaip atsiranda rutina. „Litanos“ grupėje to nėra. Tai pagrindinis skatinimas dirbti. Visi mūsų nauji projektai - „paskutinės minutės“. Pasiruošti duodamas labai trumpas laikas. Kartais net nesi susidūręs su konkrečia užduotimi, bet stengiesi. Todėl visi žmonės, kurie dirba šioje bendrovėje, gauna labai daug patirties“, - sakė D. Kupšys.
Jam pritarė „Litanos“ grupės projektų vadovas Laimonas Venckus, bendrovėje dirbantis penkerius metus. Pasak jo, neišsprendžiamų klausimų nėra.
„Statai laivą, nors realiai tavęs nesimato. Gauni užduotį ir ją pradedi vykdyti - tai tas pats, kas siūlų kamuolį išvynioti. O tai padarai anksčiau ar vėliau. Be abejo, yra dalykų, kurie nuo tavęs nepriklauso - pervežimas, tiekimas. Tačiau kiekvienai situacijai randame sprendimo būdų“, - teigė L. Venckus.
„Litanos“ įmonių grupei priklausiančios įmonės „Plieno partneris“ direktoriaus Vaidoto Rekščio teigimu, pirmieji iššūkiai prasideda konkrečiam projektui sudarant komandą, mat norint darbą atlikti greitai nuo pradžios iki pabaigos būtina suburti darnų kolektyvą.
„Komandą renkame pagal žmonių galimybes, kad joje būtų ir stipresnių, ir silpnesnių. Reikia neblogo tarpusavio supratimo. Dirbti naujuose objektuose visada parenkame labai patyrusius meistrus, nes nauji užsakovai į mus žvelgia atsargiai, nepatikliai, dar nėra įsitikinę, ar tikrai sugebėsime pas juos dirbti. Tačiau po kelių mėnesių išgirstame, kad jie norėtų stiprinti bendradarbiavimą ir didinti gamybos apimtis. Tai yra vienas svarbiausių motyvuojančių dalykų“, - sakė septynerius metus bendrovėje dirbantis V. Rekštys.
Jo teigimu, darbuotojus motyvuoja ir bendrovės motyvacinė sistema - kuo geriau atlieki darbą, tuo didesnio finansinio paskatinimo gali tikėtis. O ir pats darbas reikalauja preciziškumo, mat viena klaida gali brangiai kainuoti.
„Galiniuose ir priekiniuose laivo blokuose statomi pavairavimo įrenginiai, deidvudo vamzdžiai, kolonėlės, kur reikia didelio tikslumo - nuokrypis gali būti iki 2-3 milimetrų. Ne kiekvienas žmogus tai gali padaryti. Kai kurie užsakovai būtent tokias užduotis patiki mums.
Dėl to daug dėmesio skiriame darbuotojų atrankai. Neimame bet kokių žmonių. Priimame ir jaunus darbuotojus, jeigu matome, kad perspektyvoje jie visko išmoks ir taps puikiais specialistais. Visus darbuotojus testuojame ir tai tikriausiai yra privalumas. Mūsų bendrovės meistrai gali užaugti iki vadovų ir tokių sėkmės istorijų turime tikrai ne vieną“, - tikino V. Rekštys.
„Litanos“ laivų statybos komercijos vadovas Tomas Vainorius pridėjo, kad bendrovė stato ne tik jūrinius ar upinius kruizinius laivus - sąraše yra ir ledlaužiai, ir kariniai laivai. Tad bendrovės įgyta patirtis kiekvienoje laivų statykloje pritaikoma skirtingiems laivų statybos standartams.
„Daug lemia ne tik kaina, bet ir bendradarbiavimas. Buriant naują komandą yra iššūkis paskirstyti turimus resursus nesugriaunant jau nusistovėjusio kolektyvo. Vieniems darbuotojams ateina laikas kelti sparnus į platesnius vandenis, kitus svarbu paraginti labiau pasistengti. Darbas už mus pasako daugiau nei žodžiai“, - sakė ketvirtus metus bendrovėje dirbantis T. Vainorius.
Pasak V. Rekščio, įmonių grupė „Litana“ ateinančiais metais turėtų prisidėti prie išskirtinio projekto - kruizinio laivo milžino Prancūzijoje statybos. Šio laivo ilgis turėtų siekti daugiau nei 400 metrų.
„Mums užsakovai patiki sudėtingiausius darbus. Ne paslaptis, kad kai kuriuose kruiziniuose laivuose montuojame visus laivo vamzdynus. Užplūsta geras jausmas, kai matai į Klaipėdą atplaukusį kruizinį laivą, prie kurio buvai prisilietęs darbais“, - sakė T. Vainorius.
Kryptingai ir nuosekliai dirbanti Gargžduose įsikūrusi įmonių grupė „Litana“ įrodo, kad didžiulius tarptautinius projektus įgyvendinti sugeba ne tik didžiausiuose miestuose įsikūrusios bendrovės. Įmonių grupė savo patirtimi ir pasiekimais rodo pavyzdį kitoms statybų sektoriaus bendrovėms. Suburtas profesionalus kolektyvas, keliami ambicingi tikslai ir atsakingai atliekamas preciziškas darbas tapo įmonių grupės „Litana“ raktu į sėkmę.